עשרות רבני ערים ויישובים התאגדו לפעולה נגד "חוק צהר"

בכינוס בו השתתפו כ-200 רבנים נמתחה ביקורת על התנהלות "צהר", זאת לצד ההחלטה לשתף גם את רבני הציונות הדתית לפעולה משותפת נגד קידום הצעת החוק

חדשות כיפה אורי פולק 30/04/12 07:42 ח באייר התשעב

עשרות רבני ערים ויישובים התאגדו לפעולה נגד "חוק צהר"
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

עשרות רבני ערים ויישובים התכנסו אתמול (א') לכנס רבנים ארצי במחאה נגד "חוק צהר" במתכונותיו השונות, המאפשר למעשה את פתיחת אזורי הרישום לנישואין בישראל. בכנס השתתפו כ-200 רבנים המכהנים בחלקם במשרות בכירות ברבנות הראשית לישראל, רובם רבני ערים.

הרב שמחה הכהן קוק, רבה של רחובות, הזהיר בכנס כי "אם חלילה יעבור 'חוק צוהר', אזי שבעצת גדולי ישראל יצטרכו לפתוח ספרי יוחסין. החוק הזה חמור שבעתיים בעיקר לציבור שאינו שומר תורה ומצוות". עוד מתח הרב קוק ביקורת נוקבת על התנהלות בג"ץ בהתייחס לגיורי הרב חיים דרוקמן ותהה "באיזו סמכות פוסק הבג"ץ ונכנס לתחום שיפוט לא לו, תחום בתי הדין הרבניים המנוהלים כחוק?".

הרב יעקב רוז'ה, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, קרא לח"כ עתניאל שנלר לחזור בו מהצעת החוק. "כולם צריכים לשמוע ולקבל את עמדת הרבנים ולא חלילה להיפך", קרא לשנלר מעל הדוכן ואמר כי "כולנו מאוחדים לעצירת העברת החוק. נכנס ישיבה במועצת הרבנות הראשית לישראל שתביע את עמדתה הברורה נגד הצעות החוק ולא נכווין את דעתינו לפי דעות הזמן המתחלפות".

הרבנים תקפו לא רק את התנהלות "צהר" כי אם גם את קולם החסר של רבני הציונות הדתית, אשר אינם מתבטאים ברורות בנושא, לדבריהם. הרב רצון ערוסי, רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, ציין בכנס כי הוא ישתדל לפעול "כדי שרבני הציונות הדתית יביעו את מחאתם נגד הצעות החוק הללו. חייבים לשתפם במאבק הזה".

הרב ערוסי אף מחה בחריפות נגד לקיחת הסמכות מידי רבני הערים, בטענה כי "לא השאירו לרב אלא רק להיות בטקסים, אבל את מהות הרבנות משמיטים מאיתנו. צריכים לדרוש מראש הממשלה להקפיא את החוק עד לאחר הבחירות, וללכת לרב עובדיה יוסף בכדי להביא את תנועת ש"ס שתצטרף למאבק, מפני שרק בכוחות משותפים נעשה ונצליח".

בתום הכנס חתמו הרבנים על גילוי דעת לפיו "אין לשנות בשום אופן את נוהלי הרישום לנישואין כפי שנקבעו על ידי הרבנים הראשיים לישראל מדור דור".