עו"ד איתמר בן גביר חקר את עו"ד שי ניצן

אחד מבכירי משרד המשפטים התייצב למסירת עדות במשפטו של פעיל הימין אלחנן גרונר. בן גביר חקר את ניצן, שנאלץ להודות כי ביקש מהשב"כ לשקול הוצאת צווים מנהליים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/13 10:53 ג באב התשעג

עו"ד איתמר בן גביר חקר את עו"ד שי ניצן
מתוך המודעה, צילום: מתוך המודעה

עו“ד שי ניצן, מבכירי משרד המשפטים, התייצב אתמול (ג‘) בבית המשפט - בפעם הראשונה בחייו - כעד. זה קרה במסגרת משפטו של פעיל הימין אלחנן גרונר הנאשם בכך שהגיע לביתו של ניצן, דפק על הדלת, ואמר לו בנוכחות ילדיו שהוא צריך להתבייש כי הוציא צווים מנהלים.

בפתח הדיון סירב המשנה ליועץ המשפטי להיכנס לאולם כל עוד לא ייצאו צלמי התקשורת, הוא גם ביקש להתנגד כי יישאלו אותו על עבודת הצוות המיוחד לאכיפה שהוא עמד בראשו במשך שנים, אך עו"ד בן גביר - הפעם על תקן חוקרו של ניצן בחקירה הנגדית - דאג להבהיר לעו"ד ניצן כי הוא לא משמש כתובע או פרקליט בתיק אלא כעד שמתבקש להשיב על השאלות.

במהלך חקירתו הנגדית הודה ניצן כי גרונר לא נכנס לביתו אלא עמד על סף פתח הבית, כמו כן הודה כי לא חש בעת השיחה עם גרונר מאויים, אך הוסיף כי חש מוטרד וכי גם ילדיו הקטנים היו מוטרדים מהאורחים הבלתי רצויים, בשלב הזה ביקש עו"ד בן גביר לשאול על מבנה הבית ופתח החצר וניצן התבקש לצייר את המקום כדי להוכיח שאין גדר או שער שמונעים מאוחרים להיכנס.

במהלך עדותו טען ניצן כי הוא אינו קשור להוצאת הצווים המנהליים, אולם הוא הופתע כאשר עו"ד בן גביר הציג בפניו פרוטוקול מהועדה לענייני אכיפת החוק באיו"ש בו נכתב שחור על גבי לבן כי הוא מורה למחלקה היהודית בשב"כ לשקול הוצאת צווי הרחקה מנהליים כנגד תושבים בשומרון.ניצן ביקש שלא להתייחס בתחילה לדברים וטען כי מדובר במסמך פנימי שדלף אולם בעקבות הוראת בית המשפט שחייב אותו לענות, אישר ניצן כי אכן "ביקש מנציגי גוף מסויים לשקול האם ישנו צורך בהוצאת צווים מנהליים לפעילים מרכזיים".

במהלך הדיון, ביקש בן גביר לחקור את ניצן ארוכות על מדיניות הפרקליטות שהוא הכתיב בנוגע לפעילי ימין, ומתנחלים. לטענת עו"ד בן גביר, ניצן הוא לא מתלונן תמים אלא מי שהנהיג מדיניות מפלה ואכיפה בררנית של מעצר פעילי ימין ורדיפתם, ובנסיבות התיק "זה מקים טענות של הגנה מן הצדק והתנהגות שערוריתית של הרשות". לאחר שהשופטת הדסה נאור, פסלה את שאלותיו בנושא זה, ביקש עו"ד בן גביר כי השופטת תפסול את עצמה, מאחר והיא אינה מאפשרת לשאול שאלות לגיטימיות לטענתו . כך לדוגמא הוסיף בן גביר כי הוא מבקש לשאול את ניצן בעניין ילדות בנות 14 שנעצרו בחשד לחסימת כבישים, זאת כאשר במקרים בהם חוסמי הכבישים היו אנשי שמאל, פעילי המחאה החברתית, סטודנטים או שאר מוחים, הורה ניצן כי העצורים ישוחררו במהירות, אולם השופטת סירבה לפסול את עצמה וטענה כי זה אינו נושא המשפט.

יחד עם זאת אפשרה השופטת לבן גביר להגיש מספר החלטות של ניצן, בהן הוא הורה לסגור תיקים לאנשי שמאל קיצוני, פעילי התנועה האיסאלמית וגורמים שונים שהסיתו נגד ציבור המתיישבים.

הדיון נקבע להמשך הוכחות בעוד מספר חודשים.