שלושה חודשים אחרי ההצתות: בנווה צוף מחכים עדיין לפיצויים

שלושה חודשים עברו מאז גל ההצתות ששטף את הארץ וכספי הפיצויים עדיין לא הועברו לתושבי נוה צוף שאיבדו את רכושם. תושב אחד הבתים: "הפכתי לנזקק שגר בקראוון וחי מתרומות. זו תחושה נוראית"

חדשות כיפה איתמר סג"ל, עתון ´שביעי´ 16/02/17 12:36 כ בשבט התשעז

שלושה חודשים אחרי ההצתות: בנווה צוף מחכים עדיין לפיצויים
Yaakov Lederman/Flash90, צילום: Yaakov Lederman/Flash90

את השבת ההיא יתקשו לשכוח בישוב נווה צוף. בעזרת כמה ניירות בוערים הצליחו מחבלים ערבים להבעיר אש שהתפשטה במהירות מבהילה, והביאה בתוך זמן קצר לפינויו של ישוב שלם ולחורבנם של כ-17 בתי עץ שנשרפו עד היסוד. שכונת הותיקים, שכונת בתי עץ מקסימים, נמחקה כליל. לתושבים שנאלצו לצאת בשעה מאוחרת בהתראה של דקות, לא נותר זמן להציל דבר. בצעד מרתיח במיוחד, עתידים המציתים להישפט על ניסיון הצתה תוך השמטת המניע הלאומני.

תושבי השכונה הותיקה בנווה צוף, אלו שייסדו את הישוב וכעת איבדו את בתיהם, משוכנים ברובם בשכונת קראוונים אותה בנתה מועצת בנימין במהירות מרשימה. חלק מהקרוואנים הוצרכו לשיפוץ משמעותי, ומאות מתנדבים מכל הארץ נרתמו לסייע בעבודה או בתרומת רהיטים וציוד נוסף. כעת צריכים התושבים, חלקם מבוגרים שחצו את גיל ה-70, לבנות מחדש בתים במקום אלו שנשרפו, עם כל המשתמע מכך. אלא, שלפני שמתחילים לתכנן בית חדש, ראשית צריך כל תושב להבין כמה כסף יש לו עבור בניית הבית. הכסף, כך מסתבר, טרם הועבר לתושבים.

"שלושה חודשים עברו, ורק בקרוב נזכה ככל הנראה לראות את הפיצויים על שריפת הבתים", אומר איציק שדמי, תושב היישוב מאז הקמתו. איציק מתגורר כעת בשכונת הקרוואנים ומחכה להתחיל בבניה מחדש. לשדמי, כמו לרבים אחרים, היה ביטוח מקיף על הבית שעלה כסף רב, אך מכיון שמדובר באירוע טרור האחריות מגולגלת אל המדינה, למחלקת מס רכוש. "הם אנשים טובים שרוצים לעזור, אבל עובדים די לאט. יש להם 17 בתים למדוד ולבדוק וכל אחד לוקח זמן. שמאי מקצועי מסוגל להעריך בית ביום, אבל במקום זה במס רכוש הביאו מהנדסים שעובדים בשיטה אחרת, איטית במיוחד. בקצב הזה זה לוקח זמן, כך שמכאן ועד הבניה והשיבה לבתים הדרך עוד ארוכה".

"אלפי שקלים שלא יחזרו לעולם"

"זו היתה שכונה מקסימה", אומרת יהודית ליבוביץ' (71), תושבת נווה צוף מאז הקמתו. לפני כשלש שנים נפטר בעלה. "לא הייתי בבית בשבת והכל נשרף, כל הזיכרונות, כל הרכוש, הכל". כאשר יהודית נשאלת על היכולת לבנות בית חדש בגיל כזה, היא מודה שמדובר בקושי אמתי. "אין לי מושג איך להתחיל לבנות בית בגיל כזה, וגם הכסף עדיין לא הגיע, אומרים שיגיע בקרוב ואני מתפללת שכך יהיה".

תושב נוסף החפץ בעילום שמו שידר מצוקה אמיתית ודיבר בכאב רב. "הפכתי עם משפחתי לנזקק שגר בקרוואן וחי מתרומות, זו תחושה נוראית. אי אפשר לקנות כלום כי אתה לא יודע מה יהיה מחר. אי אפשר להתחיל לתכנן את הבית כי אין לנו שום מושג כמה כסף נקבל, וממילא מה נוכל לבנות, ומתי בכלל זה יגיע". לאותו תושב לא היה ביטוח על תכולת הבית. "במקרים כאלו כאשר אין ביטוח על התכולה, מס רכוש לא מכסה את ערך הרכוש שהיה לך בבית אלא משלם סכום קבוע לפי גודל משפחה. רק על תכולת הבית הפסדתי עשרות אלפי שקלים שלא יחזרו לעולם".

גורם מנוה צוף שמעורה היטב במשא ומתן בין התושבים למס רכוש אומר ל'שביעי': "אנחנו שעות לפני החתימה הסופית. אני מאד מקווה ומאמין שבשבת הקרובה כל התושבים יהיו אחרי החתימה, והם יקבלו סכומים גדולים במיוחד, הודות לפעולות של אנשי המועצה ופעולתם של אנשי מקצוע שיצאו מגדרם מקרב אנשי מס רכוש".

ממס רכוש נמסר, כי "לתושבי נווה צוף יש מלווה מטעם המועצה הנמצא בקשר הדוק ורציף עם אנשי מס רכוש. כפי הידוע לנו, ישנה שביעות רצון מרמת השירות הניתנת לעשרות המשפחות שבתיהן ניזוקו. נציין כי נזקי מבנה מהותיים צריכים להיבדק אך ורק על ידי מהנדסים ולא שמאי מקרקעין".

הכתבה תפורסם בגיליון הקרוב של עתון 'שביעי'