שאלה לרב שמואל אליהו: "איך פסקת בלי לבדוק?"

הרב שמואל אליהו יצא בחריפות נגד ספרית פיג'מה וחזר בו כעבור שבוע. הרב ספי מרקוס תוהה כיצד ניתן לפסוק בצורה כל כך חדה מבלי לבדוק את הדברים לעומקם

חדשות כיפה הרב ספי מרקוס 15/01/17 09:21 יז בטבת התשעז

שאלה לרב שמואל אליהו: "איך פסקת בלי לבדוק?"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחר שהרב צבי טאו והרב אבינר פרסמו את דעתם באשר לתכנים הבעייתיים שבספריית 'פיג'מה', הצטרף גם רב העיר צפת הרב שמואל אליהו, לדעתם וקרא "לבער אותם מן הבית. פשוט לבער אותם. כמו שמבערים חמץ" (אתר כיפה, ב' טבת מתוך תכנית ששודרה ברדיו גלי ישראל). הנימוק שנתן הרב לכך הוא ש"הספרים מלאים רעיונות כפירה" ושל "ניסיון להתערב בחינוך של עם ישראל באמצעות כספים של אומות העולם". בהמשך אף קרא הרב לגננות לאזור אומץ ו"לקחת את הספרים האלה ולזרוק אותם לפח".

כבר בתכנית זו הודה הרב "אני לא מכיר את הספרים האלה. שמעתי מכמה וכמה אנשים שהספרים האלה מכילים בתוכם פגיעה בערכים שהם יבוא מאירופה ובעלי מוסר רקוב". אני מודה שמשפט זה גרם לי חוסר נוחות. אם אכן הרב לא קרא את הספרים וכל הדברים נאמרים על פי שמועה, כיצד ניתן לפסוק באופן כה חריף "לבער אותם מן הבית" ו"לזרוק אותם לפח"?

הדברים הכו בי באופן יותר חריף כמה ימים לאחר מכן כאשר לאחר שבוע התפרסם בערוץ 7 דברים שאמר הרב בתכניתו השבועית, כשבוע לאחר מכן: "באמת בשבוע שעבר נשאלתי בנושא ולא הכרתי את הספרים אבל שמעתי שיש בהם בעיות. במשך השבוע בדקתי וראיתי שזה נמצא בפיקוח משרד החינוך וראיתי שהתכנית ברוך ה' בסדר...רוב הספרים הם בסדר גמור".

בכתבה הודגש שדבריו של הרב באים כ"המשך והבהרה בעקבות הדברים שאמר בשבוע שעבר". ואני שואל בכנות: זוהי הבהרה בלבד? בשבוע שעבר הרב קבע שצריך לשרוף את הספרים אז כיצד פתאום הספרים הם "בסדר גמור"? איך יתכן לפסוק באופן כה חריף מבלי לבדוק לפני כן? היכן הם דבריו הקשים של הרמב"ם בהלכות סנהדרין פרק כ' הלכה ז על דיין "שחותך את הדין קודם שיחקרהו בינו לבין עצמו עד שיהא לו ברור כשמש"? ומה אם היו כבר גננות או ספרניות שביערו את הספרים? אני כלל לא נכנס לעצם הוויכוח הספציפי על ספרים הללו. אני שואל על ההליך והבדיקה.

מצד אחד ההליך המתואר כאן צורם בשל עצם העובדה שנפסק כאן דין ללא בירור. אך הבעיה היא נוספת: האם אמון הציבור לא נפגע ממקרים כאלו בהם אנו מגלים שקובעים ופוסקים דברים ללא בדיקה? מדוע שהציבור ימשיך ויקשיב אם ניתן לומר דברים ללא חקירה ובדיקה ובשבוע לאחר מכן באופן כל כך פשוט, לשנות כיוון ולומר הפוך? היכן האחריות?

הכותב הוא רב בבית המדרש לנשים שבמגדל עוז

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן