'ספריית פיג'מה' היא רק סימפטום אחד להשפעה החרד"לית

ההתנגדות של הרב אבינר והרב טאו לספריית פיג'מה היא רק שלב אחד במערכה על חינוך ילדינו. ד"ר עינב מייזליש גטי על זכותם של הרבנים לצנזר ספרים שילדיהם לא קוראים בבתי ספר שהם לא הולכים אליהם

חדשות כיפה ד"ר עינב מייזליש גתי 31/12/16 20:27 ב בטבת התשעז

'ספריית פיג'מה' היא רק סימפטום אחד להשפעה החרד"לית
פיגמה, צילום: פיגמה

"כל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן". זה המסר שנחבא בספר המקסים "אוי לא ג'ורג'" (מאת כריס הוטון, איור: כריס הוטון הוצאה לאור: כנרת תרגום לעברית יעל מולצ'דסקי) שחולק בשנת תשע"ו במסגרת ספריית פיג'מה לגני טרום חובה. בסיפור משעשע שנקרא אצלנו בבית השכם והערב, הצלחנו לדבר על בחירה בין טוב לרע ועל כך שגם אם קלקלנו אפשר לתקן. ספרי הילדים שמאפשרים בגובה העיניים לילדים לדון בעיניינים של מבוגרים, נמצאים לאחרונה בליבה של סערה חדשה. הסערה התורנית היא הקריאה של הרב אבינר והרב טאו לאסור את חלוקת ספריית פיג'מה לילדי הגן וביה"ס היסודי בחינוך הדתי. הסערה החדשה בכוס התה של החינוך הממלכתי דתי בישראל שוב פותחת את מלחמת התרבות שמקיפה אותנו בשנים האחרונות. דעות קיצוניות של הקצוות, מחלחלות לתוך המיינסטרים של החינוך הממלכתי דתי ומי שנפגע מזה אלו הילדים שלנו.

הקריאה הזו היא סימפטום ומצטרפת לשורה של מהלכים- חלקם פומביים וחלקם מתחת לפני השטח בניסיונות חוזרים ונשנים להכיל את צורת המחשבה הקיצונית על כלל החינוך הדתי. אחת הדוגמאות בהן טיפלנו לאחרונה היתה ההדרה הכמעט גורפת של נשים ובנות מספרי הלימוד כך שבוקר אחד התעוררנו למציאות בה אין נשים ובנות בספרי הלימוד התורניים. מתוך רצון ליישר קו עם הקולות מהשוליים, הרואים באיורים של בנות חוסר צניעות, בשנים האחרונות כמעט מבלי ששמנו לב השתנו פני הספרים. אם לא נשים לב נגלה יום אחד שהמפעל המפואר של ספריית פיג'מה הולך ונעלם בחינוך הדתי. בתי ספר שירצו לקבל ילדים "תורניים" יוותרו על הזכות לחלק את הספרים ושוב ייפגעו אותם ילדים ממשפחות המיינסטרים.

הדוגמאות הללו הן סימפטום להשפעה הקיצונית והמשותף להם הוא הרצון ליצור מציאות המסתכלת על העולם מתוך חרכים צרים ומצונזרים. רצון להסתגר בפני כל השפעה חיצונית הוא ההפך הגמור מדרך הציונות הדתית בה חונכו הורינו, בה התחנכנו אנו ובה הינו רוצים לראות את ילדנו מתחנכים. חינוך המאפשר לילד להתמודד מגיל צעיר עם העולם האמיתי הסובב אותו תוך הסתכלות מפוקחת עם המציאות, תאפשר לילד להתפתח עם זהות דתית מגובשת שתעמוד איתן גם כשיתבגר. בכדי לאפשר לילדנו אפשרות להתמודד בבגרותם עם קונפליקטים בין עולם התורה לעולם הרחב בחוץ יש לאפשר כבר מגיל צעיר את ההתמודדות הזו ודווקא ספרים שעשויים לחשוף את הילדים למורכבות הזו בתוך חממת הגן, בית הספר והמשפחה הם כלי חינוכי מצוין. גם אם יש לנו מחלוקת עם תוכן מסויים, עדיף שההצפה תהיה תוך תיווך של איש חינוך או הורה.

מפעל ספריית פיג'מה פועל בישראל כבר כ-7 שנים בכדי לעודד ילדים לקרוא ובאופן אירוני לתגובת הרבנים טאו ואבינר, אחת ממטרותיו היא הנחלת ערכי היהדות לילדים בגילאי הגן והכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי. עשרות אלפי ילדים בכל הארץ מקבלים על חשבון הקרן ומשרד החינוך כשמונה ספרים בשנה ללא תשלום. הישובים בהם מופעלת התכנית שלא על חשבון ההורים הם בד"כ ישובים בעלי אפיון סוציואקונומי נמוך. ישנם ילדים שללא הספרים אותם הם מקבלים מספרית פיג'מה לא היו ברשותם ספרים כלל בספריה הביתית.

תלמידי הרב טאו לא שולחים את ילדיהם לחינוך הממלכתי דתי אלא לתלמודי תורה פרטיים אך זה לא מונע ממנו לנסות ולהשפיע על הלך הרוח החינוכי הממלכתי דתי. בזכות פעילות נאמני תורה ועבודה יחד עם הורים מהחמ"ד אנו רואים את הבנות חוזרות אט אט חזרה לספרי הלימוד. בידנו ההורים הכח לקבוע איך ילדינו יראו את העולם- מצונזר מבעד לחרכים צרים או רחב ומאתגר. אנו קוראים למנהלי בתי ספר וגנים ממלכתיים דתיים לא לגרוע מהילדים את הזכות הגדולה הזאת. לא לאפשר לקולות הקיצון להתערב במפעל חינוכי מהמעלה הראשונה שמאפשר לילדים מידי חודש שיח על ערכים, שיח על מסורת ובעיקר את מגע הספר החדש כל חודש מחדש.

הכותבת היא חברת הנהלת נאמני תורה ועבודה