"רוצים להנהיג? תעסקו במצב הפליטים ברוח ההלכה"

הרב יובל שרלו קורא בראיון ל"כיפה" לעסוק במצב הפליטים בבתי המדרש וברוח תורנית, זאת על מנת לתת תשובות הלכתיות ולא פוליטיות כשנגיע לעמדת הנהגה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/06/15 09:00 ו בתמוז התשעה

"רוצים להנהיג? תעסקו במצב הפליטים ברוח ההלכה"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אם הציונות הדתית לא תעסוק במצב הפליטים היא לא תוכל להנהיג את המדינה", אומר בראיון ל'כיפה' הרב יובל שרלו, מבכירי רבני צהר, על רקע יום הפליט הבינלאומי אשר מצויין ברחבי העולם השבוע.

"אלו שאלות לא פחות חשובות מהדו"ח העוסק במבצע צוק איתן. זה קובע את סדר היום של מאות אלפי אנשים ממדינת ישראל שמושפעים מסוגיית הפליטים", אומר הרב שרלו. "זו שאלה דרמטית וצריך להתייחס אליה, וחשוב לדעת מה התורה אומרת בנושאים הללו. מי שמאמין שהתורה היא מתקנת עולם מבחינה מוסרית וראלית צריך לדעת מה העמדה התורנית בסוגיית הפליטים. אני מייחל להקמת בית מדרש שעוסק בשאלות הללו מתוך אחריות, יראת שמיים, עמדה מוסרית עמוקה, שיציע דרך יהודית להתמודדות עם השאלות הללו".

הרב שרלו מדגיש כי אינו מתעלם מסוגיות כגון התבוללות ומצב תושבי דרום תל אביב שכרוך בשאלת הפליטים, אותם הוא מפריד ממבקשי ומשפרי העבודה, אך אומר שהסוגיה מהותית מדי מכדי להתעלם ממנה. "זו סוגיה סבוכה מאוד. יש בה גם שאלה של שמירת ביטחון ישראל בצורה פיזית, ביטחון לאומי, מניעת חדירת נישואי תערובת, פגיעה חמורה בתושבי דרום תל אביב, אבל יש בה גם את השאלה לגבי המחויבות המוסרית שלנו כלפי פליטים כפי שאנו היינו פליטים. כל זה בכפוף לשאלה האם בכלל מדובר בפליטים או במשפרי עבודה".

"יש כאן בעיה ביטחונית, חברתית ולאומית כלפי תושבי דרום תל אביב, אבל גם בעיה מוסרית ודתית הנוגעת בסולידריות עם פליטים ברוח התורה. התורה קבעה שמי שיצא ממצריים והיה פליט צריך להתייחס אחרת לפליטים. יש לנו ברית איתם", אומר הרב שרלו. לדבריו, "מדינת ישראל צריכה לשאול את עצמה מה היא יכולה לעשות, לעשות את מה שהיא יכולה, ולהודות בכך שהיא לא יכולה לעשות הכל ולומר שהיא עשתה מה שהיא יכלה לעשות. צריך לראות כמה פליטים אנחנו יכולים לקלוט, לקלוט את המספר הזה בצורה מיטבית, ולפתור את הבעיה לגבי השאר. בכל מקרה, כל עוד הם כאן צריך להתייחס אליהם באנושיות. הייתה קבוצה של רבנים שנסעה למתקן חולות. אני מקווה שהם יסעו גם לדרום תל אביב".

הרב שרלו מסביר מדוע הציונות הדתית מתעלמת כמעט לחלוטין מהמצב של הפליטים. "סדר היום של הציונות עמוס ביותר. יש את הסדר היום האנושי, סדר היום המטורף של מדינת ישראל, ועל בסיס זה גם שאלות נוספות הנוגעות ישירות לציונות הדתית. טבעי ששאלת הפליטים נדחקת לשוליים".

עם זאת, הוא אומר, יש צורך להקדיש לכך זמן. "צריך למצוא את הזמן בסדר היום לבחון את הדברים לאור החשיבות שלהם. היחס לפליטים בעולם הוא אחד הנושאים הדרמטיים ביותר בעולם. ראו מה קורה בנושא ההגירה לאירופה. כמי שמחפש את תיקון עולם במלכות שדי אני שם את הסוגיה בסדר היום שלי. מצד אחד מטבע הדברים אנחנו עסוקים בכל כך הרבה דברים וקשה לנו להשתחרר לשאלות כאלו, מצד שני ככל שהציונות הדתית תתפוס עמדות כאלו, נוכל לענות עליהם בצורה הלכתית ולא פוליטית".

"אני חושש שברגע האמת הדיון יהיה דיון פוליטי ולא בית מדרשי. ברגע שאתה דן בדחיפות בנושא אין זמן לדיון ארוך בבית מדרש, ואם אתה לא מכין את עצמך, כשהשאלה בוערת מי שיקבע זה פוליטיקאים ולא רבנים ואנשי רוח. בשביל להנהיג את המדינה צריך אסטרטגיה תורנית רוחנית ולא רק טקטיקה פוליטית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן