רומנטיקה במקום עמודים

הרב מצגר מכריז על שינוי: רבני שכונה ייבחנו על הלכות חופה וקידושין במקום על הלכות עירובין

חדשות כיפה אדם צחי 06/08/08 00:00 ה באב התשסח

רוצה להיות רב? כדאי שתתעדכן. הבחינות בהלכות עירובין לרבני שכונה התבטלו, ובמקומן ייבחנו המיועדים לרבנות שכונה על הלכות חופה וקידושין. רבני הערים, לעומת זאת, לא ייבחנו על הלכות חופה וקידושין אלא על הלכות עירובין. ההודעה ניתנה במהלך מבחן לקבלת תעודות "יורה יורה", "רב שכונה", "רב אזורי" ו"רב עיר", שהתקיים בתחילת השבוע בבנייני האומה. במבחן, אגב נכחה כמות שיא של 1,300 נבחנים. יש לציין כי זו הפעם הראשונה בה מכנסת הרבנות את כלל הנבחנים יחד בבנייני האומה, כנראה בגלל הכמות הגדולה של האנשים. עד היום התקיימו כל הבחינות בבית יהב, כאשר כל בחינה בנושא מסוים, מתקיימת ביום אחר.


אוריאל, אחד הנבחנים שנכחו באירוע, אומר כי "הרב מצגר נכנס באמצע הבחינה, נאם איזשהו נאום על מיעוט השמחה בחודש אב, ולאחר מכן אמר שהעביר בישיבת מועצת הרבנות הראשית החלטה להחליף את הבחינה בעירובין, ששייכת יותר לרבני עיר, בבחינה על חופה וקידושין, ששייכת יותר לרבני שכונה. הוא טען שרב שכונה צריך לקדש ולא להתעסק בענייני עירובין". עוד הוסיף הרב מצגר כי מי שכבר נבחן על הלכות עירובין לא יצטרך להיבחן שנית על חופה וקידושין.


יהושע, אברך המתכונן במרץ לבחינות רב שכונה, אומר כי ההחלפה בין הנושאים אינה מהווה אסון ללומדים לבחינה: "מי שכבר למד את הלכות עירובין לא הפסיד יותר מידי. המבחן בעירובין הוא די קטן, ולומדים אליו חודשיים- שלשה. זה לא כמו המבחן בשבת שצריך ללמוד אליו יותר משנה. אם מישהו לחוץ לסיים את המבחנים, ייתכן שההחלפה קצת תקשה עליו".


הרב רפאל מזרחי, מנהל מחלקת בחינות והסמכה ברבנות הראשית, אומר כי אכן בוצעה החלפה בבחינות, מכיוון ש"רב שכונה יותר מתעסק עם חופה וקידושין מאשר מתעסק עם עירובין. עריכת חופה וקידושין היא חלק מהתפקיד שלו. במקרה הנורמאלי, אנשים שמתחתנים מזמינים את רב השכונה, אותו הם מכירים מהבית ודרך ההורים".


בתום דבריו אמר הרב מצגר כי ברצונו, בעתיד הקרוב, להחליף גם את הבחינה בהלכות מקוואות.