שישים שנה אחרי: בית כנסת ראשון בשדה בוקר

השבוע נחנך לראשונה בית כנסת בקיבוצו של "הזקן". יוזמה של כמה מתושבי המקום הביאה לבנייתו של בית הכנסת אליו הוכנס בטקס חגיגי גם ספר תורה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/01/16 14:50 א בשבט התשעו

שישים שנה אחרי: בית כנסת ראשון בשדה בוקר
לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

למעלה משישים שנה לאחר הקמת הקיבוץ שדה בוקר, קיבוצו המיתולוגי של דוד בן גוריון, נחנך בו בית כנסת ראשון והוכנס אליו ספר תורה, כך דיווח אליישיב רייכנר ב'מקור ראשון'.

הרצון להקים בית כנסת התעורר אצל כמה חברים בקיבוץ שחפצו במקום מכובד לקיום תפילות החגים, שנערכו עד כה במועדון וכן לאפשר לנערים בני הקיבוץ, החוגגים את בר המצווה שלהם, לעלות לתורה בצורה מסודרת ומכובדת.

המעוניינים בבית הכנסת פנו לשוחח עם תומכים פוטנציאליים. לאחר מכן הובאה הבקשה לשולחן המזכירות ומשם לאסיפה הכללית, שם עברה ברוב גדול. אך על מנת להשיג את הרוב הדרוש ולמתן את ההתנגדות, הוחלט שכל התקציב להקמת בית הכנסת יגויס מגופים חיצוניים ולא מקופת הקיבוץ.

במשך חמש שנים גייסו חברי הקיבוץ תקציבים ממשרד הדתות, מהמועצה האזורית ומתורמים, ובעיקר מעמותת 'איילת השחר' שפועלת בקרב קיבוצים ומושבים רבים ונחלצה לסיועם של היוזמים. מנהל העמותה, הרב שלמה רענן, התגייס לפרויקט בית הכנסת בשדה בוקר וגייס מאות אלפי שקלים להקמת המבנה ולריהוטו. תוך שמונה חודשים הוקם בית כנסת מהודר ובו ארון קודש, במה, ושמונים מקומות ישיבה.

הרב מאיר סוויסה, רב המועצה האזורית רמת-נגב (שאליה משתייך קיבוץ שדה-בוקר) סיפר לרייכנר כי כאשר נכנס לתפקידו בשנת 1997 היה רק בית כנסת אחד בכל שטח המועצה, החולשת על 22 אחוזים משטחי מדינת ישראל. היום, רק בקיבוץ אחד מתוך 14 יישובי המועצה עדיין אין בית כנסת, וגם שם כבר מתקיים תהליך לאישור הקמה.

בית הכנסת נחנך כאמור השבוע בטקס חגיגי במיוחד וכבר ביום שלמחרת התקיים בו טקס בר מצווה של ילד מתושבי הקיבוץ. כרגע עדיין לא ברור אם בבית הכנסת החדש יתקיים מניין קבוע בשבתות, אך לדברי המקימים גם זה יכול לקרות בנוסף, לשיעורי תורה שכבר כיום מתקיימים בישובים שכנים.