עולם הפוך: השמאל מאתרג את אורי אריאל, סמוטריץ' מזהיר אותו

האם השר אריאל מקדם תכנית דומה לזו שהתנגד לה בעבר? האם בגללה יהפוך ליקיר השמאל שתקף אותו על פרשת הרחפן? ח"כ סמוטריץ': "אם חלילה אריאל יקדם את החוק, אני אעשה כל שביכולתי כדי למנוע אותו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/11/16 12:51 כז בחשון התשעז

עולם הפוך: השמאל מאתרג את אורי אריאל, סמוטריץ' מזהיר אותו
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החקלאות אורי אריאל מקדם תכנית שתעביר שטחים גדולים לבעלות פרטית של בדואים. באופן מפתיע, מתווה התכנית זהה כמעט לחלוטין לתכנית דומה שגיבש בעבר ח"כ בני בגין שאחד ממתנגדיה הגדולים היה השר אריאל בעצמו. כך פרסם השבוע קלמן ליבסקינד ב'מעריב'. היום קיבל אריאל חיזוק מחבק משמאל כשב-'דה מרקר' כינו אותו "כאחד השרים היותר אמיצים בממשלת ישראל כיום" ומנגד, ללימוד זכות אך עם הבטחה מפורשת להתנגדות מצד מי שמגדיר את אריאל כ'מורו ורבו לענייני ציבור, חה"כ בצלאל סמוטריץ'.

לפני יותר משלוש שנים גנזה הממשלה את הצעת החוק של ח"כ בני בגין להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. הצעת החוק, שאף עברה בקריאה ראשונה, ביקשה ליישם את מתווה תכנית פראוור ולקבוע מנגנון לפיו עשרות אלפי בדואים יפונו מבתיהם ובתמורה לכך יזכו לפיצויים ולהקמת יישובים חדשים במימון ובהכרה ממשלתית. התכנית סבלה מהתנגדויות רבות, הפגנות רבות נערכו ברחבי הארץ, בהם מחו בדואים רבים באלימות. במערכת הפוליטית מי שבעיקר התנגד לתכנית, היה הימין כשאחת הטענות המרכזיות נגדה היתה שהיא מאפשרת לתושבים הבדואים לקבל שטחים חלופיים ופיצוי כספי, זאת מבלי שיצטרכו להוכיח את בעלותם על הקרקע עליה הם יושבים.

בגין תקף את מתנגדי התכנית וטען שיש גורמים ש-"ניסו לנצל את מצוקת הבדואים למטרות רווח פוליטי". בין אלה שסיכלו ודחפו לטירפוד יוזמתו של בגין היו, חוץ מהשר אריאל ומפלגת הבית היהודי, גם תנועת רגבים ומי שעמד בראשה בזמנו והיום הוא חברו של אריאל למפלגה, ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

(צילום: Kobi Gideon, פלאש 90)

על פי טורו של ליבסקינד, השרי אריאל, אז שר השיכון, שלח מכתב בהול לראש הממשלה בדרישה להסיר את הנושא מסדר היום, מה שלאור ההתנגדויות, לבסוף אכן קרה. לדבריו, אחת הדרישות של 'הבית היהודי' עם הקמת הממשלה, היתה לקחת את סוגית התיישבות הבדואים תחת חסותו של אריאל. בימים אלה, כך לפי ליבסקינד, מקדם שר החקלאות תכנית זהה לזו שהתנגד לה בעבר, כשמי שמייעץ מאחורי הקלעים ומטביע את חותמו, הוא לא אחר מח"כ בני בגין עצמו. לבסקינד, שסיקר רבות את תכניתו של בגין, כותב בטורו: "השוויתי אותה להצעה ההיא של בגין. דף מול דף, פסקה מול פסקה, מילה מול מילה. למעט תיקונים טכניים קלים ביותר, מדובר באותה הצעה בדיוק. העתק מושלם. הקול קול אורי אריאל, הידיים ידי בני בגין".

על פי ליבסקינד, התכנית שאריאל מגבש תוביל לכך שבדואי שיתבע בעלות על הקרקע עליה הוא יושב, יהיה זכאי לקבל קרקע חלופית שגודלה כמחצית מהקרקע אותה הוא תובע. את החצי השני הוא יקבל כפיצוי כספי מהמדינה וכל זאת מבלי שיצטרך להביא כל הוכחה לטענותיו.

אז מדוע שר החקלאות מאמץ לידיו תכנית שהוא עצמו דרש לטרפד אותה? פניית 'כיפה' ללשכת השר טרם זכתה למענה ונראה שלשר אריאל הפתרונים המלאים בלבד. אך מי שלא חיכה הרבה זמן ומייד שלח את זרעותיו המחבקות הוא אתר 'דה מרקר' מקבוצת 'הארץ'.

העיתונאית והפובליציסטית הבכירה של האתר, מירב ארלוזורוב, סוברת שמדובר בתכנית אמיצה שתשנה את עתידה של מדינת ישראל. לדבריה, עושים לשר אריאל עוול כשלועגים לו על דברים בהם הוא מעורב לרבות 'פרשת הרחפן'. בטורה כותבת ארלוזורוב כי "השבועיים האחרונים לא היו קלים לשר החקלאות, אורי אריאל. פרשת הרחפן, שבאלתור של רגע נמסר על ידי אריאל כמתנה לראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדוודב, מעיבה על תדמיתו, והפכה אותו ללעג ולקלס ברשתות החברתיות וגם בתקשורת הממוסדת. כולם נהנים עכשיו לחבוט באריאל, ולהציגו באור מגוחך. רק שההצגה הזאת עושה עוול עם מי שצריך להסתמן כאחד השרים היותר אמיצים בממשלת ישראל כיום".

(צילום: פלאש 90)

ארלוזורוב ממשיכה לשבח את אריאל ומסמנת עבורו את מתנגדיו החדשים: "אם התוכניות של אריאל יקרמו עוד וגידים, ייתכן שאנחנו נהיה חייבים לו את שינוי פניה של ישראל בדורות הבאים. שר החקלאות, בשיתוף שר האוצר, משה כחלון, מקבל בימים אלה החלטות נועזות, שגם עליהן עומד אריאל לספוג קיתונות של ביקורת. רק שהפעם אין מדובר בלעג, אלא בביקורת אידיאולוגית קנאית, המגיעה דווקא מלב לבה של האוכלוסייה שעמה מזוהה אריאל יותר מכל - חוגי הימין הקיצוני".

כשארלוזורוב כותבת על הלעג הקלס וקיתונות הביקורת אותם ספג השר אריאל, היא מתכוונת בין היתר לדברים הבוטים והחריפים שאמרה עליו ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני. לפני כשבועיים הודיעה שפיר כי בכוונתה לדרוש זימון דיון דחוף ב'פרשת הרחפן' והתנהלותו של שר החקלאות, "אורי אריאל הוא פושע שמסכן את ביטחון ישראל. מי שמחלק 'מתנות' בעלות רגישות מדינית ובטחונית בחוסר אחריות ומתוך כוונות שאינן ברורות, אסור שיהיה שר בישראל". מעניין אם בעקבות יוזמתו "האמיצה" של השר אריאל ובהמלצתה של העיתונאית מירב ארלוזורוב, ישתכנעו גורמי שמאל כמו ח"כ שפיר, להנמיך את להבות הביקורת כלפי שר החקלאות.

(צילום: הלל מאיר)

מלשכתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' סירבו להתייחס לנושא. עם זאת כשח"כ סמוטריץ' נשאל על יוזמתו של אריאל בתוכניתו של אראל סג"ל בגלי צה"ל הוא אמר ש-"החוק של בני בגין הוא חוק רע ואיום, התנגדתי לו אז אני מתנגד לו היום. אם חלילה חברי ושותפי אורי אריאל יקדם אותו אני אעשה כל שביכולתי כדי למנוע אותו. הסיבה שלא צייצתי על זה עד עכשיו היא שעדיין לא דיברתי עם אורי על החוק הזה. אני אשב איתו היום ב 16:00 כדי להבין אותו".

מתנועת רגבים נמסר: "נוכל להתייחס לגופם של דברים לאחר שנקבל גישה לתכנית העדכנית".

בלשכתה של ח"כ סתיו שפיר בחרו שלא להגיב לדברים.