פסק הלכה: אם אורחים יחללו שבת יש לדחות את ברית המילה

הסוף לבריתות בשבת? מאמר חדש בשנתון מכון צומת קובע כי קיים בסיס הלכתי נרחב להיתר קיום הברית ליום התשיעי בשל חילול שבת של המשפחה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/05/14 14:47 כט באייר התשעד

פסק הלכה: אם אורחים יחללו שבת יש לדחות את ברית המילה
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

מאמר חדש בתחומין ל"ד, השנתון החדש של מכון צומת לתורה, חברה ומדינה, קובע כי אם האורחים יחללו שבת יש לדחות את ברית המילה ליום התשיעי. המחבר, הרב יהושע וייסינגר, ר"מ בישיבת ההסדר אורות יעקב, טוען כי קיים בסיס הלכתי נרחב להיתר לדחיית הברית ליום התשיעי, בשל חילול שבת של המשפחה.

החיוב מהתורה על קיום מצוות המילה הוא ביום השמיני ורוב הפוסקים אסרו לדחות את קיום הברית ליום ראשון, בהם בעל הציץ-אליעזר, המנחת-יצחק והרב פיינשטיין וכן הרב עובדיה יוסף.

במאמר מובאים דעות של מי שחולקים עליהם וסבורים שיש לדחות הברית. הרב שמואל וואזנר, מגדולי הפוסקים החרדיים, קבע כי "אם יש חשש מבוסס וקרוב לודאי שיחללו על ידי שבת הן לפני המילה ע"י הסעות במכוניות, והן בשעת המילה חילולי שבת שלא הותרו ע"פ הלכה... אין לעשות בזה הברית בשבת"

גם הרב משה שטרנבוך פסק שאם חילול השבת ייעשה על ידי האב עצמו יש לדחות את הברית, הרב אלישיב קבע כי אם ההורים מחללים שבת גם הם, ידחו את הברית ליום ראשון, שהרי יוצא שמחמת הברית מרבים בחילול שבת.

הרב וייסינגר כותב כי על מנת להתחמק מבעיה זו, ישנם מקומות שהנהיגו שכל ברית בין של שומרי שבת ובין של מחללי שבת תיערך בבית התינוק, למניעת חילול שבת בהבאתו, וכך נוהגים בפתח תקוה.