עדינה בר שלום לא מעוניינת להיות מנכ"לית בתי הדין

ארגוני הנשים מחפשים בימים אלו מועמדת חרדית לתפקיד בניסיון להביא לבחירת אישה מבלי לגרום להתנגדות קשה מידי. בר שלום דחתה את ההצעה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/01/16 11:58 יא בשבט התשעו

עדינה בר שלום לא מעוניינת להיות מנכ"לית בתי הדין
פלאש 90, צילום: פלאש 90

עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה המנוח דחתה בימים אלו הצעה של ארגוני הנשים להיות המועמדת שלהם לתפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבניים ככל הנראה בשל החשש לתגובות שמהלך כזה יוביל נגדה במגזר החרדי אליו היא משתייכת, כך דווח ב-NRG.

בארגוני הנשים מחפשים בימים אלה מועמדת חרדית בדווקא לתפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבניים מתוך מחשבה כי רק למועמדת חרדית יש סיכוי לקבל את אישור שר הדתות והרב הראשי, הרב יצחק יוסף. אישה חרדית לא תעלה את הטענות כי מדובר במטרה לקדם יוזמות רפורמיות בבתי הדין.

כחלק מהחיפושים פנו הארגונים אל הרבנית עדינה בר-שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל ומקימת המכללה החרדית לנשים ולגברים שזכתה על פועלה זה בהדלקת משואה ביום העצמאות, אולם בר-שלום דחתה את ההצעה. "מפריחים שמועות שכביכול יש לי קשר עם הצעה כזו, וכך ישרפו אותי בחברה החרדית", הגיבה בר שלום לדברים.

"הרבנית עדינה בר-שלום היא מועמדת ראויה ופורצת בתחום שוויון מעמד האישה והדאגה לנשים", אמרה קודם הדחייה מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום' בתיה כהנא-דרור, "היינו מעוניינות לראות אותה מועמדת לתפקיד", הסבירה.

החיפוש אחר מועמדת מתאימה לתפקיד החל לאחר שבג"ץ קבע כי אין מניעה שנשים תכהנה בתפקיד מנהלת הכללית של בתי הדין הרבניים. עד עתה הדרישות לתפקיד מנכ"ל בתי הדין כללו כושר לדיינות או לרבנות עיר, מה שבאופן טבעי מנע מנשים להתמודד על התפקיד, אולם בהכרעה שנתן בג"ץ לפני כשבועיים נדרשה המדינה להודיע תוך שלושים יום על מתווה שגיבשה לבחינות שיאפשרו גם לנשים לשמש כמועמדות.

הדרך למינוי אישה עוד ארוכה, כיוון שמבין המועמדים והמועמדות שיועמדו לבחירה תמיד יוכלו ברבנות ובמשרד לשירותי דת לבחור בגבר ולהתעלם מהנשים, כביכול ללא קשר לזהות המגדרית. עם זאת, כאמור, בארגוני הנשים מנסים לאתר מועמדת חרדית כדי להגדיל את סיכוייה לקבל את אישורם.

"כחלק מהרצון לממש אותו אנחנו מנסות לאתר כל אישה שמהערכת לא תוכל לפסול בטענות שונות ומשונות ולהביא לידי ביטוי את ציבור הנשים באחת המערכות הכי חשובות עבורן במדינת ישראל", אמרה כהנא-דרור. לצד ההיגיון הזה, קיימת הנחה שהממסד הרבני החרדי יעמיק את התנגדותו דווקא באם תוצב מועמדת חרדית, בשל החשש שתמיכה בחרדית תעניק יתר לגיטימציה למה שנתפס בעיניהם כפריצת גבול.