נתניהו: בחירות בהקדם האפשרי

לאחר שפיטר את השרים לבני ולפיד, התייצב ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המצלמות והבהיר כי יקדם קיום בחירות בהקדם האפשרי. על פיטורי השרים אמר: לא אסבול יותר אופוזיציה בתוך הממשלה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/12/14 18:40 י בכסלו התשעה

נתניהו: בחירות בהקדם האפשרי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחר שפיטר את שר האוצר יאיר לפיד ושרת המשפטים ציפי לבני, התייצב ראש הממשלה נתניהו מול המצלמות במסיבת עיתונאים והודיע כי יפעל לקיום בחירות בהקדם האפשרי. "הממשלה הנוכחית - מיום היוולדה, הייתה ממשלה לעומתית בשבועות האחרונים, לרבות ביממה האחרונה, תקפו השרים לפיד ולבני בחריפות את הממשלה בראשותי היא התנהלה תחת איום והתקפות בלתי פוסקות מתוך הממשלה על הממשלה ועליי כמי שעומד בראשה".

"לא אסבול יותר אופוזיציה בתוך הממשלה, לא אסבול שרים שתוקפים מתוך הממשלה את מדיניות הממשלה והעומד בראשה", הוסיף נתניהו והודיע כי יפעל כבר בימים הקרובים לקיום בחירות. על פי ההערכות, הבחירות יתקיימו במרץ 2015. "אני לוקח במודע סיכון אישי לטובת המדינה למרות שאולי לא אצליח להקים רוב לממשלה. צריך להקים ממשלה חדשה ומאוחדת ולצורך זה צריך שלטון יציב״, אמר נתניהו.

יממה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר האוצר יאיר לפיד ומסר לו את רשימת דרישותיו להמשך קיום הקואליציה, פיטר מוקדם יותר הערב נתניהו את לפיד ואת שרת המשפטים לבני, בצעד הפגנתי מובהק שיש לו משמעות אחת בלבד: מדינת ישראל הולכת לבחירות.

במפלגת יש עתיד הגיבו בחריפות לפיטורי השר לפיד, ושרי המפלגה הודיעו על כוונתם להתפטר ביממה הקרובה. "ראש הממשלה כשל בניהול מדינת ישראל ובטיפול בצרכים של הציבור הישראלי. האקט המבוהל של פיטורי השרים הוא מעשה של פחדנות ואיבוד עשתונות"', אמרו ב'יש עתיד. "צר לנו כי ראש הממשלה בחר לנהוג בחוסר אחריות לאומית ולגרור את מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת, שתסב נזק לכלכלה ולחברה הישראלית, והכול מתוך שיקולים פוליטיים קטנים, חולשה וכניעה לחרדים, לחברי מרכז ולקבוצות אינטרסים".

שרת המשפטים ציפי לבני תקפה את המהלך, שנעשה רק שעות ספורות לאחר שנפגשה עם נתניהו. בשיחה שקיימה עם ראש הממשלה הטיחה בו: "חבל שלא היו לך האומץ והגינות לעשות את זה בינינו בארבע עיניים. ההחלטה ללכת לבחירות הייתה שלך. אני מאוד גאה על מה שעשיתי עד כה מול הקיצוניים בממשלה שלך. מקווה שתגלה יותר אומץ מול האיומים שמדינת ישראל ניצבת מולם".

בתוך כך בבית היהודי, העיתונאית סופיה רון מוריה ויו"ר 'מעייני הישועה' אביחי בוארון הודיעו כי יתמודדו לרשימת המפלגה לכנסת הבאה, זאת למרות שעדיין לא נקבע תאריך לפריימריז. בנוסף, הודיע הרב שמעון אור כי יתמודד מול בנט על ראשות הבית היהודי בפריימריז לראשות המפלגה שיתקיימו ב-5 בינואר 2015.

בעוד המערכת נקלעת לסחרור והבחירות קרובות מתמיד, בבית היהודי נערכים כאמור לפריימריז סוערים מתמיד. על פי ההערכות הבחירות הכלליות לכנסת ייערכו במרץ 2015, ועל כל כיסא בכנסת הבאה צפויים להתמודד לא מעט מועמדים במסגרת הפריימריז שיתקיימו בקרוב.

מחר תתקיים פגישה בין יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ליו"ר האיחוד הלאומי אורי אריאל, שמוגדרת על ידי גורמים במפלגות כ'פגישה מכרעת'. שני האישים צפויים לדון בהבדלי הגישות בנוגע לאחדות בין המפלגות, ולהכריע האם שתי המפלגות ירוצו יחד או ירוצו בנפרד. היום, שיגר אורי אריאל מסר מרגיע לבית היהודי, כשבמכתב לראשי מוסדות תקומה הבהיר כי הוא מחויב לאחדות בין המפלגות.