נתניהו: נעביר את חוק העמותות

רה"מ נתניהו הודיע הבוקר כי הוא תומך בחוק העמותות שיזמה שרת המשפטים שקד, אך ללא סימון נציגי העמותות

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 17/01/16 11:43 ז בשבט התשעו

נתניהו: נעביר את חוק העמותות
ליטל פרי, לע״מ, צילום: ליטל פרי, לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה כי הוא תומך בחוק סימון העמותות, תחת מספר הסתייגויות. "חוק העמותות" שיזמה שרת המשפטים שקד, דורש מעמותות אשר שיותר ממחצית המימון שלהן מגיע ממדינות זרות, לציין זאת בפרסומים ובדו"חות המפורסמים לציבור. כמו כן, על פי הצעת החוק, נציגי העמותות יחוייבו לענוד תג מזהה בעת פגישות במשכן הכנסת.

"יש לדרוש דיווח מהשקל הראשון ומהדולר הראשון של ממשלות זרות" אמר נתניהו, אך עם זאת יש "להוריד את הדרישה לתגים לנציגי העמותות בכנסת". נתניהו הדגיש כי באמצעות התיקונים הללו, החוק יותאם למה שמקובל גם בדמוקרטיה הגדולה של העולם המערבי, ארצות הברית.

לפני חודש, אושר החוק בועדת השרים לענייני חקיקה. שרת המשפטים, איילת שקד, טענה אז כי בניגוד להצהרות של חברי כנסת רבים מהאופוזיציה, ובניגוד להתייחסות של שגריר האיחוד האירופי, החוק אינו פוגע בחופשי הביטוי "שגריר האיחוד האירופי התבטא היום נגד החוק ואמר כי לטעמו החוק מהווה פגיעה בדמוקרטיה, וביקש מישראל להימנע מפעולות שיפגעו בחופש הביטוי וההתאגדות. אני דווקא סבורה כי התערבותן של מדינות זרות במשטרה ובמדיניותה של מדינה אחרת הן הסכנה האמיתית לדמוקרטיה".

לדבריה של שרת המשפטים, לא הגיוני ששגריר האיחוד האירופי והאיחוד יוצאים נגד חוק העמותות כאשר אירופה ביקשה לסמן מוצרי התנחלויות "סימון מוצרי התנחלויות עושה את אותו הדבר בדיוק, רק שכאשר ההחלטה מגיעה מאירופה ופוגעת בכלכלת ותושבי ישראל, היא נחשבת למעשה לגיטימי".