סכנת פינוי דוחה שבת

פסק הלכה של הרב ליאור קובע- מותר לחלל את השבת כדי למנוע פינוי מאחזים

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 13/07/09 00:00 כא בתמוז התשסט

סכנת פינוי דוחה שבת
Friend of Shpitz, IEC-cc-by-sa, צילום: Friend of Shpitz, IEC-cc-by-sa

בשבת האחרונה, בעקבות פניה של ארגון "נשים בירוק", הוציא הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע- חברון, פסק הלכה הקובע כי מותר לחלל את השבת ולשוחח בטלפון על מנת לזמן פעילים ואנשים שיאבקו בעת פינוי מאחזים.

הפנייה לרב ליאור נעשתה לאחר שתושבי גוש עציון הבחינו בדאגה ברכבי D-9 חונים ליד החטיבה בסמוך ליישוב אלון שבות לפני כניסת השבת. ההחלטה שהתקבלה בקרב הפעילים והתושבים הייתה לשמור על ערנות, מחשש שמא ייחל פינוי כלשהוא של מאחזים בסביבה.


"התושבים פנו אליי לפני השבת ואמרו שהם צופים על האזור,ומשגיחים בערנות על מה שקורה" מספרת לכיפה נדיה מטר מארגון "נשים בירוק" ופעילה זה שנים בתחום ההתיישבות ביו"ש, "אחרי שסיכמנו מה עושים שאלו אותי פתאום כמה אנשים-מה יקרה אם יהיה פינוי בשבת? כבר היו דברים מעולם! חבר הכנסת שדיברתי איתו אישר את חששותיי שיש סיכוי גבוה שיהיה פינוי מאחזים בשבת דווקא".

בדבריה מתייחסת מטר לפינוי מאחז "שבות עמי" בחודש ינואר שארע במהלך השבת. המהלך גרר בשעתו תגובות נזעמות של תושבים ושל הרב הצבאי תא"ל רונצקי שכינה את הפינוי "אירוע חמור מאוד הראוי שייבדק".

מטר החליטה לפנות בתגובה לרב דב ליאור על מנת להחליט מה לעשות. האם במקרה של פינוי מאחזים בשבת מותר להתקשר לפעילים ולארגן התנגדות? תשובתו של הרב הייתה חד משמעית- ברור שמותר! המאבק הוא למען ארץ ישראל, והאיסור לדבר בטלפון הוא מדרבנן.


"לי היה ברור מה התשובה עוד לפני שהתקשרתי לרב" טוענת נדיה מטר. "בשביל המאבק למען ארץ ישראל מותר לחלל שבת. יש כאן פיקוח נפש אידיאולוגי ופרגמאטי. אם לא נגור במאחזים אין לנו שום זכות מוסרית לגור באף מקום אחר. הריסת המאחזים היא רק התחלת אפקט הדומינו שיהיה אחרי זה על כל היישובים ולכן יש כאן פיקוח נפש גדול. אחרי גוש קטיף אנחנו לא תמימים יותר".


"אני לא רבנית" היא מסכמת "לכן לא יכולתי לפסוק לבד. אך שמחתי מאוד לשמוע שזה מה שפסק הרב. זאת פסיקה הגיונית לחלוטין, מכיוון שארץ ישראל היא כמו ילד וכך צריך להיאבק עליה".