עיריית ירושלים תשקם את בית הכנסת העתיק "תפארת ישראל"

50 מיליון שקלים יושקעו בשיפוץ המבנה הנחשב לאחד מסמליה של העיר העתיקה, לצידו של בית הכנסת "החורבה", עד שחרב במלחמת העצמאות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 29/11/12 12:08 טו בכסלו התשעג

עיריית ירושלים תשקם את בית הכנסת העתיק "תפארת ישראל"
cc-by-מיכאלי, צילום: cc-by-מיכאלי

עיריית ירושלים אישרה אמש (ד‘) תכנית ענפה לשיקום ושחזור בית הכנסת הוותיק "תפארת ישראל" בעיר העתיקה שנחרב במלחמת השחרור. מועד אישור התכנית אינו סתמי - כזכור היום קיבלה מדינת ישראל הכרה באו"ם, בכ"ט בנובמבר, זהו גם מועד בקשת הרשות הפלסטינאית להתקבל באו"ם כמדינה משקיפה. התכנית מציעה שיחזור מלא של בית הכנסת העתיק בדומה לשחזור בית כנסת החורבה. השחזור יערך תוך שמירה על השרידים המקוריים של מבנה בית הכנסת.

(חזית בית הכנסת, כיום. צילום: cc-by-מיכאלי)

עיריית ירושלים מתכננת להופך את המקום לנקודה היסטורית שתמחיש את העבר היהודי המפואר וכמו כן תמשוך תיירים רבים. עלות השיפוץ נאמדת על כ-50 מיליון שקלים, רובם כספי תרומות. המבנה שישופץ על ידי האדריכל קרלוס פרוס יתנשא לגבוה של 23 מטרים ויהיה למעשה למבנה הגבוהה ביותר בעיר העתיקה אף יותר מכיפת הסלע. יש לציין כי העיר העתיקה מוכרזת כאתר מורשת עולמית, כאזור שימור וכאתר עתיקות, על-פי חוק העתיקות ומסגרת זו נשמרת בתכנון התכנית. התכנית אושרה על ידי העירייה ביוזמן החברה לפיתוח הרובע היהודי ורשות העתיקות.

בית הכנסת ”תפארת ישראל“ נחנך בשנת 1872 והיה אחד הבניינים המפוארים ביותר ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. יחד עם בית הכנסת החורבה היווה בית הכנסת תפארת ישראל נקודת ציון וסמל בעיר העתיקה ושימש במשך כ- 70 שנה מרכז חסידי וציבורי עד לחורבנו בשנת 1948 במהלך קרבות מלחמת העצמאות. בית הכנסת כלל קומת מקוואות, קומת מגורים ששימשה את צוות בית הכנסת, קומת בית הכנסת עצמו וקומת עזרת נשים.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il