שוב: עתירה נגד שיווק מבנים לציבור הדתי בטענה לאפליה פסולה

האגודה לזכויות האזרח דורשת מרשות מקרקעי ישראל לאסור על חברת "באמונה" למכור מבנים לציונות הדתית בלבד. ישראל זעירא: "מתקפה פוליטית בזויה. לא ניכנע לתקיפות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/03/15 16:30 יז באדר התשעה

שוב: עתירה נגד שיווק מבנים לציבור הדתי בטענה לאפליה פסולה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

זה כבר הפך למסורת. כפי שאירע כבר מספר פעמים בעבר, מגישה האגודה לזכויות האזרח דרישה לרמ"י לעצור שיווק של מבנים לציונות הדתית, זאת בניגוד לעמדת בית המשפט העליון בפסיקות קודמות.

בעתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח לרשות מקרקעי ישראל, היא דורשת מהרשות לעצור שיווק של מבנים בפרויקט 'כרמי גת' אשר חברת 'באמונה' בראשות ישראל זעירא משווקים זה זמן מה, בתואנה כי מדובר בשיווק של קרקעות לדתיים לאומיים בלבד. לטענתם, זכותה של רמ"י לבטל את זכיותו של יזם אם נקט באפליה פסולה בעת שיווק המקרקעין, וכן אם לא ניתן לבטל הזכיה ניתן יהיה לקנוס את הזוכה.

"אחד מתנאי המרכז בכרמי גת, עליו מתעתדת באמונה להתמודד, הוא איסור מוחלט על שיווק הדירות באופן מפלה", הם כותבים במכתב לרשות מקרקעי ישראל ומציינים כי לא הקרקע הינו לטובת הקמת פרויקט לציבור הרחב ולא לציבור מסוים, אך "למרות האמור, ולמרות שהיא מודעת לתנאי המרכז, נראה שחברת 'באמונה' מתכוונת להתמודד במכרז הבניה בכרמי גת, והיא משווקת כבר עתה את הדירות במסגרת קבוצת רכישה מסחרית לזוגות צעירים מהציבור הדתי לאומי או 'הסרוגים' בלבד".

"כל אדם סביר שחוזה במסע הפרסום מבין ממנו כי אם אינו זוג צעיר הנמנה על הציבור הדתי הוא אינו לקוח רצוי של החברה, ואינו זכי ליטול חלק בפרויקט או להצטרף לקבוצת הרכישה", הם טוענים עוד, ומוסיפים "שיווק סלקטיבי זה הוא פסול ומנוגד לתנאי המרכז שכן הוא מהווה שיווק מפלה על בסיס דת, מידת דתיות, לאום, מצב משפחתי וגיל". באגודה לזכויות האזרח קוראים לעצור את הפרסומים של באמונה, ולמנוע מהם למכור את הדירות לדתיים בלבד.

לא מדובר בפעם הראשונה בה האגודה לזכויות האזרח 'מחפשת' את חברת 'באמונה' על כך שהיא בונה מבנים ומשווקת אותם לציונות הדתית בלבד. ב-2010 הוגשה עתירה מצד האגודה על אודות בניה של מבנים בשכונת 'עג'מי' ביפו לטובת הגרעין התורני ביפו, דבר שהעלה את זעמם של האגודה על האפליה לכאורה. בתום עתירות לערכאות שונות נדחתה דרישתם, וזאת משום שלא ניתן היה להוכיח כי מדובר באפליה על רקע גזע, ואנשי 'באמונה' טענו בתוקף כי מדובר במכירה לגיטימית של דירות לציבור הומוגני. בעקבות עתירה זו, קבע בית המשפט העליון כי לא יותר להפלות שיווק דירות על רקע דת, מידת דתיות, לאום, מצב משפחתי וגיל.

בפברואר 2012 העמותה לזכויות האזרח וחברת באמונה התנגשו פעם נוספת, כאשר דרשו אנשי האגודה לבטל זכייתן של עמותות במכרז בעכו בשל שיווק מפלה לדתיים בלבד, זאת לאחר שעמותה בשם "העמותה לבניית שכונה דתית - עכו" זכתה במכרז של רמ"י. אז כמו היום טענו באגודה כי העמותות השונות משווקות את המגרשים לדתיים בלבד, כשהעמותה הנ"ל פועלת בשיתוף עם חברת באמונה. מנכ"ל באמונה ישראל זעירא טען אז כי האגודה נטפלת אל חברת באמונה. "אם היינו עמותה המורכבת מחברים ערבים הם לא היו מעלים בדעתם להתנגד אלא אומרים שמדובר בזכות בסיסית. הם נוהגים כך רק בגלל שמדובר בציבור דתי לאומי ומדובר בהתנהגות לא ישרה ולא מוסרית. לא מדובר באפליה פסולה".

בעתירה נוספת אשר הוגשה ב-2013 בנוגע לשכונה ביפו תחת אותה טענה, ענו אנשי רשות מקרקעי ישראל בתגובה לדרישה לעצור מכרז כי "כל הטענות העולות כיום עלו גם בעתירה קודמת שהוגשה בעקבות המכרז בעג'מי לבניית 20 יחידות דיור, וזכו להתייחסות מפורטת מול בית המשפט, אשר לא קיבל את הטענה כי יש לייחד מכרז לתושבי יפו הערביים", והבהירו כי הם לא ישנו את תנאי המרכז.

ישראל זעירא: דפוס פעולה קבוע. מתקפה פוליטית בזויה

"יש כאן דפוס קבוע. הם מנסים להילחם בציונות הדתית בגלל ההזדהות שלו עם הימניות והזיהוי עם ההתנחלויות", אומר בתגובה לדברים מנכ"ל באמונה ישראל זעירא ל'כיפה'. “הטענה שלהם להתארגנות כזו היא אפליה פסולה, ואנחנו אומרים שאין כזו. ההתארגנות הדתית היא לצורך דתי - בתי ספר דתיים, בתי כנסת וכדומה ולכן זו לא אפליה פסולה. דורית בייניש אומנם התבטאה בנושא בבג"צ יפו, ואמרה שאם זה היה ציבור חרדי או ערבי ברור שזו לא אפליה, אבל הציבור הדתי לאומי לא זקוק לשכונות משלו, אך הנושא מעולם לא נידון בבתי המשפט. אנחנו טוענים שיש לציבור הדתי לאומי צרכים בדיוק כמו החרדים. הם רוצים עיר משלהם, אנחנו אומרים שאנחנו רוצים להיות מעורים, אבל רוצים מוסדות ובניינים משלנו”.

"זו התגוללות של האגודה כי הדתיים ימניים. אם היינו אומרים ערבים הם היו מגינים עליהם בחירוף נפש. יש כאן מתקפה פוליטית בזויה ארוכת שנים. ביפו הם נכשלו כי הם לא הגישו את העתירה בזמן, בעכו לא התלונן שום ערבי והשופט אמר שהוא לא מוכן לדון בעתירות אידיאולוגיות. זו ההזדמנות שלהם ללכת בכל הכוח. הם רוצים למנוע את עצם הגשת המכרז”.

"זה רק מחזק את ידינו. כל דבר שבקדושה יש לו מתנגדים שלו. זה רק מעלה את המוטיבציה להגדיל את הקבוצה. הציבור הדתי לאומי זקוק לשכונות משלו. זה לטובת מדינת ישראל. לא סתם הלכנו לעכו, לפרדס חנה, ללוד. נמשיך בכל הארץ בגלל שזו טובת עם ישראל. אם אתה נותן לציבור הדתי לאומי כוח להתפזר בארץ הם יתפזרו. אם לא הם יסתגרו בשכונות שלהם”, מסכם זעירא.

עו"ד גיל גן-מור, ראש יחידת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח, אשר חתום על המכתב לרשות מקרקעי ישראל:

"האגודה לזכויות האזרח נאבקת מזה שנים בפרקטיקות של הפליה בדיור. בשל כך אנחנו נאבקים בוועדות הקבלה ליישובים קהילתיים שמדירות קבוצות שונות, לרבות דתיים וחרדים, וזו גם הסיבה לכך שנאבקנו בקבלנים מפלים, בין השאר בתל אביב, עכו ויפו.

הקרקע המדוברת היא קרקע ציבורית, והיא הוקצתה להקמת פרויקט דיור לכלל הציבור. בתנאי המכרז נכתב, שחור על גבי לבן, כי שיווק מפלה של הדירות הוא פסול ואסור. כשחברת 'באמונה' מפרסמת את הפרויקט ככזה שמיועד לציבור הדתי לאומי בלבד, משמעות הדבר היא הפליה, בניגוד לתנאי המכרז.

דרשנו מרשות מקרקעי ישראל להסביר לחברה את הפסול בשיווק זה, על מנת שהחברה תוכל לעצור את הקמפיין המפלה ולהמשיך ולהתמודד במכרז כחוק. עד עתה, רמ"י לא פעלה, והתוצאה עלולה להיות, שאם החברה תזכה במכרז, רמ"י תידרש לפסול את זכייתה או להטיל עליה קנס כבד, בשיעור של 15% מעלות הזכייה".