פורום חותם: אישור כשרות לעסקים שפתוחים בשבת יגרום לקריסת מערך הכשרות

"חוק הכשרות שמאפשר תעודת כשרות לעסקים הפתוחים בשבת יפגע קשות בכשרות בישראל". כך נכתב בדף עמדה שמסביר את הבעיות ההלכתיות בחוק

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 14/07/14 15:59 טז בתמוז התשעד

פורום חותם: אישור כשרות לעסקים שפתוחים בשבת יגרום לקריסת מערך הכשרות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"מועצת הרבנות הראשית היא הגוף הסמכותי להכיר בנהלי הכשרות של מסעדות ולא המחוקק. התערבות המחוקק כעת אינה תואמת דרישות הלכתיות, ומרוקנת מתוכן את חוק של איסור הונאה בכשרות. התוצאה תהיה הגדרת הכשרות הניתנת ע"י הרבנות ככזו שאינה עומדת בסטנדרטים הלכתיים מינימליים, מה שיגרום לכך שציבור גדול המקפיד על דרישות ההלכה שלא לסמוך על הכשרות הניתנת ע"י הרבנות, ויפנה לקבלת מענה הלכתי ראוי לגופי הכשרות הפרטיים.

כך קובעים רבני פורום חותם בתגובה להצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן, אשר תאפשר למסעדות ובתי אוכל הפתוחים בשבת לקבל תעודת כשרות של הרבנות הראשית.

רבני חותם מסבירים כי חקיקה בנושאים הלכתיים מובהקים תגרום להמשך קריסת מערך הכשרות הממלכתית ותביא לציבור שומר מצוות לאבד את האמון ​במערכת הכשרות הממלכתית, ​שכן הציבור יבין כי לא הרבנים ייקבעו את הכשרות אלא המחוקקים וזאת בעיה חמורה שחובה לתת עליה את הדעת. עוד מוסיפים: "טוב יעשו המחוקקים הרוצים לדאוג למערך הכשרות, אם ידאגו לתקצובו של מערך ממלכתי מאורגן , ידאגו להפרדה בין משגיח למושגח ולמערכת יעילה לאכיפת הנהלים ואכיפת חוק הונאה בכשרות. ולא יתערבו בנהלי הכשרות".

בנוסף לכך, בפורום חותם מסבירים כי הפעלת בית אוכל ללא נוכחות משגיח בשבת אינה מאפשרת הענקת כשרות ללא בחינה פרטנית של המצב בבית האוכל. לא ניתן לקיים השגחה ראויה על המאכלים המוכנסים במהלך השבת כמו גם על אי שימוש במאכלים שבושלו בשבת בהמשך השבוע, וכן בכלים בהם בשלו בשבת האסורים לשימוש ביום חול. "הדבר משול לבנק בו מקפידים על נעילת הכספת ובסוף השבוע הכספת נותרת פרוצה בלא כל השגחה, הסדר זה כהיתר גורף אינו ישים, אינו אכיף ופותח פתח רחב להונאות".

לסיום אומרים בחותם כי "אסור להכפיף את הרבנות הראשית לחוקי כנסת, בנושאים התורניים. דבר זה גורם לזילותה ברבנות ובמערכת הכשרות שלה, ומעודדת את גופי הכשרות הפרטיים לפרוח ולשגשג ולמערכת הכשרות הממלכתית לדעוך".