סיום תקופה: הרב דב ליאור עזב את קרית ארבע באופן רשמי

לאחר 38 שנה עזב היום הרב דב ליאור באופן רשמי את היישוב קרית ארבע ועבר לירושלים. יתגורר בשכונה הסמוכה לישיבת בית אורות במזרח ירושלים, אך לא ימלא תפקיד רשמי. צפו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/02/15 10:11 טו בשבט התשעה

סיום תקופה: הרב דב ליאור עזב את קרית ארבע באופן רשמי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

38 שנים לאחר שקיבל עליו הרב דב ליאור את תפקיד רב היישוב קרית ארבע עזב היום הרב באופן רשמי את היישוב קרית ארבע ועובר לשכונת המגורים סמוך לישיבת בית אורות במזרח ירושלים. מדובר בשינוי משמעותי מבחינת היישוב ומבחינת הרב ליאור עצמו, שכן עם השנים זוהה הרב ליאור כרב העיר קרית ארבע ושמו נקשר אף לישיבת ההסדר ניר שבמקום, שם שימש כראש הישיבה.

צפו בתושבי קרית ארבע מלווים בריקודים את הרב ליאור הבוקר:

[embed]

]

כזכור לפני כחודשיים פורסם לראשונה ב'כיפה' כי הרב ליאור צפוי לעזוב את קרית ארבע, זאת לאחר שבמשך שנתיים נפוצו שמועות ביישוב על עזיבתו של הרב.בחודשים האחרונים הדבר קרם עור וגידים, ולקראת ראש השנה הרב ליאור הודיע למועצה המקומית על עזיבתו. מדובר במהלך משמעותי ביותר שכן הרב ליאור משמש כרב היישוב מאז 1976, והוא מוכר ביותר כרב היישוב קרית ארבע.

כרגע הרב ליאור לא ימלא תפקיד ציבורי או פרטי כלל. בקרית ארבע החלו בהליך מציאת רב חדש ליישוב אך כרגע לא ידוע מי יהיה רב היישוב החדש. דוברו של הרב ליאור, יוסי דרומר, מסר ל'כיפה' כי "הרב ליאור יסייע בכל מה שצריך אך כפי הנראה התהליך ייקח זמן רב".

בית אורות, המקום שאליו עתיד לעבור הרב ליאור, נמצא בימים אלו בחזית הסכסוך. לאחרונה ספגו יהודים שבאו לאזור תקיפות רבות מצד פלסטינים, ובבית אורות מביעים קורת רוח מהמעבר. שלמה צוויקלר, מנכ"ל עמותת בית אורות אמר לאחר שפורסמה הידיעה הראשונה על מעברו של הרב ליאור לשכונה: "בירושלים כרוך העבר והעתיד של עם ישראל. אנו פועלים כבר שנים להפוך את כל חלקיה של ירושלים ההיסטורית לאיזורים נורמטיביים של בירת ישראל מיושבת על ידי יהודים. הגעתו של הרב דב ליאור לבית אורות שברכס הר הזיתים, תורמת ללא ספק לביסוסה של ההתישבות בירושלים המזרחית. אנו שמחים וגאים שהרב ליאור ומשפחתו יהיו חלק מבית אורות".

לידיעות נוספות בנושא:

- פרסום ראשון: לאחר 38 שנים: הרב דב ליאור עוזב את היישוב קרית ארבע

- הרב דב ליאור: בגלל חוק הפונדקאות וחוק הגיור עם ישראל סובל

- הרב ליאור: הבית היהודי מטשטשים את הערכים שלנו

- הרב ליאור: החטיפה - בגלל מתקפת חוקים הפוגעים ומכרסמים בצביון היהודי

הרב ליאור נחשב לאחד הפוסקים הבולטים בציבור הדתי לאומי ולאחד ממנהיגי הזרם החרד"לי בציונות הדתית. נולד בירוסלב במחוז גליציה ב-1933 ולאחר ששרד את השואה נמנה עם מעפילי אוניית המעפילים 'אקסודוס' שהוחזרה לאירופה. למד אצל הרב משה צבי נריה בישיבת בני עקיבא כפר הרואה, ואחר כך הגיע לישיבת מרכז הרב ולמד אצל הרב צבי יהודה הכהן קוק. כיוון שהגיע לארץ כשהוא יתום, היה כבן בית אצל הרב צבי יהודה, שאותו מחשיב הרב ליאור לרבו המובהק.

הרב ליאור נשוי בשנית לאסתר ולשניים 11 ילדים מנישואים קודמים. בשנת תשכ"ו שירת בצה"ל במשך חודש אחד בלבד ולאחר מכן בהנחיית הרב צבי יהודה עבר לכהן במשך כעשור כרב היישוב כפר הרוא"ה. לאחר מכן עבר לכהן כרב היישוב קרית ארבע. בשנת תשל"ח התמודד, בעידוד רבותיו, על משרת רב העיר ירושלים מול הרב בצלאל ז'ולטי אך לא זכה בתפקיד‏. כאשר הוקמה בשנת תשנ"ט מפלגת תקומה, נבחר הרב ליאור לחבר ועד הרבנים המנחה את המפלגה, ביחד עם הרבנים זלמן מלמד וחיים שטיינר.

עם השנים התבטא הרב ליאור בחריפות בנוגע לאירועים שונים, ולאחרונה יצא נגד חוק הגיור אותו כינה 'הצגת גיור' וקרא לבית היהודי לצאת מהממשלה אם החוק יעבור. על חוק הפונדקאות אמר הרב ליאור "רוצים להרוס את התא המשפחתי. לוקחים שתי נקבות, או שניים, לא רוצה לומר זכרים, נמושות, ורוצים שהם יקימו מסגרת משפחתית והילד או הילדה יהיו מאושרים. יהיו לו שתי אמהות או שני אבות. רוצים לעגן את זה בחוק. אם עושים את את התועבה לבד מילא אבל שהמדינה תעגן את זה בחוק? שהציבור ייתן לזה לגיטימציה? זה חטא גדול. הרבה יותר גדול מאשר כשעושים תועבות באופן פרטני". הרב ליאור קבע כי בגלל חוק הגיור וחוק הפונדקאות עם ישראל סובל.

לאחר הפיגוע בישיבת מרכז הרב במרץ 2008, אמר הרב ליאור כי מטרת המחבלים היא השמדת מדינת ישראל ומלחמתם היא בעלת אופי דתי. את שנאתם של הערבים כלפי מדינת ישראל השווה לשנאה הנאצית, וקבע כי "כל מי שרוצה להכניע ולהשמיד את עם ישראל יש לו דין עמלק, על כל המשתמע מכך".

בשנת 2009 נתן הרב ליאור הסכמה בכתב לספר 'תורת המלך' שנגד כותביו נפתחה חקירה משטרתית בחשד של הסתה לגזענות. לאחר שסירב להופיע לחקירת משטרה בשל הסכמה זו הוצא נגדו צו מעצר והוא נשלף ב-2011 בידי משטרת ישראל מרכב בו נסע סמוך למחסום המנהרות בגוש עציון והובל לחקירה. בעקבות מהלך זה קיימו אלפים הפגנת תמיכה ברב ליאור והכניסה לירושלים נחסמה. במהלך העצרת אמר הרב ליאור כי מבחינה עקרונית כל אזרח צריך להתייצב לחקירה מרצונו החופשי, ואפילו אם הוא רב, אך כאן מדובר בהסכמה לספר בנושא הלכתי טהור ומותר לרב לומר מהי דעת התורה. בעצרת קודמת אמר הרב ליאור כי "לא ייתכן שאיזשהו פקידון במשרד ממשלתי יכתיב לרבנים מה להגיד. הרבנים ימשיכו לפסוק למרות האיומים".

מלאכי לוינגר, ראש מועצת קרית ארבע חברון, ציין כי "הרב ליאור, מורה הרוחני של קרית ארבע חברון, החליט בתום כ-40 שנות כהונה לעבור לירושלים. אנו כואבים עם עזיבתו של הרב אך בטוחים שהרב ימשיך וילווה את קהילתנו ואת כל מפעל ההתיישבות במהלך השנים הבאות. אנו מאחלים לרב ולרבנית המשך בריאות איתנה והמשך עשייה למען בניינה של ארץ ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן