פניה למבקר המדינה: חקור התנהלות המועצה הדתית ירושלים

לאחר חשיפת כיפה בדבר הגשת תלונה נגד בכיר במועצה הדתית, פנה חבר מועצת העיר י-ם אלעד מלכא למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה בדרישה לחקור התנהלות המועצה הדתית בעיר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/07/15 11:58 כט בתמוז התשעה

פניה למבקר המדינה: חקור התנהלות המועצה הדתית ירושלים
דוברות המועצה הדתית ירושלים, צילום: דוברות המועצה הדתית ירושלים

חבר מועצת העיר ירושלים אלעד מלכא פנה אתמול (ד') למבקר המדינה, יוסף שפירא, ולנציב שירות המדינה, משה דיין, בדרישה לחקור את התנהלות המועצה הדתית בירושלים בנוגע להתנהלויות שונות "שגם אם אינן פליליות הרי שאין לקבל אותן כהתנהלויות תקינות".

כזכור, ביום שני שעבר נחשף ב'כיפה' כי הוגשה תלונה נגד בכיר במועצה הדתית ירושלים באשר לעברת רישום כוזב במסמכי תאגיד. על פי התלונה דוד מלכה, בכיר במועצה הדתית, עבד במקביל כמפקח כשרות וכמשגיח כשרות במקומות שונים, דבר אשר אינו אפשרי. בנוסף, לאחר שהתגלה לו כי הדבר נחקר, דרש הבכיר ממשגיחים לשנות את רישום השעות שלהם על מנת שהדבר לא התגלה.

בנוסף, ביקורת פתע שערך רבה של ירושלים הרב אריה שטרן השבוע חשפה כי מזכיר אגף הכשרות דוד מלכה עובד גם כמשגיח בסניף מגה בעיר בניגוד לתקנון אך לא הגיע למקום מאז חג הפסח האחרון.

סגן מנהל הסניף במקום סיפר כי הפעם האחרונה בה מלכה הגיע לביקור בסניף הייתה בחג הפסח האחרון אז הגיע להעניק את התעודות לבית העסק. רבה של ירושלים שנדהם מהממצאים הורה לערוך בירור מיידי בנושא.

במכתב שכתב מלכא למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה הוא מציין כי בנוסף לטענות הרישום הכוזב ולהתנהלות השוטפת מבחינת שעות העבודה, ישנם בעיות בנוגע למינוי מקורבים.

"חוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת קובע שאסור למועצה דתית למנות משגיחי כשרות מי שקרוב משפחתו מכהן כיו"ר או מזכיר המועצה הדתית המשמש כמורשה חתימה, וכן מי שקרוב משפחתו עובד כמנהל או מזכיר מחלקת הכשרות או כרב העיר, רב מונה על הכשרות או מפקח כשרות", כותב מלכא.

"לצערי כי רב, יו"ר המועצה הדתית, מר יהושע ישי, אינו מקפיד על הוראות אילו ומינה את קרוביו כמשגיחי כשרות בירושלים. בהתאם להתנהלות יו"ר המועצה, מתנהלים גם הפקידים תחתיו. כך מונו קרובי משפחתו של מזכיר אגף הכשרות, דוד מלכה, כמשגיחי כשרות בירושלים". מלכא מציין כי שני אחיו של מזכיר האגף משמשים כמשגיחי כשרות, וגיסו שימש אף הוא כמשגיח בזמן שירותו הצבאי.

"לא די בזו, אלא שדוד מלכה עצמו, בהיותו מזכיר אגף הכשרות בעיר, משמש גם כמשגיח בסופר בעיר לדברי סגן מנהל הסניף השוהה במקום במחצית הימים הוא מגיע אחת למספר חודשים בלבד. יצויין עוד שברשימת המשגיחים שהוגשה לרב הראשי של ירושלים, צויין שמו של משגיח אחר במקום לעניות דעתי, אם כך הם פני הדברים הרי שיש כאן נסיון להסתיר את זהות המשגיח האמיתית מהרב הממונה".

"לצערי הרב, חושבני, שעל כל מעללים אילו, מכסה יו"ר המועצה הדתית. כך לאחר שחשד שמשגיח כשרות דיווח לרב הראשי של העיר על ליקויים בתחום הכשרות, פוטר אותו משגיח כשרות מרוב בתי העסק בהם השגיח. לשאלתו מדוע פוטר נאמר לו שאם ימשיך כך יפוטר מכל המקומות בהם הוא עובד.

"לא די בכך, אלא שלאחר שנודע ליו"ר המועצה, שעוזרו של הרב הראשי פועל לתקן ליקויים בתחום הכשרות, נתן למפקחים הוראה לא לדבר עם אותו עוזר. כמו כן, הוא אינו מוכן להעביר את רשימת המשגיחים לידי הרב הראשי. דומה שיו"ר המועצה חושב שכבוד הרב לא צריך לדעת מי הם המשגיחים בפועל המשמשים כ "ידא אריכתא" שלו בהיותו הסמכות החתומה על תעודות הכשרות בעיר", כותב מלכא ומוסיף כי "בשבועות האחרונים, עודי משוחח עם משגיחי כשרות ומפקחים, נדהמתי לגלות שחלק ניכר מהם אינו מוכן לנהל שיחות טלפון במכשיר הנייד שלו מחשש האזנות על ידי הממונים עליו". העתקים למכתב נשלחו לרבנים הראשיים, לשר הדתות, למנכ"ל משרד הדתות ולניר ברקת, ראש עיריית ירושלים.

דוד מלכא מסר בתגובה לדברים "לא ידועה לי על שום תלונה שהוגשה ולא פנו אלי משום גורם חקירתי מוסמך כך שאין לי מושג על מה מדובר. באשר למינויים: מדובר ב 4 קרובי משפחה אשר חלקם מונו למשגיחים לפני כניסתי לעבודה במועצה בכלל. חלקם לפני עבודתי באגף הכשרות ואחד לפני חוזר מנכ"ל שלכאורה אוסר זאת. באשר להופעתי או אי הופעתי בסניף מגה טענתי את אשר יש לי לטעון בפני הרה"ג שטרן שליט"א וזימנו את עובדי הסניף לפגישה בלשכתו לברור הטענות".

יו"ר המועצה הדתית ירושלים יהושע ישי מסר בתגובה: "כנראה שאצל אלעד מלכא זה הרגל קודם כל לערב עיתונאים ולשבש חקירות. היה עליו לפנות לגורמים עליו הוא מלין, ואם היה פונה והיה מגלה עוולה היינו מטפלים בנושא. לנושא המכתב: מלכא ממחזר דברים שפורסמו ערב הבחירות. קיבלתי כעת את המכתב ואם יש משהו שצריך תיקון אתקן. נדאג שלא יהיו ניגודי עניינים".