שבוע זכרון

השבוע יצוין במערכת החינוך שבוע גוש קטיף, בועד המתיישבים יזמו תחרות צילומים מיוחדת המתעדת את החיים בגוש.

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 07/02/10 00:00 כג בשבט התשע

שבוע זכרון
איתמר חדד, צילום: איתמר חדד

ארבע שנים לאחר הפינוי מגוש קטיף יציינו השבוע במאות בתי ספר את יום גוש קטיף במערכת החינוך.

אלפי תלמידים במאות בתי ספר מיסודי ועד תיכון ילמדו השבוע, זו השנה החמישית על ההתיישבות שנעקרה מחבל קטיף. תושבי הגוש יתארחו בבתי הספר ויספרו על חייהם בגוש קטיף, על העקירה ועל התמודדות היום יומית במציאות שנכפתה עליהם מאז שגורשו מבתיהם.


מקום ראשון בתחרות למבוגרים (צילום: יהונדב ושלומית כהן)


אנשי ועד מתיישבי גוש קטיף בחרו את שבוע הזה שמתחיל בכ"ב שבט -היום שבו עלה הישוב האזרחי הראשון "נצר חזני" - על אדמת גוש קטיף. סמל ליום של צמיחה ולא של חורבן.

תאריך זה נבחר מתוך רצון לחשוף את התלמידים למכלול החיים אשר התקיים ב35 שנות קיומה של התיישבות בחבל גוש קטיף.


"התוכנית מיועדת עכשיו בעיקר לבתי הספר הדתיים אבל פיתחנו תוכנית גם למערכת הממלכתית וזה תהליך שרק ילך ויגבר" אומר לכיפה הרב קובי בורנשטיין מועד מתיישבי גוש קטיף, תושב "נווה דקלים" בעבר שמתגורר היום ב"ניצן" . "זו כבר השנה הרביעית שאנחנו עוסקים בגוש קטיף במערכת החינוך מתוך ההבנה שכדי שגוש קטיף יתפוס מקום בזיכרון הלאומי אי אפשר להישאר רק בתשס"ה. צריך לדעת מה קרה לפני כן ואיך החלו 35 שנות התיישבות ולכן רצינו לשים את האצבע על נקודת ההתחלה. רק מתוך הבנת הסיפור כמכלול יבוא גוש קטיף למקומו הנכון בזיכרון הלאומי".

וועד מתיישבי גוש קטיף הוסיפו: "אנו שמחים להיווכח שבקרב ציבור המורים והמחנכים הולכת וגדלה משנה לשנה החשיבות החינוכית והערכית העולה מתוך הלימוד ביום גוש קטיף".


צעדים. מקום שני בתחרות למבוגרים(צילום: אביגיל בלטמן)


יותר מאלף מילים

כחלק מההנצחה יזמו ועד מתיישבי גוש קטיף ו "עולם קטן" תחרות צילומים . לתחרות נשלחו מאות תמונות ונתנו תמונה מגוונת למשמעות של גוש קטיף.

"ניסינו להגיע למקום שגוש קטיף לא היה רק תהליך פיזי אלא משהו משמעותי במציאות הישראלית" מסביר הרב בורנשטיין משופטי התחרות. "השאלה שעמדה היא מה המשמעות המופשטת של גוש קטיף? מה עומד מאחורי המילים האלו? האמנות היא הכלי לבטא את זה. מאוד התרגשנו לראות שאנשים טרחו ונסעו במיוחד על מנת ליצור מיצגים. בעינינו מה שקרה בגוש קטיף הוא רק סימפטום למשהו עמוק מאוד בחברה הישראלית".


ללא כותרת. מקום ראשון בתחרות לילדים (צילום: נועם הרשלר)


לתחרות נבחרו לשפוט אבנר בר-חמא- אמן ומרכז את תחום האמנות במכללת "תלפיות", מירי צחי-צלמת חדשות,משה הרשטיק-איש גוש קטיף ואיש קולנוע, והרב קובי בורנשטיין מוועד מתיישבי גוש קטיף.


התמונה שזכתה בקטגוריית המבוגרים היא תמונה של חתן עונד טבעת נישואים לכלה כשלשניהם צמידים כתומים. "יש בתמונה הרבה טוהר ותקווה של המשך" מסביר הרב בורנשטיין את הבחירה. "כשיש זוג חדש מנוער גוש קטיף זה גורם להתרגשות עצומה -של המשכיותה רוח של גוש קטיף במשפחה חדשה שנבנית".


התמונה שהגיעה למקום השני מראה שני נעלי קרוקס צפות במים אחת בצבע כתום והאחת בצבע כחול. "הנעל הזאת מסמלת את הטלטלה ואת חוסר היציבות שעדיין מלווים את תושבי הגוש. תחושת התלישות ממשיכה והצלמת משאירה לנו לבחור איך נעמיד את התמונות, האם גב אל גב או שהן הולכות יחד? זאת בעצם השאלה לאיפה אנחנו נלך? מה אנחנו נבחר לעשות מכאן?".



התמונות באדיבות ועד מתיישבי גוש קטיף ו"עולם קטן"