שר הפנים נגד עיריית תל אביב: לא לפתוח מרכולים בשבת

השר סער קבע כי מדובר בעידוד עבריינות וסירב לאשר את פתיחת המרכולים בשבת. לפני מספר חודשים פנה אליו בנט במכתב והפציר בו שלא יאשר הבקשה. "מדרון חלקלק שעלול להוביל להפיכת השבת ליום חולין נוסף"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/06/14 14:35 א בתמוז התשעד

שר הפנים נגד עיריית תל אביב: לא לפתוח מרכולים בשבת
cc-by-יעקב, צילום: cc-by-יעקב

עיריית תל אביב ביקשה לעגן בחוק פתיחת מרכולים בשבת אך נבלמה בידי שר הפנים גדעון סער. העירייה ביקשה לעגן בחוק עזר עירוני פתיחת המרכולים בשבת אך סער פסל סעיפים בחוק. עם זאת אישר להפעיל מתחמים מסחריים בנמל תל אביב, נמל יפו, מתחם התחנה וחנויות הנוחות בתחנות דלק. בעוד שמדובר בהישג לא קטן מבחינת הציונות הדתית, פתיחת המתחמים המסחריים מהווה עצם שקשה יהיה לבלוע.

במרץ האחרון אישרה מועצת עיריית תל אביב הצעה המסדירה פתיחת עסקים בשבת. בעלי המרכולים, המינימרקטים והמכולות זעמו נגד האישור, שלמעשה ביטל את הקנסות שניתנו לרשתות ולחנויות שניתנו עד עתה. לטענתם הדבר מאפשר לרשתות לפתוח בשבת את החנויות, ובעלי העסקים הפרטיים מאבדים את יום המנוחה השבועי.

במאי 2014 שיגר השר נפתלי בנט מכתב לשר הפנים, המתפרסם כאן לראשונה, בבקשה לפעול נגד אותה החלטה והביא החלטת בית משפט שקבעה שעיריית תל אביב חוטאת למדיניות שהתוותה ובאכיפה לא אפקטיבית כנגד בתי עסק שפעלו בשבת. בית המשפט העליון קבע ביוני 2013 כי עיריית תל אביב לא אוכפת במידה מספקת את האיסור על פתיחת עסקים בשבת. פקחי העירייה נהגו לרשום קנסות כשמצאו סניפים של הרשתות AM:PM וטיב טעם, למשל, שנותרו פתוחים בשבת אך לא הורו על סגירתם.

"בית המשפט עמד על החשיבות החברתית הרבה בהסדר הקודם", כתב בנט, "בכך שאפשר יום מנוחה לסורחים בעיר, אשר נאלצו מכורח הנסיבות ועל מנת לעמוד בתחרות הבלתי אפשרית שנכפתה עליהם, לפתוח את העסק בשבת, או לספוג אובדן הכנסות משמעותי ואיום סגירה".

עוד הוסיף בנט וכתב "שינוי המצב הקיים יהפוך את יום השבת, הלכה למעשה ליום עבודה נוסף עבור רבים מהעסקים הקטנים הפועלים בתל אביב. אותם עסקים יאלצו לעבוד בעל כורחם, ולוותר על יום המנוחה המוקדש למשפחה, לאוורור מתלאות השבוע, לנופש ולפנאי". בנוסף ציין כי גם אלו שאינם מעוניינים לעבוד בשבת יאלצו לפתוח את בתי העסק כדי לא להיכנס לפיגור מול מתחריהם.

"אין לכחד כי גם צביונה של השבת בתל אביב, אשר נשמר עד כה בסטטוס קוו מרשים, עומד בסכנה. אישור חוק העזר בתל אביב כעת, עלול לפרוץ את הסכר לעיריות אחרות שיבואו בעקבותיה. מדובר במדרון חלקלק שעלול להוביל בסופו של דבר להפיכתה של השבת ליום חולין נוסף חסר ייחוד וקדושה. אבקש כי תשקול להפעיל את סמכותך ולהורות על פסילת חוק עזר זה", כתב בנט.

היום (א') כאמור מנע שר הפנים גדעון סער את כינונו של החוק החדש. סער סירב לאשר את הסעיפים שנגעו למרכולים, זאת בטענה כי לא נקבע בדיוק היכן ניתן לפתוח מרכולים וכדומה. עוד הסביר כי "אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך שנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בשבת, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות היתר רשמי לפתיחת עסקיהם בשבת, היתר שמקורו נובע מהפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לתיקון חוק העזר... יש בכך משום עידוד עבריינות ופעולה בניגוד לחוק".

עוד אמר כי "חוק העזר המוצע בא להכשיר פעולתם של יותר מ-300 בתי עסק לממכר מזון בגודל של עד 800 מטר, אשר במשך שנים רמסו את חוק העזר ברגל גסה. בנוסף, החוק מעניק לראש העיר להתיר לפתוח בעתיד מספר נוסף, בלתי מוגבל, של בתי עסק נוספים וזאת מבלי שפורטו קריטריונים וללא צורך לקבל אישור ממועצת העיר... חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה".

בנוסף ציטט את דבריו של חיים נחמן ביאליק לגבי השבת: "ארץ-ישראל בלי שבת לא תיבנה, אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלה גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם א-להים ואין צלם אנוש בעולם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן