שר החינוך לשעבר לכיפה: "דו"ח ביטון חסר"

רבנים נוספים מצטרפים לביקורות על מסקנות ועדת ביטון. וטוענים להיעדר המורשת התורנית הלכתית מתרבות יהדות ספרד והמזרח. הרב זייני: "תלמידי ישראל ילמדו על אתאיסטים ולא על רבנים?" השר לשעבר הרב לוי: "גם רשימת הנשים חסרה ובלתי מאוזנת"

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/02/17 16:14 כד בשבט התשעז

שר החינוך לשעבר לכיפה: "דו"ח ביטון חסר"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחר המכתב ששלחו הרב שרקי והרב וסרמן לשר החינוך, רבנים נוספים יוצאים נגד חלק ממסקנות ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח. טענתם העיקרית היא שהמורשת המזרחית מוצגת בצורה מערבית וליברלית מידי ופחות מכילה דעות ואנשים תורניים, שלדעתם שיקפו בצורה טובה יותר את עולם התרבות הספרדי במרוצת השנים.

בדו"ח שהוכן ע"י מכון ליב"ה ובמכתב שנשלח לשר בנט, מצויין שהמאפיין המרכזי של יהדות ספרד והמזרח, הוא דווקא בחיבורו למסורת ולעולם התורה וההלכה. "ללא ספק", נכתב במסמך של המכון, "המאפיין המרכזי של יהדות המזרח הוא הקרבה והשייכות למסורת היהודית על כל עושרה- המנהגים, החגים, הרבנים בעלי שיעור הקומה התורני והציבורי, הספרות התורנית, התפילות והפיוטים ואורח החיים היהודי בכללו.

לטענת אנשי ליב"ה, "העמדת נושא מורשת יהדות המזרח כאשר העיסוק ביהדות ובמסורת -בהקשר מורשת המזרח- לא מהווה את הנושא המרכזי בו דומה לרצון להנחיל חינוך למורשת הציונות כאשר רוב העיסוק יהיה בהיותה של מדינת ישראל ממובילי תחום הסייבר בעולם".

(צילום: צילום מסך מיוטיוב)



מי שלא היה זקוק לדו"ח, הוא ראש ישיבת 'אור וישועה' בחיפה ורב הטכניון לשעבר הרב אליהו זייני. ל'כיפה' הוא אומר כי "כבר שמסקנות הוועדה התפרסמו, אני הייתי בין הראשונים שהגיב עליהן". לדבריו, "יש נקודות חיוביות במה שהוחלט, אך יש דברים שהם בגדר שערוריה. הועדה אמורה לייצג את תרבות העולם הספרדי, ואת מי הכניסו לשם? אנשים חילוניים, חלקם אתאיסטים. הם האנשים שמייצגים את התרבות הספרדית?"

לדעתו לגיטימי שיוכנסו דמויות שונות מרקעים שונים, אך לא יתכן שהן יהיו חזות הכל, "מכניסים פילוסופים ואנשי מדע בעלי שם? בבקשה. אבל רק עליהם משרד החינוך רוצה שהתלמידים ילמדו? דמויות מרכזיות מהעולם והתרבות הספרדית כלל לא מצויות בפנים".

כשהרב זייני מדבר על דמויות מופת בתרבות יהדות ספרד והמזרח, שלא כלולים במסקנות הועדה, הוא מתכוון לרבנים כמו מחבר ה'שולחן ערוך' רבי יוסף קארו, תלמידו הגדול האר"י הרב חיים ויטאל ומחבר הפיוט 'לכה דודי' רבי שלמה אלקבץ.

במקומם, האנשים שתלמידי ישראל כן יזכו להכיר, הם הפילוסוף אלבר ממי שאמר בעבר על עצמו: "אין אני לא יהודי, לא מזרחי, לא עני, איני שייך לא למשפחתי ולא לדתי". פילוסוף נוסף הוא ז'אק דרידה שהעיד: "מסתבר שאינני יודע עברית, או רק מעט שבמעט, וכי אני מכיר רע ביותר את ההיסטוריה היהודית , או את הטקסטים של התרבות היהודית. חיץ זה מחייבני להפקיע את עצמי אל הממד המטפורי, הרטורי, האלגורי של היהדות. ברית המילה".

דמות נוספת שלא נכללה במסקנות הסופיות של הועדה היא של המשורר אשר מזרחי, שכתב והלחין מאות פיוטים בעברית ובערבית, שביטאו את אהבתו לארץ והיה פייטן מוכר בירושלים של המאה ה-20. בניגוד אליו, מי שכן נכנס לתכניות הלימוד הוא הסופר סמי שלום שטרית שטען ש-"כל מי שרוצה להכניס את הארץ והחברה לתהליך של נורמליזציה, חייב לחסל את הימין המשיחי הפונדמנטליסטי הקנאי והאלים, אשר לא היסס בעבר ולא יהסס בעתיד לחסל כל ראש ממשלה שרק יעז להשמיע קול אחר".

הרב זייני משוכנע שכוונת הועדה היתה טובה, אך הוא לא מבין "איך תרבות יהודית ספרדית שהיתה דתית ולא הכירה בכלל מושגים חילוניים, לא זכתה לייצוג רבני בועדה?". לבריו, הביקורת שהוא משמיע אינה באה על רקע אישי שכן "קוראים בועדה ללמוד את מורשת אבותי. אך דווקא בגלל זה אני מתריע על הבעיות שעולות מהמסקנות".

(צילום: דוברות משרד החינוך)



מי שגם שותף לביקורות על מסקנות הועדה, הוא שר החינוך לשעבר מטעם המפד"ל הרב יצחק לוי. "קראתי את הדברים", הוא אומר ל'כיפה', "יש בו דברים טובים וחשובים, אך בהחלט יש חלקים נרחבים ביהדות הספרדית שלא מופיעים בדו"ח ולכן הוא חסר וצריך להשלים אותו. אני מדבר על הפן היהודי-הלכתי ועל הדמויות הרבניות שנעדרות ממנו".

מימד נוסף שהרב לוי מציין הוא רשימת הנשים המשפיעות מהציבור הספרדי מזרחי שנכללות בתכנית הלימוד של משרד החינוך. לטענתו, "הרשימה חסרה ובלתי מאוזנת ובעייתית ואני חושב שצריך לעשות גם בנושא הזה וגם למסקנות בכללותן, תיקון והשלמה".

יש לציין שמדובר ברשימה של 28 נשים ממוצא מזרחי, שמוגדרות כפורצות דרך, כדוגמת הרבנית עדינה בר-שלום, ח"כ לשעבר גאולה כהן, השחקניות והבמאיות רונית אלקבץ ז"ל וחנה אזולאי הספרי ועוד.

מלשכתו של שר החינוך לא נתקבלה תגובה לפנייתנו. לכשתתקבל נפרסמה