רוב הישראלים מתנגדים לחלוקת ירושלים

מסקר חדש עולה כי רוב הציבור בישראל בעד המשך הבנייה בירושלים, מתנגד להעברת המקומות הקדושים לשליטה בינלאומית

חדשות כיפה אורי פולק 01/06/11 12:59 כח באייר התשעא

רוב הישראלים מתנגדים לחלוקת ירושלים
MichaelTyler-cc-by-sa, צילום: MichaelTyler-cc-by-sa

הציבור בישראל לא מקבל בהבנה חלוקה אפשרית של ירושלים - כך עולה מסקר חדש שהתפרסם היום (ד'), שנערך השבוע על ידי פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה.

מהסקר עולה כי 66% מהציבור בישראל מתנגדים לכל צורה של חלוקת ירושלים ומסירת חלקים ממנה לפלשתינים, אפילו במסגרת הסכם שלום. התנגדות בשיעורים גבוהים יותר נרשמת בקרב צעירים, גילאי 18-34 ובעיקר בקרב דתיים וחרדים.

פרופ' דגני מסביר כי "עם זאת ראוי לשים לב למיעוט גדול - כרבע מהציבור, מוכן לוותר על חלקים מרובעי מזרח העיר, או על כל חלקי מזרח העיר - בעיקר מוכנים לוותר על השכונות הערביות - דבר הנראה להם טבעי ופשוט יותר".

מנתוני הסקר מתברר כי 66% מתנגדים, גם במסגרת הסכם שלום, לוותר לפלסטינים על מזרח ירושלים. רק 23% מוכנים לוותר על השכונות הערביות ואילו 6% מוכנים לוותר על כל מזרח העיר. גם בנוגע לסוגיית המקומות הקדושים, הדעה בקרב הציבור הישראלי נחרצת: 73% חושבים כי ישראל חייבת להישאר בשליטה על כל המקומות הקדושים. "מעניין לציין שבכל הנושאים הללו, קיימים אחוזים ספורים (כ-5%), גם בקרב הדתיים והחרדים, שמוכנים לשקול את האופציה האחרת, שהרוב מתנגד לה", מציין פרופ' דגני.

קונצנזוס לאומי מוחלט נרשם גם בשאלה המתייחסת לזהותה של עיר הבירה הישראלית. 91% מהנשאלים העידו כי ירושלים הינה "הבירה ההיסטורית והרוחנית של ישראל". רק 4% ציינו את תל אביב כבירה הכלכלית והתרבותית המתחדשת. היתר, לא הביעו עמדה בנושא.

"מבחינה נדל"נית מודרנית: מחקרי דיור ונדל"ן של קבוצת גיאוקרטוגרפיה, לאורך השנים מ-2008 ועד היום מראים ש-12%-13% מכלל הנמצאים בכל רגע בחיפוש אחר מקום מגורים, שוקלים את ירושלים או את תל-אביב, וזהו האחוז היותר גבוה ביחס לשאר ערי ישראל, הנשקל ע"י הנמצאים בפועל בשוק בחיפוש פעיל", אומר פרופ' דגני, שמציין כי"מסיבות שונות ירושלים איננה מקבלת בסוף את חלקה בגידול האוכלוסייה בפועל בשל כך, ואף מאבדת אוכלוסייה".