פורום חותם: "תיקון חוק הכשרות יאפשר מכירת נבלות וטרפות כמוצרים כשרים"

תיקון לחוק ההונאה בכשרות של ח"כ עדי קול מבקש לאפשר להכיר בגופי כשרות פרטיים כספקי כשרות בלעדיים. פורום חותם: "מעוניינים לדרדר עוד את מעמד הרבנות הראשית כגוף התורני הממלכתי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/04/14 09:59 ב בניסן התשעד

פורום חותם: "תיקון חוק הכשרות יאפשר מכירת נבלות וטרפות כמוצרים כשרים"

"תיקון חוק הונאה בכשרות יביא לכך שגופי כשרות רפורמיים או קונסרבטיביים יוכלו לתת תעודת הכשר ללא מחויבות להלכה והדבר יביא למתן תעודות כשרות למקומות שמוכרים נבלות וטרפות", כך תוקפים רבני "פורום חותם" בניר עמדה, את תיקון "חוק הונאה בכשרות" של ח"כ עליזה לביא, עפר שלח ועדי קול (יש עתיד), שהונח בימים אלו על שולחן החקיקה בכנסת.

כידוע, מדינת ישראל באמצעות הרבנות הראשית לישראל נותנת לכל דורש העומד בנהלי כשרות בסיסיים אפשרות לכשרות ממלכתית. לפי החוק הקיים, בעל עסק שמפרסם את מרכולתו ככשרה בלי שניתנה לו תעודת הכשר מהרבנות המקומית, וזאת אף שהוא מחזיק תעודת כשרות מגוף כשרות פרטי מהודר, עובר על "חוק איסור הונאה בכשרות" וצפוי לקנס מנהלתי. כיום, תעודת כשרות פרטית יכולה להוות רק תוספת לכשרות הממלכתית כפי שמחייב החוק.

תיקון החוק שמבקשת ח"כ עדי קול לעשות מחולק לשניים. בחלקו הראשון היא מבקשת לתת הגדרות לאחידות בנהלי הכשרות, הסדרת ניגוד עניינים בין משגיח בגוף כשרות ממלכתי למשגיח בגוף כשרות פרטי ופרסום באינטרנט מידע בדבר תעודות ההכשר, מהלך שהתחיל בו סגן שר הדתות, הרב בן דהן. אולם חלקו השני של החוק, המכיר בגופי כשרות פרטיים כספקי כשרות בלעדיים, מייתרים את הרבנות הראשית כמוסמכת למתן תעודות הכשרות הבסיסית.

הרב אליקים לבנון ראש מכון כושרות טוען כי: "המטרה האמיתית של החוק הוא להכיר בגופי הכשרות הפרטיים, ולאפשר להם לתת כשרות לכל דורש ללא מחויבות לרבנות הראשית לישראל להלכה או לנהלים כל שהם, ולדרדר בכך עוד שלב את מעמדה של הרבנות הראשית כגוף התורני ממלכתי במדינת ישראל".

לדברי פורום "חותם", התיקון לחוק יביא לכך שלא יהיה ניתן לדווח על הונאה בכשרות. "בכל שנה מחלקת הונאה בכשרות מפרסמת לציבור הרחב מאות זיופים והונאות ענק בכשרות ע"מ להימנע ממכשול, אולם במצב שבו כולם יכולים לתת כשרות לא יהיה ניתן לפרסם דבר כנגד זייפני כשרות כאלו או אחרים", אומרים בחותם ומבהירים "הכשלה של ציבור שלם שמעוניין לשמור כשרות, ואינו בקיא בפרטי ההלכה, עלול להביא לכך שמוצר לא כשר יוצג ככזה ונמצא כי הציבור יאכל נבילות וטריפות ללא אפשרות להילחם בתופעה. על חברי הכנסת מוטלת האחריות לעצור זאת לפני שיהיה מאוחר מידי".