פרסום ראשון: השרה שקד שברה את הגוש הציוני בוועדה למינוי דיינים

שרת המשפטים אישרה את מינויו של הרב יעקובי למנהל בתי הדין מבלי לתאם עם שאר חברי הגוש הציוני בוועדה. לשכת השרה: "השרה פועלת לשם מינוי דיינים הפועלים מתוך הבנה כוללת ומכירים במדינת ישראל"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/06/16 11:22 כח באייר התשעו

פרסום ראשון: השרה שקד שברה את הגוש הציוני בוועדה למינוי דיינים
מימין: עו"ד רוזנבלט, רחל לבמור, ח"כ סוויד, השרה שקד, (flash90(, צילום: מימין: עו"ד רוזנבלט, רחל לבמור, ח"כ סוויד, השרה שקד, (flash90(

חברת הוועדה למינוי דיינים, ד"ר רחל לבמור מביעה מורת רוח מהחלטתה של שרת המשפטים בסוף השבוע שעבר לאשר את מינויו הזמני של עו"ד הרב יעקובי למנהל בתי הדין. לדבריה, ההחלטה של שקד פגעה באופן ממשי בסיכוי של הציונות הדתית לנצל את היתרון הזמני בוועדה למינוי דיינים ולהכניס את נציגיה לבתי הדין האזוריים. לבמור הדגישה כי אין לה בעיה פרסונאלית עם יעקובי אלא היא מיצרה על כך שהגוש החוסם בוועדה לא פעל כגוש אחד, ואיבד באופן הזה את אחד המנופים היחידים שהיו בהשפעה על החלטות הוועדה.

מי שדחף לאישור המינוי ולהצבעה טלפונית היה יו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ שביקש להימנע מכינוס הוועדה דבר שהיה מעלה שוב את דרישת הציונות הדתית להצבעה על המינויים לבתי הדין האזוריים. חברי הוועדה מהצד הדתי ציוני סיכמו ביניהם כי לא יצביעו על כלום ללא הסכמת כל חברי הגוש אך כאמור שקד שברה את הגוש באישורה את יעקובי.

כזכור, הרוב בוועדה שנוצר בעקבות פרישת שני דייני בית הדין הגדול לגמלאות, הרבנים אלגרבלי ובוארון יסתיים עם סיום כהונתה של הטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור באוגוסט הקרוב. החרדים עשו עד עתה כל תרגיל אפשרי כדי להרוויח זמן ולהגיע למצב בו תאבד הציונות הדתית את הרוב ההיסטורי שלה.

"כחברה בוועדה, תהליך אישורו של יעקובי על ידי השרה איילת שקד נעשה ללא גיבוי של הקבוצה הדתית ציונית בתוך חברי הוועדה", אומרת ל'כיפה' ד"ר לבמור, "היה לנו סיכום מפורש שלא לעשות שום דבר ללא הסכמה מפורשת מכל חברי הגוש הציוני דתי בוועדה והשרה שברה את הסיכום".

לבמור טוענת כי באופן כללי אופן ההתנהלות במינויו של הרב יעקובי פסול, "דעתי האישית, ללא קשר לעמדה בעד או נגד האישור של עו"ד הרב יעקובי כל התהליך של אישורו הוא לא לפי אמות מידה של ניהול תקין. כל התהליך היה חייב להיעשות בכינוס הוועדה ובהצבעה חשאית".

לבמור מסבירה כי מתוקף תפקידו, מנהל בתי הדין הרבניים משמש גם כמזכיר הוועדה למינוי דיינים מה שיוצר בעייתיות אתית, "לא יעלה על הדעת שחברי וועדה כל שהיא מצביעים על מועמד כאשר לאותו מועמד יוודע מי הצביע בעדו ומי הצביע נגדו. במצב כזה של הצבעה טלפונית או דרך האימייל ההצבעה של כל חבר ועדה אינה עצמאית הוא אינו יכול להצביע כפי מצפונו".

לדבריה, כבר יותר מחודש השר שטייניץ מבקש מחברי הוועדה לאשר טלפונית את המשך כהונתו של הרב יעקובי כמנהל זמני. "השר שטייניץ מנסה בכל כוחו להימנע מכינוס הוועדה. אני באופן אישי לא אישרתי ולא השתתפתי בהצבעה, אין לי דבר נגד האיש, אך כאמור, אני סבורה שאישור דרך האימייל או טלפונית זאת דרך פסולה לאשר מזכיר שיהיה חשוף דקה לאחר מכן לפרוטוקולים ולמי הצביע בעבורו או נגדו", אומרת לבמור.

"בהשתתפותה של השרה איילת שקד בדרך ההצבעה הזו, היא תרמה להתחמקות מכינוס הוועדה דבר שהגוש הציוני הדתי דורש כבר חודשים ארוכים כדי להצביע על המועמדים לבית הדין האזורי והגדול כל זמן שעדיין יש לנו רוב בוועדה", מאשימה לבמור.

היא תוקפת גם את התנהלות הבית היהודי בכל נושאי דת ומדינה, "באופן אישי אני כואבת את פספוס ההזדמנות של עם ישראל, לא רק הציונות הדתית, לניצול המצב ההיסטורי בו לציונות הדתית יש רוב בוועדה כיוון שהבית היהודי ויתר וממשיך לוותר על מוסדות הדת של המדינה".

מלשכת שרת המשפטים נמסר ל'כיפה' בתגובה: "השרה שקד פועלת מתוך שיקול דעת ולשם מינוי דיינים שפועלים מתוך הבנה כוללת ומכירים במדינת ישראל. טרפוד מינוי מנהל בתי הדין, הראוי כשלעצמו, לא היה מונע מינוי של איש ש"ס לתפקיד. בבחירה בין פעולה אמוציונאלית חסרת תועלת לפעולה יעילה בוחרת השרה בדרך השניה. אחרים יכולים לפעול כראות עיניהם".