עיריית תל אביב לא מתייאשת: מציעה להפעיל 165 עסקים בשבתות

ממשיכים לנסות להפעיל עסקים בשבת. מועצת העיר תל אביב תדון בהצעה חדשה לתיקון חוק העזר לפתיחת מרכולים בשבת. על פי ההצעה יפעלו 165 עסקים בהיתר, לעומת 300 שפתוחים כיום

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/08/14 09:40 יד באב התשעד

עיריית תל אביב לא מתייאשת: מציעה להפעיל 165 עסקים בשבתות
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

האם בקרוב יפעלו עסקים בשבת בהיתר בתל אביב? מועצת העיר תל אביב צפויה לדון היום (א') בהצעה חדשה לתיקון חוק העזר לפתיחת מרכולים בשבתות ובמועדים, כך מתפרסם הבוקר באתר כלכליסט.

על פי ההצעה, יופעלו 165 עסקים בהיתר, זאת בניגוד לכ-300 עסקים הפתוחים כיום. על פי ההצעה, ההיתרים יחולקו לפי רובעים ובהתאם לסוג האוכלוסייה בכל אזור. בנוסח ההצעה נכתב כי "ההצעה לא נועדה לשנות את אורחות השבת בעיר, אלא דווקא לשקף אותה בצורתה העדכנית, כפי שעוצבה בידי תושביה במשך שנים רבות".

על פי ההצעה, שבאה לאחר שביוני 2013 קבע בית המשפט העליון כי עריית תל אביב מפירה את חוקי העזר העירוניים שלה בכך שהיא מאפשרת לרשתות הגדולות לפעול בשבת, יקבלו מרכולים וקיוסקים עד גודל 500 מ"ר היתר לפתוח את העסקים בשבת, תוך שאותם היתרים יתקבלו בעזרת הגרלה. עוד הוסבר כי ההיתרים יהיו תקפים למשך שנתיים ויהיו אישיים ובלתי ניתנים להעברה. כאמור, ההיתרים יינתנו על פי מכסה אזורית, כשהמכסה תקבע על פי אפיון האוכלוסייה. על פי כלכליסט יינתנו במרכז העיר למשל הקצאות יותר גדולות מכיוון שבאזור מתגוררים צעירים חילוניים אשר שוכרים דירות ולא מחזיקים רכבים. לדברי עיריית תל אביב, הקצאת 165 היתרים תבלום את גדילת מספרם של המרכולים והקיוסקים הפתוחים בשבת ותגביר את הפיקוח עליהם. הרשתות הגדולות ימשיכו ליהנות מיתרון ניכר, שכן אלו יזכו לרבע מההיתרים שיוקצו לכל אזור.

ההצעה החדשה מגיעה על רקע ביקורת קשה שהגיעה לפני כחודשיים מכיוונו של שר הפנים גדעון סער, שלא אישר חוק עזר קודם, שביקש לפתוח הפעלה גורפת של עסקים בשבת. "אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך שנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בשבת, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות היתר רשמי לפתיחת עסקיהם בשבת, היתר שמקורו נובע מהפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לתיקון חוק העזר... יש בכך משום עידוד עבריינות ופעולה בניגוד לחוק", מתח סער ביקורת נוקבת על המהלך.

"חוק העזר המוצע בא להכשיר פעולתם של יותר מ-300 בתי עסק לממכר מזון בגודל של עד 800 מטר, אשר במשך שנים רמסו את חוק העזר ברגל גסה. בנוסף, החוק מעניק לראש העיר להתיר לפתוח בעתיד מספר נוסף, בלתי מוגבל, של בתי עסק נוספים וזאת מבלי שפורטו קריטריונים וללא צורך לקבל אישור ממועצת העיר... חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה", הוסיף סער וציטט את דבריו של חיים נחמן ביאליק: "ארץ-ישראל בלי שבת לא תיבנה, אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיה לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת, שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי, אלה גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם א-להים ואין צלם אנוש בעולם".

היום (א'), כאמור, ינסו בעיריית תל אביב להגיע לנוסח מוסכם יותר, אשר יאפשר פתיחת עסקים בשבת בהיתר בעיר, ויעמוד בקריטריונים שיספקו את סער.

ממטה המאבק של העסקים הקטנים ובעלי המכולות נמסר בתגובה לכלכליסט: ״הצעת החוק העירוני, במתכונתה החדשה, היא ניסיון נוסף של עיריית ת״א־יפו להונות ולמסמס את החלטות בית המשפט העליון ושר הפנים. העירייה, בראשות חולדאי, חברה לתאגידים וטייקונים כדי לרמוס את בעלי העסקים הקטנים והמכולות. אנו מצפים שמועצת העיר לא תתמוך בחוק שהוא ישראבלוף ובהצעה שכל מטרתה היא להכשיר התנהלות עבריינית שמתעלמת מחוקי המנוחה והעבודה בישראל״.

עיריית תל אביב: "בעקבות החלטת שר הפנים, מצאה לנכון העירייה להביא לאישור המועצה הצעה מתוקנת של חוק העזר העירוני המתיר פתיחת מרכולים בשבת וחגים. הגם שסברנו כי ההצעה הקודמת עונה בצורה שוויונית ומידתית לצרכים והדרישות הרי שבעקבות ההערות בהחלטת שר הפנים נעשתה עבודה שקבעה נוסחה למכסות בכל אזור. מכסות אלו מאפשרות לכל מרכול קטן כגדול הזדמנות שווה".