שלחנו את כתבנו ללמוד יום שלם בהר המור

נטעאל בנדל לבש חולצת משבצות, לקח את הספר 'אורות הראי"ה' ויצא ליום לימודים בישיבת הר המור. "יש שיראו את הר המור כישיבה הרחוקה מהמיינסטרים הדתי, אולם היא מעצבת ומשפיעה הרבה יותר משנהוג לחשוב"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/04/14 17:14 ט בניסן התשעד

שלחנו את כתבנו ללמוד יום שלם בהר המור
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

מקום: ישיבת הר המור, יער עין כרם.

יום: שלישי. עוד יום חם של זמן חורף.

מצויד ב: גמרא, 'עין איה' ו'לאמונת עתנו'.

לבוש: סנדלים וגרבים.

חשוב לזכור: שלא להזכיר שאני עיתונאי.

שביל צר מרוצף אצטרובלים שזוהרים מקרני השמש המצליחים לחדור בין ענפי מחטי האורנים, רוח חרישית מלטפת את מצע עצי היער הירוק שנשפך למרגלות ההרים בעין כרם, קצה העיר ירושלים. אברכים זריזים, ברגל או באופניים, עושים פעמיהם במעלה השביל בעוד רגע של בוקר לח כשציציותיהם הארוכות משחקות עם הרוח כאילו היו רוצות רגע לעצור, לנוח ולשאוף עוד שאיפה מהנוף המקומי. זמן חורף עוד רגע תם ואומנותם מרובה.

(צילום: נטעאל בנדל)

בניגוד לסערות שישיבת הר המור סיפקה בשנה האחרונה, כשבראשן יציאה מוצהרת נגד מפלגת הציונות הדתית - הבית היהודי - ופניה אל הרב עובדיה לסיכול בחירתו של הרב סתיו לרבנות הראשית. לכל אלה אין אף לא מחצית של זכר בין אווירת שלוות הלימוד שאופפת את בית מדרשה הרגוע של הישיבה, שמפיק צלילי נהמות לימוד ודפדוף ספרים. הישיבה שפרשה בעבר מישיבת מרכז הרב מונה כיום כ-400 תלמידים, כאשר יותר מחציתם הם למעשה אברכים. בית מדרשה פועל מזה שנים כמפעל של מאות תלמידי חכמים שקודחים על לימודם, וכנראה מהווה את בית המדרש המחזיק את מספר האברכים הגדול ביותר הציונות הדתית.

(צילום: נטעאל בנדל)

את צעדי הראשונים בבית המדרש אני עושה בתחילתו של סדר בוקר הומה האדם כאשר הג'ינס הוחלף לדגמ"ח דהוי, חולצת הטריקו פינתה את מקומה לטובת חולצת משבצות מכופתרת ולרגלי סנדלים מעוטרות בגרביים- כמיטב האופנה המקומית. בהר המור לא אוהבים עיתונאים ותקשורת, בלשון המעטה, ולמעט הודעות לעיתונות, מכתבי רבנים והעסקת איש יחסי ציבור, שהחלו להופיע בעיקר בשנה האחרונה, הישיבה מעדיפה להתרחק מתקשורת. כך גם אני העדפתי להרחיק ממנה את מטרת בואי.

(צילום: נטעאל בנדל)

אחר חיפושים אני מוצא מקום בבית המדרש ומתיישב. אני מבחין כי ברוב מקומות הישיבה ניתן למצוא בעיקר גמרות וספרי פירושי ראשונים על הגמרא כמו הריטב"א ורבים נוספים.

"תגיד" אני פונה לבחור צעיר שיושב לידי "למה אין לך ספרי אמונה במקום, כמו הרב קוק למשל?". התלמיד הצעיר עונה במהירות, "כי הגמרא היא עיקר הלימוד. גם אמונה חשוב, והרב קוק דיבר על חשיבות לימוד האמונה, אבל בישיבה לימוד גמרא הוא העיקר".

מעניין אף יותר הם דבריו של התלמיד שמספר כי "אני בשיעור א', ובגלל שלימוד אמונה הוא כל כך חשוב אז בשנים הראשונות בישיבה בכל מקרה אנחנו לא לומדים לבד".

"כלומר את 'אורות' של הרב קוק אתה לא תלמד?", אני שואל והוא עונה: "אני אלמד, אבל לא לבד. בכלל, קודם כל צריך ללמוד דברים יסודיים יותר, כמו מסילת ישרים וכוזרי. אי אפשר פשוט לפתוח וללמוד את 'אורות', אולי רק כהכנה לשיעור. את תורת הרב אנחנו לומדים בעיקר בשיעורים של הרבנים בישיבה שהם ממשיכי דרכו של הרב ושל הרב צבי יהודה והוסמכו ללמד את תורת הרב".

בניגוד לישיבות גבוהות או ישיבות הסדר רבות, ובדומה למוסדות לימוד אחרים, ללימוד בהר המור יש סדר וכל תלמיד, בעיקר בשנים הראשונות, יודע מה הוא צריך ללמוד בשנת הלימוד ולאן להגיע ומה הוא עוד לא רשאי ללמוד, כאשר בכל שכבת גיל כולם לומדים את אותו הדבר בסדר דומה ובאופן אחיד. רוב תלמידי שיעור א' לא יזכו, כפי הנראה, להגיע לשנה בה יפתחו את 'אורות הקודש' למשל. סדר הלימוד וההתקדמות בשלבים כל כך מוקפדת שככל שאתה תלמיד צעיר יותר כך אתה יכול להיכנס לפחות שיעורים כיוון שאינך מוכן להם. כניסת אורחים לשיעורים למשל, יכולה להתבצע רק לאחר קבלת אישור. "אני חושב שזה בסדר אבל לא בטוח" היסס בפני אחד התלמידים הבוגרים לפני שיעורו של הרב עמיאל שטרנברג, מראשי הישיבה. "שלום לאורחים", הרב קיבל את בואי והחל את השיעור שהתקיים בחדרו הצנוע. על כל שורת טקסט דיבר הרב עמיאל כ-20 דקות, הרבה דפים לא נהפכו, לימוד מרתק היה ועוד איך.

(צילום: נטעאל בנדל)

רבני הישיבה מחולקים ל"רב אמונה" ו"רב גמרא". נשיא הישיבה, הרב צבי טאו נחשב לרב אמונה ושיעורי גמרא או הלכה לא תשמעו מפיו. שילוב נדיר של רבנות אמונה וגמרא בהר המור הם האחים התאומים שטרנברג המכהנים כראשי הישיבה. הרב עמיאל, אשר בשיעורו נכחתי, שמגיע אל הישיבה מוקדם מן השעה שש בבוקר, מונה לר"מ במרכז הרב כבר בגיל 23 אחרי ילדות ציונות דתית טיפוסית בכפר פינס. לפני תקופת מה גיליתי כי יש ביני ובין ראשי ישיבת הר המור קשרי משפחה לא רחוקים - חוק הדתיים השלובים עובד גם כאן. אחד התלמידים בישיבה סיפר כי כי פעם הגיע הרב מרדכי לחתונה וכשצעד אל תוך האולם ניצב בפני מראה גדולה ואמר: "או, אני רואה שגם הרב עמי הגיע". תאומים, כבר אמרנו. חוש הומור, עכשיו זו ההזדמנות להגיד.

היום כבר מזמן החשיך. ספריית הישיבה, אשר טיפוח אינו הצד החזק שלה, כבר התרוקנה והאברכים עוזבים בזה אחר זה את הישיבה ואני איתם. הר המור היא מן הישיבות השמרניות בציונות הדתית אולם יותר מכך, מדובר על שורת רבנים בהם הרב יהושע צוקרמן שהמשיכו ופיתחו משנה פילוסופית דתית שלמה וייחודית אשר מחלקיה המרתקים פגשתי בספרו של הרב יוסף קלנר "פלורליזם, פנטיזם וכלליות".

הר המור היא שם דבר בעולם הישיבות הציוניות אולם רק בשנים האחרונות שמה של הישיבה יצא גם מחוץ לעולם הישיבות הודות להשתתפות אנשי הישיבה בלא מעט סערות תקשורתיות ופוליטיות. יש מי שיראו את הר המור כישיבת קצה רחוקה מהמיינסטרים הציוני דתי אך כשאתה יושב שם, בבית מדרשה של הישיבה, וכשאתה מעלה למעלה מעשר שמות של ישיבות גבוהות והסדר הפועלות תחת הישיבה יחד עם מרבית המכינות הקדם צבאיות הדתיות והגדולות שבהן 'עלי' ו'עצמונה' - אתה מבין שאולי מדובר בדרך קצה בציונות הדתית, אולם דרך שמעצבת ומשפיעה על המרכז הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il