עשרת האירועים הבולטים של השנה

תמר אריאל נהרגה בנפאל, הרב שיינברג נעצר, גרשון מסיקה הפך לעד מדינה ובתי דריינוף נהרסו. סיכמנו עבורכם את עשרת האירועים הבולטים שהתרחשו השנה בציונות הדתית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/09/15 18:16 כו באלול התשעה

עשרת האירועים הבולטים של השנה

כא' תשרי, במהלך חג הסוכות סופת שלגים אדירה שהביאה למפולת שלגים גרמה למותה של תמר אריאל (25), הנווטת הדתייה הראשונה בת המושב משואות יצחק שבמועצה האזורית שפיר. בסופה נהרגו שני ישראלים נוספים אחד מהם (נדב שהם) קפא למוות כשניסה לסחוב את אריאל ולסייע לה להיחלץ. מאוחר יותר התברר כי חבריה נאלצו לנטוש אותה למותה כדי להציל את חייהם.

"כשתמר יצאה לטיול היא ארזה גם סידור ומחזור. לקראת חג הסוכות היא בנתה סוכה", ספד לה רבה של משואות יצחק, הרב מאיר נהוראי. "כזאת היא הייתה. בעלת מידות, צנועה, שהקפידה מאוד על המצוות. אפילו בטייסת שלה היא השפיעה על האווירה ועשתה קידוש השם בענווה, ללא שום אגו. היא הייתה התגלמות הספרא והסיפא".

אריאל התנדבה בהתחלה לשנתיים של שירות לאומי ולאחר מכן החליטה כי ברצונה לשרת בצה"ל. ב-2012 סיימה את קורס הטייס ועשתה היסטוריה כנווטת הקרב הדתייה הראשונה המסיימת את הקורס היוקרתי. אריאל הקפידה על שמירת נגיעה ועמדה על מגרש המסדרים בסיום הקורס בחצאית. במהלך הקורס, אותו החלה לפני שנתיים במגמת טייסי קרב, היא נפצעה בגבה כתוצאה מנחיתה קשה שביצעה כשנטשה את מטוס האימונים ופלטה עצמה מתא הטייס. הפציעה והשיקום הקשו עליה, אך היא הצליחה להתגבר ולשוב לשורות הקורס - הפעם אל מגמת נווטי הקרב.

(צילום: באדיבות המשפחה)

אריאל הייתה אמורה לחזור לישראל כמה ימים לאחר האסון בהימלאיה שהביא למותה. האירוע המצער הצית בזמנו את הדיון בדבר שירות נשים בצבא ונושא הטיולים בחו"ל בהם נפגעים מידי שנה ישראלים. לפני כשלושה חודשים קיבלה ר', תושבת פסגת זאב בירושלים ובוגרת תיכון פלך, את כנפי הטייס והפכה לנווטת הדתייה השנייה בתולדות צה"ל.

נפאל הייתה השנה מלכודת מוות באסונות הטבע שהכו בה ללא רחם. בחודש אייר אירעה במדינה האסייתית רעידת אדמה עצמתית ממנה נהרגו אלפי בני אדם, ביניהם המטייל הישראלי אור אסרף. בית חב"ד בניהולם של הזוג ליפשיץ הפך ל"שגרירות" לכל דבר והם סיפקו לאלפים מזון ומחסה כשהם מסתייעים בתרומות בלבד.

בחודש כסלו פורסמו לראשונה החשדות לשחיתות בישראל ביתנו שבהם נחשדו מקורבים למפלגה, אישי ציבור ולוביסטים, בביצוע עבירות של מתן שוחד וקבלתו, תיווך לשוחד, הטיית מכרזים, קבלת דבר במרמה, גניבה בידי עובד ציבור, זיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

דרך הפעולה העיקרית דיברה על העברת כספי תמיכות ממשלתיות שלא כדין לגופים שונים, בתמורה להעברה חלקית של התקציב לחברי הכנסת ולמקורביהם, או מינוי מקורבים לתפקידים ציבוריים, כאשר החשדות הם על שוחד ב־15 תתי-פרשיות ובהיקפים של מיליוני שקלים.

הפרשה נחקרה באופן סמוי על ידי יחידת להב 433 של משטרת ישראל במשך כשנתיים (בשם הקוד 'תיק 242'), לאחר שגוף ציבורי התלונן בפני רשויות החוק כי נדרש לתשלום עמלה תמורת קבלת תמיכה ממשלתית‏, ובהמשך לחקירת אי-סדרים בחברה הכלכלית לפיתוח השומרון, ופורסמה במקביל למעצר חשודים מרכזיים בדצמבר 2014.

(צילום: shutterstock)

על פי המשטרה, במסגרת החקירה נחתם הסכם עד מדינה עם אחד המעורבים בפרשה, שאסף ראיות נגד החשודים במשך תקופה ארוכה, ולאחר מכן נחתמו הסכמים דומים עם מספר עצורים בפרשה‏. אחד הבולטים שבהם הוא ראש המועצה האזורית שומרון לשעבר, גרשון מסיקה, שנעצר לחקירה וטען בתחילה לחפותו המלאה, אך חתם כמה חודשים לאחר מכן על הסכם עד מדינה, מה שאילץ אותו לפרוש מתפקידו כראש המועצה.

"חשוב לי להבהיר פעם נוספת שהיחידה החוקרת כבר הודיעה לבית המשפט שאין כלפיי כל חשד שלקחתי אגורה לכיסי. כמו תמיד, פעלתי גם בנושאים הנבדקים כעת, לטובת תושבי השומרון, ובמקרה הזה עשיתי ככל יכולתי לטובת הצלת החברה לפיתוח השומרון שעמדה בפני קריסה עקב חובות ומחדלים של קודמיי, החברה לפיתוח השומרון היא מקור גאווה עבור כלל תושבי השומרון וצר לי על הדופי שמנסים להטיל בפעילותה", אמר מסיקה בתחילתה של הפרשה עוד בטרם נודעו מימדיה.

הפיכתו של מסיקה איש ציבור מוערך לעד מדינה עוררה סערה בציבור הדתי בשל החשש והדיווחים כי העביר לידי המשטרה מידע העוסק בחקירה במרכזה 'אמנה' - תנועת ההתיישבות של גוש אמונים, העוסקת בחשד למעשי שחיתות בקרקעות ביו"ש.

יח' טבת, העולם היהודי הזדעזע כאשר מחבלים התבצרו בתוך הסופר הכשר בפריז, הרגו ארבעה יהודים והחזיקו בעשרות בני ערובה. המשטרה הצרפתית הצליחה לפגוע באחד המחבלים וככל הנראה בת זוגו הצליחה להימלט. היה זה אירוע הטרור השני בצרפת לאחר הטבח במערכת העיתון 'שרלי הבדו' שפרסם קריקטורות בגנות האסלאם בו נהרגו 12 תושבי צרפת.

ארבעת הרוגי הפיגוע, יואב חטאב, פיליפ ברהאם, יוהן כהן ופרנסואה מישל סעדה, הובאו למנוחות בטקס ממלכתי משותף בישראל בהשתתפות ראש הממשלה, הנשיא ואלפי משתתפים. אביו של יואב חטאב, הרב הראשי של תוניס שנשא דברים בהלוויה אמר בכאב "אין מה לומר ואין לי מה לדבר אחרי שלקח ממני את בבת עיני ואני מקבל את הדין באהבה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס ההלוויה, "אני מאמין שהיהודים יודעים שיש להם ארץ אחת שתקבל אותם תמיד בזרועות פתוחות כבנים השבים אליה" ובכך חזר על עמדתו הקוראת ליהודי צרפת לעלות לישראל.

(צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית)

הפיגוע בפריז חידד את הקושי של יהודי אירופה לנוכח גל ההגירה האסלאמי ליבשת הישנה. העלייה האדירה בכמות המוסלמים באירופה העלתה את נושא האנטישמיות לרמות חדשות שלא נודעו כבר שנים רבות. סקר מטריד במיוחד שפורסם השבוע על ידי מרכז רבני אירופה ונערך בקרב מדגם מייצג של 179 קהילות במערב אירופה ובמזרחה, העלה כי 70% מיהודי אירופה נמנעים כיום מלחשוף את יהדותם. וכ-85% מהם אף לא יביאו את ילדיהם לבית הכנסת כדי לשמוע את תקיעת השופר בראש השנה בשל החשש מהאנטישמיות.

הבחירות לכנסת ה-20 שנערכו בכו' אדר והימים שלפניהם היו מלאי אירועים משמעותיים בציבור הדתי. הבית היהודי איבד מכוחו ונחלש משמעותית, כשקיבל 8 מנדטים בלבד מול 12 שהיו לו בכנסת שלפניה. ההערכות הן שהירידה בכוחה של המפלגה היה בשל בריחת מצביעים לליכוד שזכה ל-30 מנדטים בעיקר בשל קמפיין "הגוועלד" של נתניהו ובנט אף טען לאחר הבחירות שהציונות הדתית "נכנסה תחת האלונקה של הליכוד". בדיקת המספרים ביישובים הדתיים השונים אכן אוששה את הטענה שרבים בציונות הדתית בחרו בליכוד על פני הבית היהודי.

אחת הפרשיות שהשפיעו בצורה חזקה מאד על הבית היהודי ופגעו במפלגה הייתה פרשיית אוחנה. במהלך הרכבת הרשימה יכול היה היו"ר בנט לבחור מספר מועמדים משוריינים מטעמו. בנט שחיפש מועמד שיביא קהלים חדשים פנה לשחקן הכדורגל לשעבר אלי אוחנה, והציע לו להצטרף למפלגה. אוחנה התלבט מעט (התחתן) והודיע על הצטרפותו לרשימה. המהלך עורר סערה רבה בציבור המצביעים ובקרב בכירי המפלגה שזעמו על המהלך. המתנגדים טענו כי אוחנה אינו מתאים למפלגה בשל היותו איש כדורגל חילוני שאינו קשור כלל לערכי המפלגה. מנגד טענו התומכים כי עיקר ההתנגדות לאוחנה היא עובדת היותו מזרחי וכי מדובר בגזענות מוסווית.

(צילום: פלאש 90)

לאחר ימים ספורים הודיע אוחנה כי הוא מוותר על המועמדות וכי הוא פורש מהמרוץ לכנסת. "לא צפיתי את הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות הצטרפותי לחיים הפוליטיים, ואיני מרגיש שבשלב זה בחיי אני בנוי לכך", אמר אוחנה והוסיף "שמחתי מאד כשנפתלי בנט פנה אלי, והצטרפתי למפלגה מתוך רצון גדול לתרום ולעזור לחלשים בחברה, אך ראיתי מאז יום אחרי יום מתקפות חוזרות ונשנות כלפיו וכלפי, מתקפות שפגעו בי ובמשפחתי למרות כוונותי הטובות - ואין לי שום רצון שהשר בנט ובטח לא משפחתי יפגעו בגללי".

הפרשה סימנה לרבים את הירידה בכוחו של בנט, שאוחנה היה מועמד אישי שלו, וההבנה שהוא אינו יכול לעשות בבית היהודי ככל העולה על רוחו למרות שהסקרים עד לאותה עת ניבאו לבית היהודי תוצאה דו ספרתית.

פרשיה נוספת שעוררה הדים רבים היה סרטון "הנישואים חד מיניים" של 'כיפה'. לפני הפריימריז במפלגה הגיעו המועמדים הרבים למשרדי כיפה והצטלמו לסרטונים קצרים בהם נשאלו על עמדתם בכל נושאי האקטואליה. בין היתר נשאלו המועמדים מה דעתם בנושא נישואים חד מיניים. התשובות של המועמדים עוררו זעם רב בקרב אנשי הקהילה הגאה שתקפו את הבית היהודי וטענו כי מדובר במפלגה חשוכה ופרימיטיבית. למרות הטענות שהסרטון פגע בבית היהודי הסקרים הראו כי לא חל שינוי במצבה של המפלגה לאחר הפרסום ואילו הנזק החל להיגרם רק לאחר פרשיית אוחנה שהרחיקה מצביעים דתיים רבים מהמפלגה.

הרב אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון וחתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת 2014 נפטר בא' אייר בגיל 81. הוא נולד ב-1933. בשנת 1940, חודשים ספורים לפני כיבוש צרפת בידי הנאצים הצליחה משפחתו לברוח לארצות הברית. למד בישיבה יוניברסטי אצל הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק ממנו גם קיבל הסמכה לרבנות בשנת 1959, ובהמשך גם נישא לבתו - ד"ר טובה ליכטנשטיין.

במקביל ללימודיו בישיבה יוניברסיטי, למד ספרות אנגלית, וסיים ב-1957 עבודת דוקטורט בנושא באוניברסיטת הרווארד, שעסקה בהגותו של הנרי מור. תקופה קצרה שימש כמרצה לספרות אנגלית במכללת שטרן לנשים שעל יד ישיבה יוניברסיטי, וכן שימש כראש כולל בישיבת רבנו יצחק אלחנן שבישיבה יוניברסיטי.

בשנת 1970 הזמין אותו הרב יהודה עמיטל לשמש יחד איתו כראש ישיבת הר עציון באלון שבות, הרב ליכטנשטיין נענה לבקשה, ועלה לארץ עם משפחתו בשנת 1971, ומאז שימש כראש הישיבה יחד עם הרב עמיטל עד לפטירת האחרון.‏ הרב ליכטנשטיין כיהן גם כרקטור של מכללת יעקב הרצוג וכראש כולל "גרוס" בירושלים. מאז עלייתו התגורר בירושלים, וב-2006 עבר לאלון שבות שבגוש עציון, בסמיכות לישיבת הר עציון שבראשותו. בסוף זמן חורף תשע"א (כ"ח אדר א', 4 במרץ 2011), הודיע על פרישתו מהעברת השיעור היומי בעיון, והתמסרותו בעיקר לכתיבה תורנית.

(צילום: cc by ישיבת הר עציון)

"הוא היה גדול הדור של הציונות הדתית ללא ספק ואנו נצטרך לשבת ולראות כיצד ממשיכים הלאה. זו אבדה קשה ביותר" ספד לו הרב יעקב מדן שותפו לראשות הישיבה, "מעל הכול בלטה ברבנו מידת הצניעות. כל כמה שאישיותו התורנית הייתה עצומה, לא ניתן לשער עד כמה הוא נהג כבוד בכל אדם ולא נטל שררה לעצמו מעולם", אמר תלמידו הרב אמנון בזק.

הרב ליכטנשטייין שילב בכל מהלך חייו גדלות בלתי רגילה בתורה בכל תחומי הלימוד בעיון ובבקיאות ושקד בתורה יומם ולילה. הרב גידל מאות ראשי ישיבה ורבנים המכהנים בכל תחומי החיים בישראל וברחבי העולם. הרב התאפיין לצד היותו ענק בתורה בענווה וצניעות רבה, באצילות ובאהבת האדם.

במהלך השנים הוציא הרב ליכטנשטיין מאמרים רבים בענייני תלמוד, הלכה והשקפת עולם. "שיעורי הרב אהרן ליכטנשטיין" נכתבו על 8 מסכתות בש"ס כולל זבחים וטהרות. על יצירתו התורנית הענפה הוענק לרב ליכטנשטיין ביום העצמאות 2014 פרס ישראל לספרות תורנית. הרב גם זכה בפרס הרב קוק לספרות תורנית לשנת תשע"ג על ספריו על התלמוד. לאחר פטירתו נחשפו על ידי תלמידיו ומכריו סיפורים רבים שסיפרו לא רק על גדלותו הגדולה בתורה אלא גם על אישיותו המיוחדת של הרב.

הרב עזרא שיינברג ראש ישיבת אורות האר"י בצפת התבקש להשעות את עצמו מכל תפקידיו ומאוחר יותר נעצר בחשד כי קיים יחסים אסורים עם נשים רבות שבאו אליו להתייעצות ונפלו ברשתו. שמו של הרב היה תחת צו איסור פרסום במשך כמה שבועות, כשפרקליטיו מנסים למנוע בכל תוקף את פרסום שמו, אך הצו הוסר לאחר מכן בהוראת בית המשפט.

מאחורי חשיפת הפרשה החמורה עמד רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, ששמע את התלונות ונכנס לעובי הקורה כשהוא גם נרתם לסייע לבני קהילתו של הרב שחשו במשבר רוחני קשה. בישיבת אורות האר"י קרעו ושרפו את ספריו של הרב שיינברג וחלק מהתלמידים אף עשו קריעה בבגדם כאות אבל על כך שרבם נכשל. הרב אליהו אמר כי בתחילה חשב שאין בסיפור היבט פלילי אך לאחר שהרב שיינברג המשיך להצדיק את מעשיו והורחק מהעיר הגיעו גם התלונות של הנשים הרבות במשטרה שהביאו למעצרו בשדה התעופה כשניסה להימלט מהארץ.

הרב שיינברג עומת מול המתלוננות שהטיחו בו את טענותיהן כשהוא טוען שהן אולצו לשקר "האמת תתברר בבית המשפט", אמר. הוא ניסה גם להשפיע על הסוהרים שהתלוננו שהרב שיינברג מאיים עליהם בהטלת קללות וכישופים. על פי הטענות, הרב רושם את שמותיהם כפי שכתובים על התגים שלהם על פסקאות נייר ומודיע שהמטרה היא לצורך הטלת הכישופים שהטילו את חיתתו על סוהרים מאמינים ודתיים שנמנעו ככל האפשר לבוא עמו במגע.

(צילום: Basel Awidat, פלאש 90)

מי שבא לעזרת הסוהרים היה שוב הרב שמואל אליהו שאמר "אנחנו מציעים לו להפסיק לאיים על אנשים. זה כבר לא עובד. אני לא מאמין שמישהו בשמים מתייחס לקללות שלו. ומציע לסוהרים לא לפחד ממנו". לדבריו, הסוהרים עושים דווקא מצווה כשהם שומרים על האיש הזה בין סורג ובריח: "יש פסוק שאומר: "וַיַּהֲפֹךְ ה' אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ". הקללות שלו הופכות לברכות", אמר הרב אליהו לרב בתי הסוהר.

לפרשה היו השלכות נוספות, הרב שיינברג הפעיל מערכת כשרות "אורות אליהו" ומעצרו עורר שאלות רבות בכל הנוגע לכשרות הבשר שתחת חתימתו. הרב שמואל אליהו פרסם כי ניתן לאכול מהבשר אך ככל הנראה מעצרו של הרב שיינברג גרם להכשר נזק חמור במיוחד ממנו לא יוכל להתאושש ובעצם הביא לסגירתו.

הפרשייה שהסעירה את הציבור הדתי נחשפה לראשונה באתר 'כיפה', מועצת הרבנות הראשית החליטה לדון בהארכת כהונתו של הרב ריסקין כרב העיר אפרת, בשל הגיעו לגיל 75. ההארכה של כהונת רב עיר הינה לרוב לחמש שנים נוספות, והדבר נחשב כאקט פורמלי בלבד.

ל'כיפה' נודע כי בכירים במועצת הרבנות הראשית מתכוונים לערוך דיון בשאלת הארכת כהונתו ולא לאשר את הכהונה כאקט פורמלי, כשהמטרה היא לסכל את הארכת המינוי בשל דעותיו של הרב ריסקין בעיקר בנושא הגיור. במועצת הרבנות יושבים רבנים הנחשבים שמרנים, ועל כן אם אכן היה נערך דיון בנושא אזי רוב מוחלט של הרבנים היה נגד הרב ריסקין.

הפרסום עורר זעם רב כנגד הרבנות הראשית כאשר רבנים ואישי ציבור הודיעו כי יתייצבו לצדו של הרב ריסקין במקרה ויפוטר. נפתלי בנט הודיע כי יתייצב יחד עם הרב ריסקין במועצת הרבנות הראשית ובמועצת אפרת הודיעו כי גם אם יפוטר הוא ימשיך לכהן כרב העיר בכל מקרה.

ברבנות הראשית טענו להגנתם כי מדובר בהליך פורמלי והרב לאו אמר כי לא הייתה כוונה להביא לפיטוריו של הרב ריסקין אם כי גורמים בכירים אחרים ברבנות אמרו כי לגיטימי לזמן לשימוע רב שמצהיר כנגד הרבנות הראשית.

בשיחה ל'כיפה' אמר הרב ריסקין כי הוא לא הוזמן לישיבת מועצת הרבנות שהייתה אמורה לדון בהמשך כהונתו. "לא הוזמנתי לישיבה של הרבנות הראשית", הוא אומר. "לא שמעתי מהם מילה. אני מקווה שהם יאשרו את הארכת כהונתי. שמעתי מה הרב דוד לאו אמר לפני כשבועיים במודיעין, לגבי כך שהעניין הוא אי הבנה גדולה, אבל אני לא קיבלתי שום הזמנה".

(צילום: יחצ, חיים סנאו)

"אני מקבל הרבה עידוד מכל הצדדים", סיפר הרב ריסקין. "אני חושב שעשיתי את הרבנות בעיר שלי נאמנה, הייתה לי הרבה הצלחה וסיעתא דשמיא ואני מקווה שאוכל להמשיך את הדברים בעזרת השם. מבחינת הכוחות אני עושה כל מה שצריך כרב המקום, ויש לי ביטחון שהכל יהיה בסדר".

הסערה הציבורית בנושא עשתה ככל הנראה את פעולתה וגם אם משהו ברבנות הראשית עוד חשב שיוכל לפטר את הרב ריסקין המחשבה הזו הפכה להיסטוריה לנוכח התגובות הזועמות כנגד המהלך וחוות הדעת של היועץ המשפטי של הרבנות שאמר שלא יוכל להגן על החלטה לפטר את הרב מסיבות שאינן קשורות לבריאותו ואכן כהונתו של הרב ריסקין הוארכה כחודש לאחר מכן ללא בעיות מיוחדות.

בתי דריינוף בבית אל פונו ונהרסו ביב' אב תוך כדי עימותים ומעצרים עם המתנגדים למהלך. לקראת השעה ארבע לפנות בוקר הגיעו מאות שוטרי יס"מ ומג"ב לבתי דריינוף כשהם מצוידים בכל הנדרש כדי לפנות את עשרות הצעירים שהתבצרו בבניינים. במקום הופעלה אלימות קשה על מנת לפנותם. מהמתחם כולו הוצאו כ-50 עצורים. לאחר מספר שעות הושלם פינוי שני הבניינים, והעימותים הופסקו.

הסיבה להרס המבנים הייתה החלטת בג"צ כי בשל העובדה שהבתים נבנו על קרקע פלסטינית פרטית זאת למרות שהחל תהליך של אישור המבנים ולמרות בקשת המדינה להימנע מהרס הבתים ולהעניק לה עוד זמן כדי לאשר אותם. הגיחוך הוא שהבתים שנהרסו יוכלו להיבנות מיד לאחר מכן מה שמחדד את הבעייתיות שבהרס המיותר של הבתים.

(צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית)

הרב דרוקמן התייחס לפסיקת בג"צ ואמר "צר לי לקבוע שפסיקת בית המשפט להרוס את הבתים בבית-אל הוסיפה לכרסום אמון הציבור בו ובפסיקותיו".הוא הוסיף כי "התברר שלא שיקולים של צדק עמדו מול עיניו אלא שיקולים של כבוד. אף שהמציאות השתנתה לא התייחס לכך בית המשפט, אלא התבצר בסופיות הדיון וזה בוודאי עוול. כיצד ניתן להתייחס לפסיקה שקובעת שיש קודם להרוס ורק אחר כך לבנות מחדש - האם אין זה מעשה חלם?".

הפינוי האלים מהמקום עורר סערה רבה בציונות הדתית וחברי הכנסת שהגיעו למקום הביעו את זעמם "הלילה נעשה מעשה פזיז, קיצוני ומתסיס ע"י גורם בכיר בממשלה. המעשה הזה סותר את יסודות הממשלה ואת ערכיה, וסותר גם התנהגות אחראית וממלכתית שאני מצפה מהממשלה הזאת. לא ניתן לכך יד", אמר בנט ואילו חבר הכנסת, מוטי יוגב הצליח לעורר סערה כשאמר שצריך לעלות עם דחפור D9 על בית המשפט העליון ולהרוס אותו.

הפינוי של בתי דריינוף היווה את השיא בפעילות של המשטרה והמנהל האזרחי בפינוי והרס מאחזים. מוקדם יותר השנה בתחילת חודש ניסן פשטו כוחות מנהל אזרחי רבים, יחד עם צבא ומשטרה על היישוב גבעת אסף בבנימין, והחלו בהריסת שלוש בתי משפחות מוותיקי היישוב, הנמצאות בחלקה 4 עליה יש טענות רכישה מצד היישוב. במקביל, הרסו הכוחות שני מבנים בהם אחד ששימש למגורים, בגבעת עז ציון הסמוכה לגבעת אסף. הריסת הבתים הייתה לאחר החלטת בית המשפט שלא לפנות את כל היישוב אלא רק את שלושת הבתים האלו.

אירוע נוסף השנה שהעלה את חמתם של אנשי ההתיישבות היא פינוי בית הכנסת 'איילת השחר' בגבעת זאב לאחר שהעמותה לא הצליחה להוכיח שרכשה אותו זאת למרות שאין שום תביעה על השטח מאף גורם. בינתיים הוצא כל ציוד בית הכנסת החוצה והוא נסגר על סורג ובריח, והוא צפוי להיהרס בקרוב.

אחד האירועים הקשים השנה היה ההצתה בכפר דומא סמוך לשכם, ממנה נהרג מיד תינוק פלסטיני ולאחר מכן מתו מפצעיהם אביו ואמו. בליל טו' באב בסביבות השעה 2:00 לפנות בוקר הוצתו שני בתים בכפר דומא. אחד הבתים היה ריק, ובשני היו בני משפחת דוואבשה. ההורים הצליחו להוציא מהבית את שני ילדיהם - בני שנה וחצי וארבע, אך עלי התינוק נפטר מהכוויות ושאיפת העשן. ההורים ואחיו של עלי, פונו לבתי החולים רמב"ם ותל השומר עם 70% כוויות. אחיו של עלי, אחמד, עדיין מאושפז בבית החולים.

על קירות הבית נמצאו כתובות 'נקמה' ו'יחי המלך המשיח', דבר שהביא למסקנות ככל כי מדובר בפיגוע יהודי, פעולת תג מחיר קיצונית ביותר, אשר בה נרצחו לראשונה בני אדם. למרות שעד עתה לא נעצרו אף חשודים במעשה. קצינים בכירים אמרו השבוע כי אל לנו להשלות את עצמנו וכי הם יודעים בברור שמדובר בטרור יהודי למרות הטענות בדבר סכסוכים פליליים בין בני הכפר והעובדה שמאז נשרף בית נוסף באותו הכפר. יעלון התבטא היום (ה') בנושא, ואמר כי ידועים לכוחות הביטחון זהות החשודים בהצתה, אך לא מוגש נגדם כתב אישום בשל צורך לשמור על מקורות.

(צילום: פלאש 90)

הנשיא ריבלין פרסם יום לאחר היוודע המעשה הודעה בעברית ובערבית ובה אמר "יותר משאני חש בושה, אני חש כאב. כאב על רציחתו של תינוק קטן. כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש. דרכם אינה דרכי. דרכם אינה דרכינו. דרכם אינה דרכה של מדינת ישראל ואינה דרכו של העם היהודי". דבריו של ריבלין ובמיוחד המשפט "בני עמי בחרו בדרך הטרור" עוררו סערה רבה בקרב הציבור. רבים טענו שהיה עליו להמתין להוכחות לפני שהוא מצביע באצבע מאשימה כלפי יהודים.

רבנים בכירים בציונות הדתית הודיעו בכה' אב כי יקימו רשת בתי דין עצמאיים לגיור בשם 'גיור כהלכה' שיתחרה דה פקטו ברבנות הראשית. בראש רשת בתי הדין יעמוד הרב נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים.

ההכרזה על רשת בתי הדין החדשים נעשתה בכינוס בין הדין הראשון, בראשות הרב רבינוביץ', שהתכנס בכדי לגייר קטינים, דור שני לעולים ממדינות חבר העמים לשעבר. הקמת הרשת היא תוצאה של שיתוף פעולה בין כמה ארגונים: מכון עתים, מכון טריגובוף, בית מורשה, ובתמיכת הסוכנות היהודית.

לצד הרב נחום רבינוביץ', אשר בתי הדין יפעלו בהתאם להנחיותיו, ייטלו חלק בהובלת בתי הדין החדשים: הרב יעקב מדן, ראש ישיבת ההסדר הר עציון, הרב ראם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, הרב שלמה ריסקין, רב היישוב אפרת ויו"ר "אור תורה סטון", הרב דוד סתיו, רב היישוב שוהם, יו"ר רבני צוהר ויו"ר עמית ב"אור תורה סטון", ורבנים נוספים - אשר עתידים להשתתף בהרכבי בתי הדין השונים.

הרבנים וראשי הארגונים המייסדים הדגישו כי בתי הדין החדשים יעמדו על קיום דרישות ההלכה בגיור באופן מלא לצד ליווי המתגיירים לאחר הגיור וכי מדובר במהלך שנועד לתת מענה לאלפי אנשים שמעמדם האישי אינו יכול להיות מוסדר במצב העניינים הקיים. למרות ההצהרות הנלהבות בכירים בעולם הגיור טענו כי בתי הדין החדשים יתנו מענה לעשרות בודדות מידי שנה שכן רבים ימנעו מלהתגייר בגיור שלא יוכר בכל מקום.

(צילום: Nati Shohat, פלאש 90)

ההודעה עוררה סערה רבה ורבנים רבים בעיקר מקרב הרבנים החרד"ליים טענו כי בתי הדין החדשים הם פגיעה קשה ברבנות הראשית וכי יש להתנגד אליהם בכל הכוח. גם הרב דרוקמן התנגד למהלך נחרצות והגדיר אותו "הרס עולם התורה". ניסיונות גישור שנערכו בחודש האחרון בנושא לא העלו פרי לאור התנגדותו חסרת הפשרות של הרב הראשי, הרב יצחק יוסף לכל פשרה בנושא הגיור.

הפולמוס סביב נושא הגיור הביא לכך שאבטחה הוצמדה לרב דוד סתיו לאחר שלמשטרת ישראל הגיע מידע לפיו מתכוונים קיצונים לפגוע בו, בשל מה שהם מכנים פגיעה בתורה. הרב סתיו הותקף בעיקר בכלי התקשורת החרדים, בראיון שנערך עמו ברדיו קול-חי אמר לו השדרן אבי מימרן כי הוא אינו רב. דבריו של מימרן עוררו מחאה ברחוב הדתי ומימרן נאלץ להתנצל למחרת בפני הרב סתיו.

"חשוב להבין שלהסתה יש גם מחיר", אמר ל'כיפה' הרב סתיו בתגובה להסתה בעיתונים החרדיים. "אחר כך שאף אחד לא יאמר שזה עשב שוטה, שלא התכוונו. התכוונתם. הסתה זו הסתה. רוצים להיאבק עניינית? זה לגיטימי וזו דרכה של תורה. אבל כשמתחילים להפיץ ברמה האישית, שחוזרים שוב ושוב שמישהו מסוכן כנראה שמישהו בסוף יבין שצריך לפגוע בו. אפשר לומר שההחלטה לא נכונה, וברוך השם יש לנו רבנים גדולים שיודעים לומר את הדברים הנוקבים בעיניים בצורה יפה מאוד ומכובדת. אף אחד לא חושב שהרב דרוקמן בעד הצעד הזה, אבל הוא אומר את הדברים מתוך כבוד, ובלי לדבר על בני אדם אלא על נושא".

נושא פולמוס הגיור לא הגיע עדיין לפתרונו והפרשיה נמשכת בימים אלו כשהשנה הבאה תהיה אכן המבחן האמיתי האם אכן נראה פיצול בנושא הגיור והאם העברת בתי הדין מסמכות משרד המשפטים של הבית היהודי לידי משרד הדתות שנמצא בידי ש"ס והמתיחות שנוצרה סביב מינוי הדיינים תיפתר או רק תחריף.