רק 30% מבנות השירות הלאומי ממשיכות לשנת התנדבות שנייה

על פי נתוני גופי ההתנדבות, רק כ-30% מהמתנדבות בשירות הלאומי ממשיכות לשנת התנדבות שנייה, זאת בניגוד לבנות החילוניות המשרתות במשך שנתיים בצבא

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/11/14 13:12 כו בחשון התשעה

רק 30% מבנות השירות הלאומי ממשיכות לשנת התנדבות שנייה
יחצ, צילום: יחצ

רק 30% מבנות השירות הלאומי מתנדבות במשך שנתיים, כך עולה מתוך נתונים של גופי ההתנדבות השונים בשירות הלאומי שסופקו למרכז המידע והמחקר של הכנסת. על פי הנתונים, רק שיעור נמוך של מתנדבות ומתנדבים ממשיכים לשנת התנדבות שנייה, וכ-70% מבנות השירות מסתפקות בשנה אחת של התנדבות בלבד.

הנתונים החושפים מצב מדאיג ביותר, בו רוב הבנות הדתיות משרתות רק כמחצית מהזמן אותו משרתות הבנות החילוניות בצבא. בציונות הדתית ידוע כבר במשך שנים כי בנות השירות מעדיפות ברובן לשרת רק במשך שנה אחת, אך עד עתה לא היו ידועים הנתונים המדוייקים של השירות.

עוד לפני חשיפת הנתונים, הוציא מנכ"ל השירות האזרחי לאומי שר שלום ג'רבי באוגוסט האחרון הנחייה לפיה מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי יוכלו לעבוד וללמוד בזמן שנת ההתנדבות השנייה שלהם. על פי ההנחיה יותר לבנות השירות ללמוד במשך 12 שעות שבועיות לעומת 6 עד כה ללא אישור מיוחד. בהתאם למצב חברתי כלכלי יכולות הבנות ללמוד במשך 20 שעות שבועיות בניגוד ל-12 בשנים הקודמות.

למרות הנתון הבעייתי אודות אורך השירות, יש לרשות השירות הלאומי אזרחי גם סיבה לחייך, ככל שמדובר בשירות של בנות הציונות הדתית. על פי נתוני הרשות ישנן כיום כ-8,000 מתנדבות בנות הציונות הדתית, שהן כמחצית מכלל המתנדבים בשירות הלאומי. בין היתר, לא פחות מ-96% מכלל המתנדבים בתחום הביטחון הינן בנות הציונות הדתית, כשבסך הכל מתנדבות בתחום 605 מתנדבים ומתנדבות. בין היתר משרתות 309 מתנדבות בתפקידים שונים במסגרת יחידות סמך במשרד ראש הממשלה - בתפקידים העוסקים בין היתר במודיעין, ביחידת הסייבר וכדומה, במשרד הביטחון עצמו משרתות -265, וברפא"ל משרתות 31 מתנדבות.

תגובת רשות השירות האזרחי לאומי: ״אחד מהיעדים המרכזים שהציב לעצמו מנכ״ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג׳רבי, עם כניסתו לתפקיד הינו השוואת תנאיהם של המתנדבים לתנאיהם של החיילים העורפיים, ובכך לתגמל את אלפי המתנדבים במערך השירות הלאומי-אזרחי. למרות זאת אחוז הבנות הממשיכות לשנה שנייה עודנו נמוך, ויחד עם השר הממונה, ח״כ אורי אורבך אנחנו פועלים כל העת להעלת אחוז הבנות הממשיכות לשנה שנייה, כגון נוהל מיוחד שהופץ לאחרונה, אשר מאפשר לבנות המשרתות שנה נוספת ללמוד לימודים אקדמאיים ולעבוד תוך כדי השירות, צעד זה ומהלכים נוספים אמורים להעלות את אחוז המשרתות שנה נוספת״.