שמונה ימי מלחמה: הסדרניקים בחזית

במשך שמונה ימים נתונים תלמידי ישיבות ההסדר, יחד עם כל תושבי הדרום, תחת איום מתמיד של טילים. למרות זאת מדגישים ראשי הישיבות: "התוצאה צריכה להיות הרתעה אמיתית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/07/14 13:15 יז בתמוז התשעד

שמונה ימי מלחמה: הסדרניקים בחזית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בין אזעקה לאזעקה, בין סדר בוקר לסדר ערב ובמשך כמה שעות לפני השינה, עוזרים תלמידי ישיבות ההסדר בדרום הארץ לקשישים ולאנשים שאינם יכולים להסתדר בעצמם. החל מקניות במכולת ועד להבאת מכשיר שמיעה מהעיר הסמוכה, תלמידי ההסדר לא רק נשארים בקו הראשון של החזית, אלא גם מתנדבים תוך כדי לימוד תורה.

"אנחנו ממשיכים את הלימוד, תוך כדי התנדבויות שונות בעיר במשך חלק מהיום. אנחנו פוקדים מקלטים, עוזרים לעירייה ומבצעים משימות של חירום. במקביל אנחנו כל הזמן נקראים לחדרי הביטחון בזמן אזעקות. אנחנו מתורגלים בעניין. יש לנו כ-40 שניות מרגע הישמע אזעקה. יורדים בשתי שורות, מתפצלים למקלט. כך השגרה מתנהלת. באופן פרדוקסלי זה מגבש ומחזק את הקשר והעניין שלנו עם המדינה ונתיבות". כך מספר הרב דוד אסולין, ראש ישיבת ההסדר אהבת ישראל בנתיבות.

מתברר כי בעוד הישיבות החרדיות ברחו מהערים המופגזות, ישיבות ההסדר החליטו כצפוי להישאר ואף להוות כוח עזר לעיר. תלמידי ישיבה רבים אומנם נעדרים בשל צווי 8 אותם קיבלו אך יחד עם זאת נרשמת נוכחות גבוהה גם בעוד הטילים ממשיכים ליפול על הדרום.

(צילום: פלאש 90)

"אנחנו לומדים כרגיל", מספר הרב אביהו פישפדר, ראש ישיבת ההסדר אורות אשקלון. "התלמידים נמצאים בנוכחות גבוהה למרות המצב. צריך להבין שאנחנו רצים כעשר פעמים ביום למקלט וזמן ההתרעה קצר, אבל התלמידים לא חוששים. בשבת האחרונה, למרות שהייתה שבת חופשית החליטו עשרה תלמידים להגיע כדי להיות במקום של תורה".

"פתחנו כאן חמ"ל בשיתוף הגרעין התורני", הוא אומר. "המזכירה של הישיבה מקבלת פניות לאנשים שנמצאים במצוקה. כך לדוגמא, אנשים מבוגרים שאף אחד לא יכול לעשות להם את הקניות. אחד האברכים עשה להם את הקניות. יש אנשים שיש להם בעיה של שמיעה ונוסעים לאשדוד כדי להביא לה את המכשיר. אנחנו דבר ראשון מעצימים את הנקודה שהתורה והלימוד חשוב ומצד שני עוזרים במה שצריך. אנחנו גם מפעילים מקלט ובית מדרש לנוער. רבני הישיבה והמדריכים מעבירים לילדים הצעירים שיעורים ופעילויות. שיעורי תורה וחיזוק".

"אנחנו ממשיכים את שגרת החיים במובן של שגרת הלימוד והתפילה", אומר הרב דוד גבריאלי, ראש ישיבת ההסדר נווה דקלים באשדוד. "לצערנו מוסדות תורה אחרים שלא עושים את זה. יש עניין גדול ללמוד תורה ולהתפלל במקום סכנה. יש חבר'ה שהתנדבו לעזור במוסדות ילדים בסיכון וכדומה. נחלצנו לעזור בצדדים הללו. אנחנו מחזקים ומחוזקים תוך כדי שאנחנו שומרים על עצמנו", הוא מספר.

תושבים מהדרום מתארחים בישיבות הסדר במרכז ובצפון

במקביל לפעילות הישיבות בדרום, פועלים בישיבת ההסדר על מנת לאפשר רגיעה לתושבי הדרום ופתחו מוקד אירוח "חלק גדול מתלמידי הישיבה גוייסו בצו 8" מספר מוטי יגר, מנהל ישיבת ההסדר טפחות שפתחו מטה אירוח, "אך צוות קטן של תלמידים שלא גוייסו, הקים את המטה והוא משדך משפחות מהדרום שרוצות להתארח עם משפחות מהצפון שמעוניינות לארח, הוא יזם אירוח משפחות בישיבה בטפחות וגם אירועים מרכזיים לטובת משפחות וילדים מהדרום. השבת שהו בישיבה 4 משפחות מניצן ומאשדוד שיתארחו בדירות התלמידים שיצטופפו בדירות חבריהם", הוא מספר. יוחנן לוי אחד מהפעילים במטה אומר כי עד עתה "סייע הצוות שלנו לאירוח של מעל 40 משפחות מהדרום". לפניות 0525775668.

הרב שמואל הבר ראש ישיבת ההסדר בקרני שומרון הודיע כי הישיבה פותחת את השערים ככל יכולתה לתושבי הדרום המבקשים הפוגה מהירי. "כל ישראל ערבים זה לזה וכשאחינו בדרום נמצאים בקו האש - כולנו נותנים יד לחזקם ולתת לצה"ל לעשות את המלאכה".

גם ישיבות ההסדר הצפוניות לא מסתכלות על הנעשה מהצד ולוקחות חלק בנטל. ישיבת ההסדר בנהריה אירחה בשבוע האחרון ותארח בשבוע הקרוב עשרות משפחות מהדרום על-מנת שיוכלו לנפוש ללא דאגה. אלנתן זכריה מישיבת ההסדר בנהריה אומר כי "המשפחות זכו לאירוח מעולה בפנימייה החדשה של הישיבה במיטות נוחות, מיזוג אוויר וארוחות מלאות בשבת ובאמצע השבוע והכי חשוב - שקט נפשי. מרכז החסד שפועל על-ידי הישיבה פועל במתכונת חירום על-מנת לספק לכל האורחים בישיבה את האוכל והשקט שאותו הם צריכים. אנו רואים באירוח משפחות אלה חובה שלנו כישיבת הסדר בצפון המתגאה בגמילות החסדים שבה ובלימוד תורה שיש בו מעשה ואנחנו מצטרפים לשאר עם ישראל בתפילה לשלום אחינו הנתונים בצרה בדרום הארץ". במלחמת לבנון השנייה הייתה הישיבה מטרה לחלק מההפגזות בצפון הארץ, אך גם בזמן קשה זה המשיכה ללמוד ולחזק את העיר ואת הגליל המערבי.

לישיבת ההסדר בקרית שמונה הגיעו קבוצות נערים מהדרום. יואל טוביאנה, מנהל ישיבת שדמות מחולה סיפר על המשפחות שהגיעו לישיבה מישובי עוטף אשקלון. "הם הגיעו להתאוורר מהמציאות המורכבת בבתים. הם לנים בחדרים בישיבה והישוב כולו מאמץ אותם".

ראשי הישיבות בדרום: לא חוששים. רוצים הכרעה

בתוך כך, בעוד הטילים ממשיכים ליפול, והמטחים התחזקו על רקע הניסיונות להגיע להפסקת האש, מספרים ראשי הישיבות בדרום כי החשש אומנם קיים בשטח אך התלמידים מתגברים על הפחדים.

"אין הרגשה של פחד. אנשים רוצים להישאר", מספר הרב פישפדר. "אומנם לא כולם חזרו. אנחנו לא מחייבים לחזור אבל אנשים רוצים להיות כאן. יש תלמידים שגייסו אותם ויש חבר'ה שמחכים לצו".

הרב אסולין מבהיר כי "כמו כל אדם במדינה אנחנו חוששים אבל הדרך להתמודדות היא או לשבת בבית במקלט ולקוות שהעסק ייגמר, או לעזור לאחר. כשאדם פועל ומסייע לאחרים זה מגביר את הכוח".

(צילום: פלאש 90)

"אנחנו מרגישים בטוחים. יש לנו מיגוניות ליד החדרים ואין לנו בעיה להתעורר, כמה שניות ואנחנו מוכנים", מספר הרב גבריאלי על מציאות החיים באשדוד. "אנחנו שומרים על עצמנו ויחד עם זאת ממשיכים בסדר היום הרגיל כדי להתחזק. זה לא קל. ברור שהדעת מוטרדת ואנשים הרבה מאמץ להתרכז אבל זו השליחות ואת זה אנחנו מנסים לחזק".

על רקע הפסקת האש, והמשך ירי הטילים, מדגישים ראשי הישיבות כי מבחינתם אפשר לספוג עוד כמה ימים של ירי אך הדבר המשמעותי ביותר הוא שצה"ל יגיע להכרעה. "צה"ל יודע להכניע את החמאס וגורמי הביטחון צריכים להיות עם עוצמה רוחנית ולהכניע את ארגון הטרור הקטן הזה. אנחנו מדינה מספיק חזקה. אנחנו מאוד רוצים שתהיה הכרעה. כל הסיפור של סבבים נשמע כמו משהו לא מספיק עוצמתי. צריך להכריע. יש כאן אויב שנמצא ממש לידנו וצריך להכריע אותו", אומר הרב פישפדר.

"יש לנו רצון שתהיה הכרעה. שתינתן מכה משמעותית שתגרום לאויבנו לחשוב כמה פעמים לפני שיפעלו שוב. אני מאוד מקווה שמי שמקבל את ההחלטות מבין את ההשלכות. שגרה של שנה וחצי היא דבר לא שניתן לעבור עליו לסדר היום. אנחנו מצפים להכרעה", מוסיף הרב אסולין.

"היה די ברור שזה מה שהולך להיות וכואב לנו על כך שעם ישראל צריך ללמוד את הדברים בדרך הקשה. אנחנו מקווים שהם יודו על האמת, יסתכלו נכוחה על המציאות ויתנהלו להבא אחרת", אומר הרב גבריאלי. "עם רוע כזה להתנהל בעוצמות שהם מכירים. של הרתעה אמיתית. כיפת ברזל זו אליה וקוץ בה. זה פלא בידי שמים ואדם אבל קוץ כי סומכים יותר מדי על ההגנה ולא על ההתקפה. הם צריכים לפחד לירות. התוצאה צריכה להיות הרתעה אמיתית".

(צילום: פלאש 90)