פרשת "הרב מהצפון": רבנים יתכנסו למנוע את המקרה הבא

בכנס רבנים ואנשי מקצוע יגובש קוד אתי לרבנים בבואם לסייע לתלמידות ותלמידים. מארגן הכנס, הרב עמיחי אליהו: "נייצר כלי עבודה להתמודדות בפרשות דומות"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 12/11/15 19:30 ל בחשון התשעו

פרשת "הרב מהצפון": רבנים יתכנסו למנוע את המקרה הבא
shutterstock, צילום: shutterstock

פרשת הרב עזרא שיינברג - 'הרב מהצפון', ממשיכה להשפיע על הציונות הדתית והמגזר החרדי. מנכ"ל איגוד רבני קהילות, הרב עמיחי אליהו, יערוך בשבוע הבא כנס ראשון מסוגו להתמודדות עם פרשות דומות במטרה למנוע את המקרה החמור הבא. עד כה נרשמו לכנס למעלה מ-200 רבנים מרחבי הארץ.

לצורך הצלחת הכינוס התייצבו בשבועות האחרונים רשימה ארוכה של ארגוני הציונות הדתית וארגונים חרדים העוסקים בנושאים אלו, ובראשם הרבנות הראשית לישראל. בין השאר ישתתפו הארגונים 'ראש יהודי', 'הנני', 'מעייני הישועה', 'רשת שעלי תורה', 'בקדושה', 'תהל', 'מפעלות', 'מכון פוע"ה' ו'מדת'. גם הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הבטיחו את השתתפותם בכינוס וידברו על תפקידו של הרב כמנהיג קדושת חיי המשפחה בקהילה.

לדברי יו"ר ארגון 'רבני קהילות', הרב עמיחי אליהו, זאת הפעם הראשונה שבה נערך בציונות הדתית כנס מסוג זה. "אחרי פרשת הרב מהצפון התאמת אצלנו ביתר תוקף ההבנה שאין תעודת ביטוח לאיש ולכל אדם זה יכול לקרות" מספר הרב אליהו. "כחלק מההבנה הזאת החלטנו להרים את הנושא יחד עם הרבנים הראשיים וכלל הארגונים בציונות הדתית מתוך הבנה שהרבנים הם הסמכות העליונה והמכוונת בציבורים אלו, זאת על מנת לקבוע גבולות לעיסוק בנושאים אלו, לייצר כלי עבודה להתמודדות בפרשות דומות ולבנות מנגנון עבודה עם רשויות החוק בנושאים בעלי רגישויות למשפחות ולציבור הדתי לאומי".

הרב אליהו הדגיש בשיחה עם 'כיפה' כי הכנס נועד לרבנים, כמובילי דעה ומוסר ולא בעמדת האשמים. "חשוב להדגיש שאנו לא פונים לרבנים בתור אשמים אלא שהם מובילים את התפיסה המוסרית ואנו מקווים שאחריהם כל בעלי התפקידים ילכו בדרך הזו ויבררו את הגבולות והקוד האתי".

על אי השתתפותן של נשים בכנס הסביר הרב אליהו, כי מדובר בכנס מקצועי ומאד רגיש שנושאי השיחה בו יכולים להיות בעייתיים ולא נוחים ויש צורך מבחינת חשיבות הנושא לאפשר לנוכחים להתבטא בצורה נוחה וחופשית. "אנו מתכוונים לעשות מיד לאחר חנוכה כנס נשים מקצועי גדול בנושא מתוך ההבנה של ערך תפקיד הרבנית במקרים כאלה", הוא מבטיח.

על הכנס החשוב בהחלט מעיב דבר אחד. מי שעוקב אחרי הפרסומים של הכנס שם לב שמרשימת הארגונים השותפים לכנס נפקד דווקא 'פורום תקנה' שעסק בנושא רבות בשנים האחרונות וחשף את פרשת הרב מוטי אלון מארגני הכנס הסבירו כי הרב שפירא מייצג את פורום תקנה אך כאמור הוא אינו מופיע במפורש בשום פרסום. בשיחה עם 'כיפה' הגיבה הרבנית יהודית שילת לדברים ואמרה: "מפתיע לראות שבכנס חשוב כל כך עם משתתפים מקצועיים וחשובים, נפקד הלוגו של פורום תקנה, גוף מומחה ממעלה ראשונה בתחום הכי רגיש בסוגיה, כשותף לארגון הכנס. אך זכותו של כל אחד לנהל את כנסיו כרצונו ואנו מברכים את המארגנים על הזמנתם את הרב יהושע שפירא, כחבר הנהלת פורום תקנה, להרצות בכנס זה".