פרסום ראשון: 250 חברי מרכז הבית היהודי יוזמים חוקה חלופית

חברי מרכז מפלגת הבית היהודי פרסמו חוקה חלופית למפלגה. בין הדגשים, הצבעה חשאית בישיבות ובחירת מחצית מהמועמדים בבחירות הכלליות. וועדת החוקה: לא יהיה תחליף לפריימריז

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 06/07/14 18:27 ח בתמוז התשעד

פרסום ראשון: 250 חברי מרכז הבית היהודי יוזמים חוקה חלופית
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

ניסיון לגשר או החרפת המאבק? המאבק בין חברי מרכז מפלגת הבית היהודי לבין יו"ר המפלגה נפתלי בנט לובש צורה. 250 חברי מרכז המפלגה פרסמו היום (א') חוקה חלופית לזו שהוציאו בבית היהודי, ובו שינויים משמעותיים אשר מבחינתם מבטיחים שליטה של מרכז הבית היהודי על המפלגה.

לצד שינויים טכניים רבים בחוקה, אשר בנויה על החוקה המקורית של המפד"ל, השינוי המשמעותי ביותר הינו שליטה של חברי המרכז בבחירות הכלליות. על פי ההצעה של חברי מרכז המפלגה, בניגוד לחוקה החדשה של הבית היהודי, אשר מבטיחה שרק המקום העשירי יהיה נתון להחלטת חברי המרכז, על פי החוקה החלופית מחצית המועמדים לבחירות יקבעו על ידיהם.

"כל אימת שתיקבענה ו/או תקוימנה בחירות לכנסת יקויים הליך של בחירת מועמדי המפלגה. המועמדים, למעט המועמד הראשון שהוא יו"ר המפלגה ייבחרו מחציתם על ידי המתפקדים הזכאים ומחציתם על ידי המרכז, לסירוגין , כדלקמן: המועמד השני על ידי המתפקדים והמועמד השלישי על ידי המרכז, וכן הלאה לפי סדר זה".

בנוסף, מבקשים חברי המרכז, לקבוע כי בניגוד לתנאי הקיים, לפיו על מנת שמתפקד יוכל להתמודד בבחירות הוא יצטרך להיות חבר המפלגה במשך 18 חודשים, על המתפקדים יהיה להיות חבר עשרה חודשים בלבד. "כל מתפקד יהיה זכאי לבחור ולהיבחר בבחירות לגופים ולמוסדות שיפורטו בחוקה, ובלבד שהתפקדותו אושרה על ידי ועדת המפקד ושילם את דמי ההתפקדות שנקבעו על ידה, לפחות 10 חודשים לפני 'היום הקובע'".

סעיף נוסף אשר צפוי לעורר סערה הינו סעיף החשאיות. חברי המרכז מבקשים לאפשר הצבעה חשאית לבחירת צירי הוועידה, כשבבחירות אלו ייבחר גם יו"ר המפלגה "אשר יוצב במקום הראשון ברשימת מועמדי המפלגה לכנסת", דבר אשר יציב את כוחו של יו"ר המפלגה כשווה לשאר חברים. "כל בחירה אישית או מוסדית תהא בהצבעה אישית, חשאית, על ידי כלל צירי הוועידה", כותבים חברי המרכז, כשהמטרה היא לאפשר בחירה בניגוד לדעת היו"ר במידת הצורך.

סעיף משמעותי בנוגע לשליטת חברי המרכז הינו בנוגע לכניסה לממשלה והפרישה מהממשלה. על פי החוקה החלופית "מרכז המפלגה יחליט בעד או נגד כניסה לממשלה וכן בעד או נגד פרישה ממנה. בהצבעה חשאית", כך שבמידה וחברי המרכז מתנגדים לשאלה האם להיכנס או לצאת מהממשלה, הם לא יהיו תלויים בלחץ כזה או אחר מצד חברי הכנסת וישלטו דה פקטו בכניסתם או יציאתם מהממשלה. בנוסף מבקשים חברי המרכז להתכנס שלוש פעמים בשנה, לעומת פעם אחת כיום, על מנת להעמיק את התלות במרכז המפלגה.

חברי מרכז המפלגה מבקשים גם להעמיק את השליטה על מבנה הלשכה - הגוף המנהל של המפלגה. על פי ההצעה חברי הלשכה ייבחרו על ידי צירי הוועידה בבחירות ארציות, חשאיות ואישיות. בסך הכל ייבחרו 51 מועמדים, כשישוריינו מקומות לשרי וחברי הכנסת של המפלגה, ולאישים שונים. בנוסף להם ישב בלשכה יו"ר חבר הרבנים של הפועל המזרחי שייבחר ע"י מרכז המפלגה.

סעיף מעניין הינו בנושא השוויון המגדרי. על פי החוקה החלופית "בכל המוסדות הארציים של המפלגה הנבחרים ע"י הוועידה המרכז ו/או מוסד אחר, תובטח נציגות של 25% נשים", דבר המאפשר גם לנשים להיכנס בעזרת אפליה מתקנת.

בקרב חברי המרכז טוענים כי נציגי הבית היהודי מנסים לארגן בימים אלו פגישה עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט על מנת לגשר על הבדלי הגישות.

מוועדת החוקה נמסר: "אחרי שבועיים של התקפות אישיות הוסרה המסיכה: ישנם כמה פעילים שפשוט מאד רוצים שבמקום פריימריז הם יבחרו בעצמם חצי מהחכי"ם של המפלגה. נו שוין.
לעצם העניין: אנו כעת בעיצומן של קבלת ההסתייגויות הענייניות לחוקה, אשר המועד האחרון לקבלתן הוא עד מחר בחצות".