קלמנוביץ' על נציגי התעוררות הדתיים: הם רפורמים

המאבק על הסטטוס קוו בירושלים בנושא השבת מחריף. חבר המועצה מטעם הבית היהודי תקף את נציגי העירייה חובשי הכיפה שלטענתו פוגעים בשבת ובנראות היהודית של ירושלים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/01/16 12:12 יח בשבט התשעו

קלמנוביץ' על נציגי התעוררות הדתיים: הם רפורמים
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המלחמה על השבת בירושלים מתנהל לא רק בין הציבור החילוני לדתי בעיר, אלא גם בין חברי המועצה הדתיים בעירייה. חבר המועצה מטעם הבית היהודי, דב קלמנוביץ' תקף היום בחריפות את חברי 'התעוררות' ו'ירושלמים' חובשי הכיפה והאשים אותם ברפורמיזם.

הרקע לסערה הנוכחית היא החלטתו של ראש העיר, ניר ברקת לפזר את המנהל הקהילתי יובלים בקרית יובל בשל החלטתו להקרין סרטים בתשלום בשבת, והמאבק של ברקת במרכולים במרכז העיר אותם החליט לסגור באמצעות קנסות שמוטלים עליהן מידי שבת על ידי פקחי העירייה. בתנועת התעוררות וירושלמים החליטו להיאבק בראש העיר בנושא ולנסות למנוע את סגירת המרכולים והמנהל הקהילתי.

"ב"ה עברנו את הסערה בשלום, אבל יש מי שמנסה בכל הכח לעורר סערה נוספת. אני לא מכיר את הדת הישראלית. את הדת היהודית אני דווקא מכיר היטב. חלק מחבריי למועצת העיר בירושלים, אשר חובשים כיפה, אימצו את הדת הישראלית והתנערו מהיהדות האורתודוקסית, אחרת איך ניתן להסביר את השבת "החדשה" שהם ממציאים?", תוקף קלמנוביץ' בחריפות.

"הם מגדירים עצמם דתיים, אך עושים הכל כדי להרחיק ולהתרחק מהיהדות. הם מבקשים לפגוע בסטטוס קוו היפה שהיה נהוג בירושלים ולהפוך את השבת ליום חול. לא רק שהם תומכים בפתיחת עסקים, מרכזי קניות ומתחמי פנאי בשבת, הם גם מארגנים הפגנה מחר באולם המועצה, למען חילול השבת", כותב קלמנוביץ'.

"הם ממציאים את השבת מחדש וקוראים לה "שבת ישראלית" שבת הנוגדת את השבת היהודית שעליה חונכנו ואותה קיימנו דורי דורות. שינוי הסטטוס קוו ששמר עד היום על ירושלים מאוחדת, רומס את השבת, את היהדות ואת היחד שלנו, מזיק לירושלים ופוגע בערכי הציונות הדתית. זה לא אנחנו מבני עקיבא! זה לא אנחנו מהישיבות התיכוניות והאולפנות או מבתי הספר הדתיים!", אומר קלמנוביץ' נחרצות.

קלמנוביץ' מאשים אותם ברפורמה, "אלו התומכים בחילול שבת ציבורי הם לא הדתיים הלאומיים הם רפורמים, הם פירומנים המציתים את אש המחלוקת ומבזים את הבוחרים הדתיים שבחרו בהם ואשר מאמינים ביהדות, לא בדת החדשה - "ישראליות". ורק עוד שאלה- איך אותם חברים מגדירים עצמם דתיים אם הם לא שומרים על שבת יהודית?", כותב קלמנוביץ' בציניות.

בשיחה עם 'כיפה' הוא מסביר, "אין לי שום טענות לגבי חילוני שרואה את השבת בצורה שונה אך אנחנו הציונים דתיים יש לנו אחריות גדולה יותר על הנראות הציבורית של השבת, כי לחרדים לא אכפת מה יקרה כל זמן שזה לא קורה אצלם ואילו לחילונים לא אכפת מהשבת כלל, ולכן אנחנו הציונים דתיים צריכים להרים את הכפפה ולפעול בנושא".

"כשאני רואה דתיים שלא אכפת להם מה יקרה בשבת וכשמשהו דתי אמר לי "מה אכפת לך שאני אשב בשבת בבית קפה יחד עם החילוני מבלי להזמין כלום", אני מבין שיש כאן בעיה אמיתית", אומר קלמנוביץ'.

לדבריו, הציונות הדתית מרימה כל הזמן רק דגל אחד, "האם אנחנו כציונים דתיים מעדיפים רק את נושא ארץ ישראל ובוחרים להתפשר על השבת? לצערי, אם אנשים דתיים מוכנים להכיל את זה ששבת תהיה כמו יום חול, זה משהו לא טוב שקורה לנו", אומר קלמנוביץ' ומוסיף, "הגיע הזמן שהציונות הדתית תבחן את עצמה במגוון של נושאים ותחליט מה היא אומרת בהם".

קלמנוביץ' מספר כי הוא מקבל תמיכה רבה בנושא מדתיים אחרים, "אנשים אומרים לי, "דוב אנחנו גאים בך שאתה מרים את דגל השבת", הציונות הדתית לא אומרת את דברה בנושא ולדעתי יש צורך באמירה ברורה שצריך לשמור על הסטטוס קוו בירושלים".

התעוררות: אי אפשר לכפות אורח חיים דתי

מנגד חבר מועצת העיר חובש הכיפה מטעם תנועת 'התעוררות ירושלים', אלעד מלכא, מגיב ל'כיפה' על הדברים של קלמנוביץ' ואומר, "אני חושב שיש הבדל גדול בין לרצות לשמור ולכבד את השבת כפי שאנו אכן רוצים שיהיה, לבין לכפות על משהו אחר לעשות את זה גם כן", אומר מלכא.

לדבריו, "ביהדות הבחירה היא דבר משמעותי מאד, אי אפשר לבחור אורח חיים יהודי דתי ולכפות אותו על אחרים. צריך לתת לכל אחד בחירה למצוא את הגוון שבו הוא רוצה לחיות את חייו".

מלכא טוען כי הנראות היהודית של מדינת ישראל לא נמדדת דווקא בנושא השבת, "אני לא בטוח שהמרכולים שפתוחים בשבת כבר שישים שנה הם אלו שמייצגים את עניין הנראות היהודית בפרהסיה, לדעתי היא באה בצורה הרבה יותר טובה ובריאה בדברים של בחירה כמו ביום כיפור וברית מילה".

גם בנושא הסטטוס קוו בירושלים מלכא סבור שלא מדובר בשינוי, "אוכלוסיה היא דבר דינמי שמשתנה ומתפתח אין באמת סטטוס קוו ברור. הלוואי והיו מגיעים למצב של כבוד הדדי שמאפשר שיח אמיתי בנושא אך הפוסט של קלמנוביץ מראה שאין נכונות לשיח כזה", מאשים מלכא.

"אני מכבד את השכן החילוני שלי ולא מוותר על השבת אותה אני מכבד ושומר. אני רוצה שהשכן שלי יכבד את היהדות ולכן זה צריך לבוא דווקא מתוך בחירה ולא מתוך כפיה", אומר מלכא.