פשרה? המדינה תבנה ארבעה מקוואות לשימוש הרפורמים. גפני מכחיש

כדי למנוע את שימוש הרפורמים במקוואות הרגילים כפי שפסק בג"צ, יוקמו על פי הפשרה 4 מקוואות ציבוריים ייעודיים עבור המתגיירים הרפורמים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/06/16 09:29 ז בסיון התשעו

פשרה? המדינה תבנה ארבעה מקוואות לשימוש הרפורמים. גפני מכחיש
דוברות, צילום: דוברות

המדינה תבנה 4 מקוואות ציבוריים ייעודיים עבור הרפורמים והקונסרבטיביים כך מדווח ב'הארץ' על הפשרה המסתמנת בכנסת בעקבות פסיקת בג"ץ מפברואר האחרון, המחייבת להתיר לבוגרים של מסלולי הגיור לטבול, לשם גיורם, במקוואות ציבוריים דבר אליו מתנגדות המפלגות החרדיות.

במסגרת הפשרה, יישומו של חוק המקוואות יידחה בתשעה חודשים, כדי לאפשר הקמה של שניים עד ארבעה מקוואות עבור הציבור הרפורמי והקונסרבטיבי. מדובר גם במסלול עוקף תקציב כדי שהחרדים לא יצטרכו לאשר במו ידם את העברת הכסף לבנייה והסוכנות היהודית צפויה לשאת בעלויות הקמת המקוואות.

בתוך כך, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), מכחיש היום (שני) בראיון לתחנת הרדיו 'קול ברמה' את הדיווח על פשרה בנושא המקוואות, ומבהיר כי הוא דורש לאשר היום את החוק בועדה. גפני אמר כי "אני מקווה שיצביעו היום על חוק המקוואות שהבאתי לוועדה. אמרתי לראש הממשלה שאם לא יצביעו על החוק, גם אנחנו לא נהיה מחויבים להצביע עם הקואוליציה". גפני התנגד גם לכך שהסוכנות היהודית תתקצב את בניית המקוואות.

על פי הדיווח שאותו הכחיש גפני, יעבור בכנסת נוסח מרוכך של החוק שיעלה בקנה אחד עם הנחיות בג"צ. הנוסח החדש יוצג הבוקר (ב') בפני חברי ועדת הפנים של הכנסת על ידי יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, שגיבש אותו בימים האחרונים. לדברי ביטן: ״אנחנו לא מתכוונים להעביר חוק עוקף בג״ץ, אלא למצוא פתרון לבעיה שבג״ץ העלה. על פי ההבנות, אנחנו נקים בין שניים לארבעה מקוואות בכל מני מקומות בארץ לציבור הרפורמי והקונסרבטיבי כדי שיוכלו ליישם את הטבילה על פי שיטתם״. לדבריו, ״אנחנו צריכים לתת שוויון בהקצאת המשאבים לכולם״.

בשבוע שעבר דנה ועדת הפנים של הכנסת בהצעת החוק שיזמו סיעות יהדות התורה וש"ס, ושנועדה לעקוף את פסיקת בג"ץ מפברואר האחרון. הצעת החוק קובעת כי הטבילה במקוואות הציבוריים בישראל תיעשה אך ורק על פי ההלכות בשולחן ערוך ובפיקוח הרבנות הראשית לישראל. ההצעה, שכבר עברה בקריאה טרומית, הונחה מחדש על ידי חבר הכנסת משה גפני, אף שבקואליציה יש שמתנגדים לה.

בעתירה המנהלית שהגישו התנועות, והגיעה לבג"ץ, הועלה שוב ושוב הרעיון לבנות לפחות מקווה אחד למתגיירים הלא־אורתודוקסיים בישראל, במימון המדינה. שוב ושוב הרפורמים והקונסרבטיבים הסכימו לפשרה, שוב ושוב המדינה התנגדה לפתרון זה, בהתבסס על עמדת המשרד לשירותי דת. לבסוף, בג"ץ פסק שהמקוואות של מועצות הדתיות, יארחו את המתגיירים הטובלים מה שככל הנראה יכריח את בניית המקוואות האמורים כדי למנוע שימוש של הרפורמים במקוואות הרגילים.