שכר הלימוד של הילדים גבוה? הפתרון על השולחן רק צריך לזכור ליישם אותו

רגע לפני שנת הלימודים והתקציב הדו שנתי, בדקנו מה עלה בגורל הסעיף שנקבע בהסכמים הקואליציוניים לחוק שיפחית את תשלומי ההורים בחמ"ד. ח"כ יוגב התעקש להכניס את הסעיף, נפתלי בנט הפך לשר החינוך. יכול להיות שהם שכחו מקיומו?

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 03/08/16 16:21 כח בתמוז התשעו

שכר הלימוד של הילדים גבוה? הפתרון על השולחן רק צריך לזכור ליישם אותו
צילום מסך מאתר כיפה, צילום: צילום מסך מאתר כיפה

מדי שנה לקראת שנת הלימודים נשמעות טענות חוזרות ונשנות של הורים בחינוך הדתי כי תשלומי ההורים הגבוהים הנובעים מתוספת של שעות תורניות הופכות למעמסה כבידה שהם מתקשים להתמודד איתה. מסתבר שהיו פתרונות ורעיונות כיצד להביא את הנושא לחקיקה שתפתור את הנושא אך מסתבר שבפועל למרות שהנושא הוכנס להסכמים הקואליציוניים לדרישתו של ח"כ מוטי יוגב, ולמרות שנפתלי בנט יושב בתפקיד שר החינוך לא נעשה מצד המפלגה, יוגב או בנט דבר כדי לקדם את העניין.

ב-7 במאי 2015 נחתמו הההסכמים הקואליציוניים בין הבית היהודי לליכוד. על אף שהוכנסו להסכמים שני סעיפים שמטרתם להסדיר את תקציב החמ"ד בחוק ובכך להפחית משמעותית את תשלומי ההורים, הסעיפים לא הוצאו אל הפועל, לא נעשו צעדים על מנת להגיע לפתרון קבוע ובעוד פחות מחודש, עם פתיחת שנת הלימודים, ישובו הורי החמ"ד לשלם עשרות אלפי שקלים בשנה על חינוך ילדיהם.

לפני למעלה משנה וחצי הציג ח"כ מוטי יוגב פתרון למצוקת תשלומי ההורים בבתי הספר של החינוך הממלכתי דתי. כאמור, במאי 2015, לאחר התעקשות רבה מצידו של ח"כ יוגב, הוכנס מתווה הפתרון שלו אל תוך ההסכמים הקואליציוניים. על אף המאמצים להכניס את הפתרון להסכמים, לא נעשה שום מאמץ, לא מצידו של יוגב ולא מצידה של מפלגת הבית היהודי, לממש את הפתרון ולבסס אותו חוקתית.

בינואר 2015 הציג ח"כ יוגב את פתרון ה"מגמה תורנית" שאמורה הייתה להפחית משמעותית את תשלומי ההורים בחינוך הדתי. על פי ההצעה לימודי יהדות בחמ"ד יוגדרו כ"מגמה שלישית" כפי שמוגדרות המגמות הטכנולוגיות בתיכונים טכנולוגיים, אשר מקבלים מימון נוסף מהמדינה לתקצוב 8 שעות לימוד שבועיות, הסכומים שיועברו לבתי הספר עבור השעות התורניות יופחתו מתשלומי ההורים. תכניתו של ח"כ יוגב מבוססת על תכנית קודמת של מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, בנצי דל וח"כ לשעבר זבולון אורלב.

בכנסת הקודמת הייתה הפחתה בתשלומי ההורים, אך באופן שלא הועיל לפתרון הבעיה בטווח הרחוק, ההפחתה בתשלום נעשתה באמצעות "דמי העברה", כלומר כספים קואליציוניים שהועברו למטרה זו בהנחיית אבי וורצמן, סגן שר החינוך דאז. חוק שהעבירה מפלגת "יש עתיד" בכנסת הקודמת ביטל את האפשרות להעברת כספים קואליציוניים וכך ניצבה הכנסת הנכנסת, בשנה שעברה, מול אותה הבעיה בשנית. על אף שבכנסת הנוכחית מי שעומד בראש משרד החינוך הוא לא אחר מיו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לא נעשו צעדים משמעותיים לקידום הסוגייה.

תוכניתו של ח"כ מוטי יוגב בנוגע להכרה בשעות היהדות כמגמה שלישית, נכללה בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לבית היהודי וצויינה בשני סעיפים, כפי שמופיע במסמך ההסכם באתר הכנסת: "יקים ראש הממשלה בתיאום עם שר החינוך ושר האוצר ועדה שתבחן הסדרת תקציבי חמ"ד בבסיס התקציב, בחינת אפשרות הגדרת לימודי יהדות בחמ"ד כמגמה שלישית בדומה למגמה טכנולוגית בבתי ספר טכנולוגיים, הפחתה בתשלומי הורים במערכת חמ"ד העל יסודית ובחינת מערכת השכר של מנהלים והצוות בהשוואה לסטנדרטים המקובלים במערכת החינוך הממלכתית לצרכי התייעלות".

הועדה מעולם לא הוקמה והצעתו של ח"כ יוגב מעולם לא הגיעה לידי מימוש, נדמה כי אפילו בבית היהודי שכחו שנכתבה שם. סעיף נוסף בהסכם קבע כי חוק החינוך הממלכתי יתוקן "לצורך חיזוק וייצוב מעמדו של החינוך הממלכתי דתי. התיקון לחוק יידון בוועדה מיוחדת בכנסת. כיו"ר הוועדה יכהן חבר כנסת מהבית היהודי". גם סעיף זה לא התקיים, ח"כ יוגב אומנם הגיש בשנה שחלפה הצעה לתיקון החוק, אך היא מעולם לא קודמה וכבר חודשים שהיא מעלה אבק יחד עם ההסכמים הקואליציוניים.

חשוב להזכיר כי דווקא עכשיו סוגיית תשלומי ההורים זקוקה לפתרון מהיר, יעיל ודחוף מתמיד, לאחר שהצעת החוק לתקציב דו שנתי עברה שלשום במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. במידה ולא יימצא פתרון לתקציב החמ"ד עד מושב החורף של הכנסת, תשלומי ההורים ימשיכו להיות גבוהים ביותר גם בשנתיים הבאות.

דו"ח שהוציא מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא תשלומי הורים מציג מציאות עגומה בה תשלומי ההורים בבתי הספר הדתיים הם מהגבוהים ביותר ומגיעים לסכומים של אלפי שקלים עבור כל ילד. התשלומים הגבוהים ביותר הם עברו חטיבות הביניים והתיכונים. משפחות ברוכות ילדים מתבקשות לעמוד בנטל שמגיע לסכום של עשרות אלפי שקלים בשנה.

מלשכתו של ח"כ מוטי יוגב נמסר: "חוק החמ"ד חיוני מ-2 סיבות: הראשונה שבהם, להוסיף שעות לימוד תורניות בתכנית הלימודים מטעם משרד החינוך ולאפשר בכך את הוזלת עלויות הלימודים להורי התלמידים. הסיבה השנייה היא על מנת לאפשר לחמ"ד עצמאות של קביעת ערכי ותכני הלימוד בחמ"ד כדרך שמתקיימת במגזרים נוספים.

מפלגת הבית היהודי הבטיחה שתטפל בחוק החמ"ד וכך גם סוכם בהסכמים הקואליציונים. מאז ההסכם הקואליציוני האחרון בו סוכמו הדברים ובמהלך הקדנציה הזו, אנו משתדלים לפעול לקידום חוק החמ"ד, גם אם מבחינה תקציבית יימצא לכך רק פיתרון חלקי ובשלבים".

מלשכתו של נפתלי בנט לא הגיבו לפניית 'כיפה'. נעדכן את התגובה כשתגיע.