עתירה: הרב יוסף התערב בניסיון להבטיח קרקע לעוזרו

עתירה שהוגשה על ידי עמותת אבן החיים מאשימה את הרב הראשי, הרב יצחק יוסף בהתערבות אישית בסוגיה משפטית לטובת עוזרו והעמותה שהוא מנהל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/03/15 09:42 כ באדר התשעה

עתירה: הרב יוסף התערב בניסיון להבטיח קרקע לעוזרו
שי בארי‏, Cc-by-sa-3.0, צילום: שי בארי‏, Cc-by-sa-3.0

הרב הראשי, הרב יצחק יוסף, התערב אישית בניסיון להבטיח הקצאת קרקע בפרדס חנה לעמותת "אור הפרדס" בראשה עומד עוזרו, הרב יעקב צדקה. זאת, בעוד המחלוקת על הקרקע כבר נמצאת בדיונים בבתי המשפט, ואף קיימת החלטה שיפוטית לפיה נציגת זרם החינוך של ש"ס ביישוב היא עמותה אחרת. כך טוענים עמותת "אבן החיים" והעומד בראשה, הרב רפאל בובליל, בעתירה שהגישו לבג"ץ באמצעות עו"ד איל נון.

על-פי העתירה, שהוצגה על ידי העיתונאים איתמר לוין ועידן יוסף מ'news1', מדובר במחלוקת משפטית הנמשכת מזה 17 שנים, לטענתם הרב הראשי לפרדס חנה, הרב דוד צדקה, מעוניין להצר את רגליהם של העותרים, מתוך תחרות על הובלת התחום הרוחני ביישוב בכלל ובקרב תומכי ש"ס בפרט. עוד טוענים העותרים, כי ראש המועצה הקודם, חיים געש, מנע מהם את הקצאת הקרקע להקמת מוסדותיהם, וזאת מתוך מחויבות פוליטית לסיעת ש"ס ובשל יריבות אישית עם הרב בובליל שעומד כאמור בראש העמותה.

בעתירה נטען, כי הרב יעקב צדקה - בנו של רב היישוב - עומד למעשה בראש עמותת "אור הפרדס" בעודו משמש במקביל כראש סיעת ש"ס במועצה המקומית, אביו מוגדר כ"נשיא העמותה", ולפיכך יש לבטל את החלטה המועצה להקצות לה את הקרקע.

לדברי העותרים, פעילותה החינוכית של "אור הפרדס" בפרדס חנה מנוגדת לדין, שכן רבניה הבכירים של ש"ס קבעו ש"אור החיים" היא היחידה המוסמכת לפעול מטעם התנועה ביישוב זה. לטענתם, החלטה זו התקבלה על-ידי הרב הראשי דאז, הרב שלמה עמאר (כיום - הרב הראשי לירושלים), וחברי מועצת חכמי התורה. היא אושרה בבית הדין "הליכות עולם" בראשו עמד הרב עובדיה יוסף, והחלטות אלו הן בגדר פסקי בוררות שאושרו בידי בית המשפט המחוזי בירושלים.

בדצמבר שעבר, אושררה ההחלטה בידי הרב משה מאיה והרב שמעון מאיה, חברי מועצת חכמי התורה. מנכ"ל רשת מעיין החינוך התורני, הרב יוסף בוסו, אישר גם הוא, כי "אור החיים" היא היחידה המוסמכת מטעם הרשת לפעול בפרדס חנה. בעקבות זאת, החלו הרב יעקב צדקה והרב דוד צדקה ללחוץ על הרב בוסו לבטל את האשרור.

העותרים טוענים כי הרב צדקה עשה שימוש בעובדה כי הוא עוזרו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, וכתוצאה מכך, יצרה לשכתו של הרב יוסף קשר עם הרב יוסף בוסו, מנכ"ל 'מעיין החינוך התורני' ועם חלק מחברי מועצת חכמי התורה, דהיינו עם הרב משה מאיה והרב שמעון בעדני, שהם העומדים בנשיאות מעיין החינוך התורני.

על פי העתירה, שליח מיוחד מטעמו של הרב יוסף הגיע לביתו של חבר מועצת חכמי התורה, הרב משה מאיה, בשעת לילה על-מנת להחתימו על מסמך המבטל את המכתב שניתן לעותרים ומאשר כי הם המייצגים את רשת החינוך של ש"ס בפרדס חנה.

על-פי עדותו של הרב מאיה, הגיע אליו השליח באישון לילה, והסביר לו כי עליו להחתים אותו על המסמך בדחיפות כיוון שהקצאת המקרקעין למוסדותיו של הרב צדקה בסכנה. השליח שהתייצב בביתו היה עוזרו של הראשון לציון, דוד עמר, שהוא גם יו"ר עמותת "אור הפרדס". כל בקשותיו של הרב מאיה לבחון את הדברים נענו בשלילה ונאמר לו כי לבקשת הראשון לציון עליו לחתום על המסמך. שליח דומה הגיע גם לביתו של הרב בעדני שביקש הבהרות בעניין ושוחח בטלפון עם הרב הראשי עצמו שהבהיר לו שבדק את העניין באופן אישי וכי עליו לחתום בדחיפות על המסמך. הראשון לציון נמנע מלספר לרב בעדני על-פי עדותו על כך כי ניתן צו מניעה נגד הקצאת המקרקעין לעמותה וכי היא סירבה להתייצב בפני בית הדין הרבני.

בעקבות זאת, חתמו הרב מאיה והרב בעדני על מכתב המבטל את ה"בלעדיות" שניתנה לעמותת 'אבן חיים'. לאחר מכן כשנודע לרבנים על השתלשלות הדברים האמיתית, חזרו בהם הרב מאיה והרב בעדני מחתימתם על המכתב המאוחר והבהירו שחתמו עליו רק משום שהוטעו. "התערבותו של הרב יוסף, הראשון לציון, לטובתו של הרב צדקה למנוע את הקצאת המקרקעין לעותרים, מעידה כאלף עדים על זיקתו של הרב צדקה למקרקעין ועל כך כי אינו בוחל בכל אמצעי לפגוע בעותרים ולדאוג לרווחתה של 'אור הפרדס'", נטען בעתירה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן