סוכנות דירוג האשראי מוד'יס: 'ישיבה יוניברסיטי' תפשוט רגל עד השנה הבאה

האם האוניברסיטה היהודית המפורסמת בסכנת קריסה? סוכנות דירוג האשראי האמריקאית פרסמה הערכה לפיה 'ישיבה יוניברסיטי' תפשוט רגל בעקבות חובות ענק

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/06/14 13:12 כד בסיון התשעד

סוכנות דירוג האשראי מוד'יס: 'ישיבה יוניברסיטי' תפשוט רגל עד השנה הבאה
ויקיפדיה. מכון ליאו בק, צילום: ויקיפדיה. מכון ליאו בק

האם 'ישיבה יוניברסיטי' ייסגר? סוכנות דירוג האשראי מודי'ס האמריקאית מעריכה שהאוניברסיטה האורתודוקסית בניו יורק תפשוט רגל עד השנה הבאה.

בשנים האחרונות נקלעה האוניברסיטה לקשיים כלכליים כבדים, בין היתר בשל מעילת הענק של ברני מיידוף, שכיהן גם כנאמדן המוסד, שגרמה להפסד של כ-105 מיליון דולר. בנוסף, הפסידה האוניברסיטה יותר מחצי מיליארד דולר בהשקעות עתירות סיכון, כך לפי תחקיר של "הערוץ היהודי" (TJC), ערוץ שידורי כבלים בניו יורק.

ה'ישיבה יוניברסיטי' נחשבת כאחד ממודדות ההשכלה הגבוהה האיכותיים בארצות הברית. המקום הוקם בשנת 1886 בניו יורק, כשהתוכניות לתואר ראשון מתבססות על נוסחת השילוב של האורתודוקסיה המודרנית בארצות הברית: "תורה ומדע". מסלולי הלימודים לתואר ראשון נפרדים לנשים ולגברים. הם כוללים מדעי הרוח ומדעי הטבע, בשילוב תוכנית מלאה בלימודי יהדות.

מלבד הקולג' האקדמי, כולל המוסד גם את ישיבת רבנו יצחק אלחנן. תלמידי הישיבה לומדים במתכונת ישיבתית רגילה במשך חציו הראשון של היום, ובחציו השני הם לומדים לתואר ראשון או שני. בין ראשיה היו הרב משה סולובייצ'יק, הרב יוסף דב סולובייצ'יק והרב נחום לאם. לישיבה שלוחה בירושלים בשם "כולל גרוס", השוכן בסמוך לקמפוס של מכון לב.

על פי התחקיר של TJC, הנהלת האוניברסיטה הקצתה לפני המשבר הפיננסי ב-2008, 65% מההון שלה בהשקעה בקרנות גידור, דבר אשר פגע באופן אנוש במוסד.

במהלך השנים הפסידה האוניברסיטה יותר מ-500 מיליון דולר בתיק ההשקעות עתירות סיכון, שבו השקיעה אחרי מכירת תיק דומה של השקעות סולידיות באג"ח של האוצר האמריקאי. המפנה במדיניות ההשקעות נבע מהתחלפות של ההנהלה באוניברסיטה. הנשיא החדש ומועצת המנהלים שבחרה בו החליטו להגדיל את תשואת ההשקעות של המוסד כדי לממן שפע הוצאות חדשות, ולהמר ביותר יתרות מזומנים על תיקי השקעות מסוכנים ומניות.

מלבד ההשקעות הללו, שהתבררו כהפסד כמעט מלא, התחקיר מצביע על חובות בסך 550 מיליון דולר של המוסד, שנאלץ לממן את הגירעונות השנתיים שלו בכספי הקרן של תיק ההשקעות שלו. התחקיר מגיע למסקנה שכל תיק לגופו - ההפסד של 500 מיליון דולר מההשקעות, אזילת הנזילות של האוניברסיטה וצבר החובות שלה - קשה אך נסבל, אלא שיחד, האפקט של שלושת התיקים על ישיבה יוניברסיטי הרסני.