פורום חותם: הקפאת ביציות לעובדות - פגיעה קשה במעמד האישה

עוד מדגישים בחותם כי "ההצעה של חברות אפל ופייסבוק להקפאת ביציות לעובדות פוגעת במצווה הראשונה בתורה ובסבירות להביא יותר מילד או שניים לעולם כמו גם בבריאות האישה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/11/14 15:47 ט בחשון התשעה

פורום חותם: הקפאת ביציות לעובדות - פגיעה קשה במעמד האישה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לאחרונה פורסם באמצעי התקשורת, שחברות אפל ופייסבוק מציעות לעובדות שלהן הקפאת ביציות על חשבון החברה, זאת על מנת שיוכלו לדחות לידה כדי להתקדם בעבודתן מבלי שהדבר יגרום נזק בלתי הפיך לשאיפותיהן להיות אימהות ולגדל ילדים.

פורום חותם המאגד את מכוני התורה וההלכה המובילים בשיתוף עם מכון "פועה" (פוריות ורפואה) בראשות הרב מנחם בורשטיין התייחס לאחרונה לסוגיה, וכתב כי "המצווה הראשונה המופיעה בתורה היא מצוות "פרו ורבו"- להביא ילדים לעולם. אמנם נשים אינן מצוות על מצווה זו, אולם כתבו המפרשים שהטעם לכך הוא שאין צורך לצוות על דבר שהוא טבעי לאדם, ובאופן טבעי אחת השאיפות המרכזיות של אישה הוא להיות אמא".

בחותם מסבירים כי "העולם המודרני והמהפכה הפמיניסטית מציבים אתגר גדול בפני הנשים, מאחר וגוברת השאיפה למימוש עצמי בתחומים שמעבר לתחומי הבית בנוסף לצורך האמיתי בשני בני הזוג הנוטלים חלק פעיל בפרנסת הבית. מצד שני, הדבר בא פעמים רבות על חשבון השאיפה הטבעית להבאת ילדים לעולם, שכן בסופו של דבר את תהליך ההיריון והלידה עוברת האישה. בכך, הנשים צריכות לבחור בין פגיעה והאטה בקידום האישי לבין פגיעה בשאיפה להמשך פיתוח וקידום העולם באמצעות הריבוי הטבעי. לפיכך החברות מציעות באופן מלאכותי לדחות את גיל הפיריון לתקופה מאוחרת לאחר שהתבססו בעבודתן ויהיה להן קל יותר להתפנות למלאכת גידול ילדים". עם זאת, מדגישים בחותם כי "למעשה מדובר בהצעה גרועה ביותר, הן מבחינה מהותית והן מעשית, שכן מהותית ההצעה מכריזה באופן גלוי וברור מהם סדרי העדיפויות ה"נכונים": קריירה בראש, ורק לאחר מיצוי עניין זה הגעה לפרק הזמן של הבאת ילדים לעולם. זאת בניגוד להשקפת העולם היהודית הרואה בערך הילודה את אחד הערכים החשובים ביותר לעולם הכולל תרומה לבניין העולם".

בנוסף מדגישים בחותם כי גם מהבחינה המעשית מדובר בהצעה גרועה שהופכת את צורת ההפריה החוץ גופית כמועדפת מלכתחילה. "מבלי להיכנס לשאלות ההלכתיות הקיימות בדבר הרי שעדיין מדובר בדרך שאינה טבעית, ושראוי לשמור אותה למי שנזקקים לה מסיבות רפואיות ולא מסיבות "קרייריסטיות". עוד מודגש כי על מנת ליצור סיכויי הצלחה טובים ללידת ילד אחד צריך להקפיא כעשרים ביציות והסבירות שמתוך אותן ביציות תוכל האישה להביא לעולם יותר מילד אחד או מקסימום שניים - נמוכה ביותר. כמו כן, ההצעה איננה מביאה בחשבון את העובדה שהיריון בגיל מבוגר כולל בחובו סיכונים רבים מבחינת האישה. מעבר לכך, קיימת סכנה ממשית שהצעת החברות הללו היא בעצם מעין מנוף של הפעלת לחץ על הנשים העובדות בחברה לדחות הבאת ילדים לעולם לטובת צרכי החברה. מדובר בראש ובראשונה בהצעה שפוגעת במעמד האישה, ולא בהצעה המתחשבת בנשים ובטובתן.

במסגרת נייר העמדה מוסיף נשיא חותם הרב יעקב אריאל כי "יש לשמור על איזון בין בניית הקריירה המשפחתית לקריירה המקצועית. הייתי מצפה אפוא מהחברות הגדולות להקים לידן מעונות יום איכותיים לילדים, לבנות דירות מתאימות במחיר מוזל לזוגות צעירים, לעודד אימהות לסיים עבודתן בשעות סבירות ולתגמל אותן על כך, ולתגמל אימהות עובדות ברוכות ילדים. החברה והמדינה צריכות להירתם לשמירת האיזון הנכון ברוח ההצעות הנ"ל ואחרות".

בסיכום דבריו מבקש הרב בורשטיין להדגיש כי "במכון פוע"ה איננו מתנגדים כלל למצב להקפאת ביציות ולשימור פוריות. לעיתים עקב מחלה שהטיפול בה עלול לפגוע בפוריות, יש צורך דחוף לשמר את הפוריות על מנת לא לעמוד בפני שוקת שבורה בעתיד. כמו כן, ישנן נשים שלמרות הרצון העז שלהן להינשא ולהביא ילדים לעולם, עוד לא הצליחו למצוא בן זוג, ויש חשש שאם לא יקפיאו ביציות, לא יוכלו בעתיד כשימצאו את בן זוגן המיועד, להביא ילדים לעולם מהביציות שלהן. במקרים אלו אין ברירה ויש חשיבות להקפאת הביציות. אולם הקפאת ביציות רק מתוך רצון גרידא לדחות היריון הינה תהליך שאינו ראוי ואינו רצוי, הן השקפתית והן מעשית".