שריפה בבית הכנסת

שרפה שפרצה בבית הכנסת בישוב טל-אל הצליחה לשתק את החיים הדתיים בישוב. התושבים מתפללים לבית כנסת חדש

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 01/12/09 00:00 יד בכסלו התשע

שריפה בבית הכנסת

בעקבות שריפה שפרצה בבית הכנסת ביישוב טל-אל מושבתים שירותי הדת ביישוב.

היישוב טל אל הנמצא בתחום המועצה האזורית "משגב" שבצפון הארץ, מוגדר כיישוב חילוני בו מתגוררות כ 250 משפחות. בית הכנסת המשרת כמה עשרות משפחות שוכן במבנה זמני קטן העשוי מאסבסט, וחולק קיר משותף עם צרכניית היישוב.

"המבנה הזה משמש אותנו בלית ברירה" אומר חיים גולדנברג גבאי בית הכנסת לכיפה "זה מבנה מאוד קטן שלא עונה על הצרכים של היישוב, ואנחנו מקיימים פעילות רחבה בבית כנסת, כדי שנקבל בית כנסת גדול כמו שיש ביישובים אחרים".


מבנה זמני קטן העשוי מאסבסט. בית הכנסת השרוף


מקור השריפה עדיין לא ידוע, עם זאת ישנה הערכה כי השריפה פרצה בעקבות קצר באחד המקררים של הצרכנייה, מה שהוביל להתפשטות האש גם לבית הכנסת.

"באחת וחצי בלילה הוזעקתי לבית הכנסת על ידי שכן שגר קרוב" מספר גולדנברג, "נאמר לי שיש שריפה במקום. כשהגעתי כבר הייתה כבאית, ורוב רובה של הצרכנייה נשרף לחלוטין. ובשל הקיר המשותף השרפה התפשטה גם לבית הכנסת".

גולדנברג סייע לכבאים להיכנס למבנה וביקש מהם להציל את בית הכנסת. "בסיעתא דשמיא הם הצליחו להציל את ספרי התורה. באמת שאין הסבר אחר, הכבאים הצליחו לעצור את התפשטות האש שנעצרה רגע לפני שהגיעה לארון הקודש. כשהאביכות ירדה נכנסתי והוצאתי גם את המגילות ואת ספר ההפטרות שלנו, בסיעתא דשמיא גדולה ספרי הקודש לא נפגעו, רק החלק האחורי של בית הכנסת ניזוק".

 

מצבם של המתפללים ביישוב היום אינו ברור. מועדון היישוב משמש כמקום תפילה זמני בשבתות ואילו בימות השבוע לא מתקיימת כלל תפילה. גם השיעורים שהתקיימו בעבר  בבית הכנסת, מתקיימים בשל השריפה בבתיהם של המתפללים.

"מאוד התחזקנו ביישוב כאשר התחלנו לערוך בר מצוות לכל חברי היישוב וכאשר הרב ניר הרמן הסכים לעבור לכאן מישיבת מעלות ולחזק את כולנו" מספר גולדנברג. "עכשיו אנחנו מקווים, מכיוון שהכול לטובה, שמה שקרה ימנף את הקמת בית הכנסת העתידי שאושר כבר מבחינה בירוקרטית. ושהמקרה הזה יקדם אותנו לכיוון של בית כנסת משלנו, כי כרגע מה שמוצע לנו זה בית כנסת עוד יותר קטן".

 

ממועצה אזורית "משגב" נמסר בתגובה: השריפה, שאירעה במוצ"ש בטל-אל, פגעה בשני מבנים במרכז היישוב: המכולת ובית הכנסת. השריפה נעצרה, הודות לעבודה נמרצת של תושבי המקום ומכבי האש, לפני ארון הקודש. הספרים חולצו בשלמותם, ושמורים כרגע בביתו של גבאי בית הכנסת. בסוף השבוע הקרוב יתכנסו המתפללים במועדון היישוב. לטווח הביניים נבחנים מס' פתרונות שיפוץ ושיקום המבנה, ובטווח הארוך המועצה עומדת בקשר עם משרד הדתות לבניית בית כנסת חדש, גדול יותר והולם את צרכי היישוב.