רבנים יוזמים הקמת קבוצות נפרדות לבנים ולבנות באוניברסיטאות

המטרה של המיזם – לאפשר לסטודנטים המעוניינים בהפרדה מגדרית להיכנס לכל אוניברסיטה וחוג בישראל. ארגוני הפמיניסטיות צפויות לזעום על הדרת נשים לכאורה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/05/15 12:51 ז בסיון התשעה

רבנים יוזמים הקמת קבוצות נפרדות לבנים ולבנות באוניברסיטאות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

חברי עמותת בית מדרש ישיבתי, פועלים בשבועות האחרונים בניסיון להקים קבוצות נפרדות של בנים ובנות באוניברסיטאות ברחבי הארץ, במטרה לאפשר לסטודנטים המעוניינים בהפרדה מגדרית להתקבל לכל אוניברסיטה וחוג לימוד בארץ, תוך הפעלת לחץ על האוניברסיטאות להקים כיתות נפרדות באמצעות 'קבוצות רכישה' של עשרות ומאות מעוניינים.

המהלך, שקורם עור וגידים בשבועות האחרונים, עלול לעורר את זעמם של ארגונים פמיניסטיים שונים, על 'הדרת נשים', אף שמדובר בקונספט שפועל במכללות הפרטיות וכן באוניברסיטת אריאל.

בשבועות האחרונים מתפרסמות מודעות בישיבות ההסדר, במכינות הקדם צבאיות ובמדרשות, כמו גם במסמך אינטרנטי, הקוראות לסטודנטים ולסטודנטיות לעתיד להירשם לקבוצות על מנת ליצור מעין 'קבוצת רכישה' שתקבל כיתות נפרדות לבנים ולבנות באוניברסיטה.

"מזה שנים רבות שאנו, בוגרי החינוך המקפיד על הפרדה בין בנים לבנות, נאלצים להתפשר בתחום זה בבואנו ללמוד באוניברסיטה. אין צורך להאריך בערך הצניעות ובתיאור חוסר הצניעות המצוי באוניברסיטאות", נכתב במודעה.

על פי היוזמים, עמותת 'בית מדרש ישיבתי' בה חברים ראשי ישיבות הסדר, ישיבות גבוהות, מכינות קדם צבאיות ומדרשות לבנות, תגובש 'קבוצת רכישה' במטרה לממש את כוח הקבוצה במשא ומתן מול האוניברסיטאות כדי להשיג תנאים תורניים, ייחד עם קבלת תואר אוניברסיטאי.

מדובר על הפרדה מגדרית, כלומר בנים ובנות, מדגישים בעמותה, ולא בהפרדה מגזרית, כך שכל עוד תישאר ההפרדה בין הבנים לבנות, יוכל גם חילוני או חרדי למשל להצטרף לקבוצה. התנאים התורניים של העמותה יהיו לימודים נפרדים לבנים ולבנות ואפשרות ללמוד תורה בבית מדרש.

בעמותה מסבירים כי המיזם יעסוק ב"בניית קבוצות של מועמדים לכניסה לאקדמיה, לפי תחומי לימוד, ומכרז בין האוניברסיטאות על כל קבוצה". עוד מציגים בעמותה תמיכה של רבנים מבכירי הציונות הדתית וראשי ישיבות הסדר בהם הרב שלמה אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב יהושע ויצמן, הרב שלמה רוזנפלד, הרב משה הגר, הרב אליהו בלום, הרב אליעזר אהרונסון והרב אייל גריינר.

"השאיפה היא שעוד השנה תצא קבוצה ראשונה בתחום לימוד אחד באחת האוניברסיטאות", מסביר ל'כיפה' הרב אביב זגלמן, מנהל עמותת 'בית מדרש ישיבתי' ואומר כי הוא עדיין מסתכל לעתיד הקרוב ועל פי ההצלחה הוא יקדם הלאה את הפרויקט לחוגים נוספים ואוניברסיטאות נוספות. לדבריו, “בעבר ביררתי מול חלק מהאוניברסיטאות ברמה העקרונית האם דבר כזה יכול לעבוד, והייתה היענות כזו ברמת העיקרון".

עוד מספר הרב זגלמן כי "הרבה אנשים נרשמו, אך עדיין לא מספיק כדי לגבש קבוצה לתחום ספציפי". על הפרויקט הוא מסביר כי "המטרה היא ללכת למקום שהכי טוב לנו. לקבל תואר בתנאים המתאימים לנו. בתור יחיד אי אפשר לעשות את הבחירה הזו, ובתור קבוצה זה אפשרי. זו הפעם הראשונה שהדבר נעשה בפורמט הזה".

זו לא הפעם הראשונה שייפתח מסלול נפרד לגברים ולנשים בציונות הדתית, וישנן מכללות נפרדות לחלוטין. לפני כשנתיים פתחה אוניברסיטת אריאל מסלול נפרד המיועד לגברים בלבד על מנת למשוך אל שירותיה בוגרי ישיבות גבוהות וישיבות הסדר, וספגה ביקורת על הדרת נשים לכאורה. במיזם הנוכחי, מדובר על ניסיון להרחיב ההפרדה בין נשים לגברים באוניברסיטאות ברחבי הארץ ולא במכללות הפרטיות.