פרופ' אשר כהן: "כבר אין ציונות דתית, יש 'ציונויות דתיות'"

פרופ' אשר כהן צופה כי הסערה הציבורית סביב הציבור החרדי תגרום לציבור החרד"לי להוריד פרופיל, אך הפיצוץ בתוך הציבור הדתי-לאומי קרוב מתמיד

חדשות כיפה אריאל הורוביץ 06/01/12 00:11 יא בטבת התשעב

פרופ' אשר כהן: "כבר אין ציונות דתית, יש 'ציונויות דתיות'"
אשר כהן, צילום: אשר כהן

המאבקים סביב הדרת הנשים מסרבים לרדת מסדר היום; אווירת האימה השולטת בבית שמש עלתה לכותרות והציפה שלל סוגיות - שירת נשים, תמונות נשים בפרסומות והספדי נשים בבתי עלמין - במה שנראה כצונאמי ציבורי גדול. הציבור הדתי-לאומי נמצא במאבקים הללו חצי בפנים וחצי בחוץ: לעתים הביקורת מוטחת כלפיו, לפעמים הוא מצטרף אליה ולפעמים מביע הסתייגות. אף שגם בתוך החברה הדתית מתנהלים מאבקים על נושא הצניעות, סבור פרופ' אשר כהן, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן וסוציולוג העוסק בחקר החברה הדתית, כי המאבקים הללו לא צפויים להגיע לממדים כמו אלה שנראו בבית שמש.

פרופ' אשר כהן, איך הסערה הציבורית סביב הדרת הנשים משפיעה על הציונות הדתית?

"אני לא בטוח שיש השפעה ישירה. זו לא פעם ראשונה שהציבור החרדי יוצא למלחמה על משהו. אין כאן השפעה ספציפית, למרות שמעניין שהילדה מבית שמש שהותקפה בדרך לבית הספר, שהסיפור שלה היה טריגר לכל הנושא, משתייכת לזרם התורני-לאומי בציונות הדתית, מה שאולי מספק הוכחה למתנגדים לתהליכי ההקצנה. גם בתוך הציונות הדתית, בלי קשר לחרדים, מתנהלים מאבקים סביב נושא ההקצנה הדתית: הפרדה בין בנים לבנות בבתי הספר; שירת נשים והיחס להשכלה וללימודי חול, ולכן קשה לראות כאן התייחסות של הציונות הדתית בכללה אל מול הציבור החרדי. אי אפשר לדבר על חברה מול חברה, כי בוודאי שחלקים מסוימים בתוך החברה הדתית לאומית קרובים לחרדים במובן הזה. למעשה כבר אין ציונות דתית, יש 'ציונויות דתיות'".

האם חלקים מסוימים בציונות הדתית יכולים להזדהות עם המאבק של החרדים?

"אני מעריך שחלק מן האגפים בציבור הדתי מזדהים בצורה זו או אחרת עם המניעים של החרדים, אבל לא רק הם מזדהים. גם בציבור החילוני אפשר לקרוא מאמרי דעה בסגנון של 'מה אתם צועקים על החרדים, כאשר אתם מפרסמים תמונות של נשים חצי ערומות'. אבל צריך לזכור שגם אם החרד"לים מזדהים עם המאבק של החרדים, ההבדל המרכזי הוא שהמחנה החרדלי אף פעם לא הוציא את המאבק הזה לרחוב. בין אם מדובר במאבק על הפרדה בבתי הספר או בתנועות הנוער, זה אף פעם לא ייעשה בצורה פומבית והמונית. התפיסה של הזרם התורני-לאומי, במיוחד בגרעינים התורניים למיניהם, היא שצריך לצאת החוצה ולהשפיע על החברה, ומהלכים בוטים ואלימים יכולים רק לקלקל. אני לא צופה שנראה בקרוב מאבק ברוח בית שמש בתוך הציונות הדתית".

אז מה בכל זאת יקרה בציונות הדתית? האם המאבק בין התורניים לבין הליברלים יימשך לנצח?

"להערכתי, המאבק יגיע במוקדם או במאוחר לנקודת הכרעה. אנחנו עלולים להגיע למצב של פיצול, והמקום הראשון יהיה החינוך הממלכתי-דתי. אם המגמה התורנית - ההתעקשות להפחית את לימודי החול ולהפריד את בתי הספר והגנים - תחריף, ייתכן מאוד שיהיה פילוג בבתי הספר. השאלה היא עד כמה המוסדות הגדולים - בתי הספר ותנועות הנוער - יידעו להכיל את כל הגוונים. כבר היום יש הורים שמעדיפים לשלוח את הילדים שלהם לצופים הדתיים, ולא לסניף בני עקיבא נפרד".

האם ההתעוררות של הציבור החילוני סביב הנושא הזה תביא, כתגובת-נגד, להורדת פרופיל בציונות הדתית בתחומים הללו?

"בהחלט. אין ספק שגורמים מסוימים בציבור הדתי מבינים שמקבץ האירועים האחרון סביב נושא הדרת הנשים יצר מצב שבו לא כדאי עכשיו להעלות דרישות בתחומים כמו שירת נשים בצה"ל. לאור המתקפה הציבורית האחרונה, אני לא בטוח שהדרישות של הציבור הדתי בנושאים הללו יעלו כעת, אבל ככלל, הציבור יודע לעשות את ההבחנה ולדעת שיש הבדל בין ההתפרעויות בבית שמש - שמאפיינות חלק קטן מן החברה החרדית - לבין עניינים כמו שירת נשים, שהם פחות חמורים ונתונים במחלוקת בציבור הדתי. גם הציבור החילוני וגם הציבור הדתי-לאומי מבינים אני בטוח שהרפרטואר של רוב החרדים לא כולל יריקה על ילדה בת 8 שהולכת לבית ספר, ושיש הבדל בין זה לבין הרצון להימנע מקול אישה".

אולי דווקא הסערה הזו תביא את הציבור הדתי-לאומי להתאחד פוליטית?

"אני מעריך שלא. הציונות הדתית מתפזרת ומתפצלת, וזה תהליך שנמשך. בניגוד לחברה החרדית, בה קבוצת אנשי בית שמש היא מיעוט קטן וקיצוני, הרי שבציונות הדתית הוויכוח הוא הרבה יותר רחב, ותהליכי ההקצנה והפיצול יותר משמעותיים בו. הפיצול הפוליטי של הציבור הדתי-לאומי הוא תולדה של מחלוקות מסוג אחר, והאיחוד לא יבוא על רקע של אופוזיציה למיעוט החרדי הקולני. המשבר יותר עמוק מזה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן