עצומת רבנים בציונות הדתית: "לפעול לחיזוק מערך הכשרות הממלכתית"

בעקבות הצעות החוק ופסיקת בג"צ עשרות רבנים קוראים לנציגי הציבור לפעול לחיזוק מערך הכשרות נוכח התקפות המבקשות "ליצור נתק בין חוקי המדינה לחוקי התורה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/06/16 17:47 כ בסיון התשעו

עצומת רבנים בציונות הדתית: "לפעול לחיזוק מערך הכשרות הממלכתית"
shutterstock, צילום: shutterstock

עשרות רבנים מהציונות הדתית חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לנציגי הציבור לפעול לחיזוק מערך הכשרות הממלכתית, וזאת נוכח מתקפות של ארגונים שונים המבקשים לפגוע בסמכות הרבנות הראשית בנושא הכשרות.

"בתקופה האחרונה אנו עדים לקולות המבקשים לבטל את "חוק איסור הונאה בכשרות", להפריט את מערך הכשרות הממלכתית ולהוציאו מתחום סמכותה של הרבנות הראשית. קולות אלו, מבקשים ליצור נתק בין חוקי המדינה לערכי התורה ובכך לרוקן מתוכן את דבר היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית", כתבו הרבנים בעצומה שאורגנה בידי ארגון 'חותם' וארגון 'כושרות'.

"סוגיית כשרות המזון היא סוגיה מרכזית בעם ישראל מזה דורות", נכתב בעצומה. "הקפדה על כשרות המזון עברה מאב לבן ושמרה על ייחודו של עם ישראל. בשנת התשמ"ג עוגן הנושא בחוק הישראלי על ידי "חוק איסור הונאה בכשרות", החוק מסמיך את הרבנות הראשית לנהל את מערך הכשרות הממלכתית ולפעול כנגד זיפני כשרות".

"אנו קוראים לנציגי הציבור לפעול לחיזוק מערך הכשרות הממלכתית. אומנם יש צורך לשפר ולייעל את מערך הכשרות ע"י תיקון ליקויים. אך ביטול "חוק איסור הונאה בכשרות" ולקיחת הסמכות מידי הרבנות הראשית לישראל, תפתח פתח להונאות כשרות בקנה מידה גדול, תביא להתמסחרות של ההלכה ופגיעה בערכים היהודיים עליהם מושתתת מדינת ישראל".

בין החותמים על העצומה: הרב אליקים לבנון רב הישוב אלון מורה, הרב יהודה עמיחי ממכון התורה והארץ, הרב יגאל קמינצקי רבה של גוש קטיף וראש מרכז תורה ומדינה, הרב ירחמיאל וויס ראש ישיבת ירושלים לצעירים, הרב יעקב ורהפטיג רב קהילת נווה נוף בירושלים, הרב פרופסור נריה גוטל נשיא מכללת אורות ישראל, הרב גדעון בנימין רב הישוב נוף איילון, הרב משה אודס רב הישוב צופים, הרב יהודה קרויזר רב הישוב מצפה יריחו, הרב אלחנן בן נון רב הישוב שילה, הרב יואל קטן, הרב אריאל בראלי ראש מכון משפט לעם בשדרות והרב נתנאל יוסיפון מנתניה.

העצומה מגיעה על רקע הדיונים בנושא בועדות הכנסת וכמה הצעות חוק המוגשות במטרה להפריט את מערך הכשרות.

בארגון חותם שארגן את העצומה מדגישים כי על אף פסיקת בג"ץ האחרונה שקבעה שאין להשתמש בתעודות כשרות פיקטיביות גם אם לא מופיעה בהן המילה כשר, הרי שבג"ץ קבע כי בעוד שנתיים יידון הנושא בשנית. "במידה ונציגי הציבור לא יפעלו לחיזוק הרבנות, קביעת נהלי כשרות אחידים וייעול מערך הכשרות, נמצא את עצמינו בקטסטרופה בה אין דין ואין דיין בתחום הכשרות", אומרים בחותם.