נתוני המשטרה: ירידה במספר המבקרים היהודים בהר הבית בשל הנחיות הדרג המדיני

על פי דו"ח, שמפרסם עיתון 'הארץ', ראש הממשלה התחייב לפני שנתיים בפני מלך ירדן למנוע עליית פוליטיקאים ישראלים להר ולצמצם עליית יהודים דתיים להר הבית.

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/04/16 17:03 ב בניסן התשעו

על פי נתונים שנמסרו מהמשטרה לעמותת "עיר עמים" במסגרת חוק חופש המידע, נמסר שבשנת 2015 נרשמה, לראשונה זה חמש שנים, ירידה במספר היהודים המבקרים בהר הבית. ב-2015 עלו להר הבית 11,001 יהודים לעומת 11,754 שנה קודם לכן. בחמש השנים שקדמו ל-2014 היתה עלייה קבועה במספר המבקרים היהודים בהר. בשנת 2009, לשם השוואה, ביקרו בו רק 5,658 יהודים.

סיכומים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך ירדן עבדאללה הביאו לירידה במספר היהודים המבקרים בהר הבית. על פי דו"ח שמפרסם היום ניר חסון מעיתון 'הארץ' בנובמבר 2014 התחייב רה"מ לפני מלך ירדן , למנוע עליית פוליטיקאים ישראלים להר ולצמצם עליית יהודים דתיים להר הבית. על פי הדו"ח של "קבוצת המשבר הבינלאומית" נתניהו ביקש לדון עם עבדאללה בהסדרים בהר הבית ולמנוע את המשך ההתנגשויות האלימות בו, שהחלו עקב רצח הנער מוחמד אבו־חדיר על ידי יהודים ומבצע "צוק איתן" בעזה.

בדיונים סיכמו שני המנהיגים ארבע נקודות. נתניהו התחייב למנוע מחברי כנסת לעלות להר הבית, לצמצם ככל שניתן את עליית פעילי הר הבית ולחדול ממדיניות הגבלת עלייה של מוסלמים להר לפי גיל או מין. עבדאללה התחייב בתמורה שהוואקף ימנע לינת צעירים פלסטינים בשטח ההר, כדי שלא יוכלו להתארגן מראש לעימותים אלימים עם המשטרה, כפי שקרה פעמים רבות לפני כן.

על פי הפרסום ההבנות כובדו:הושגה רגיעה יחסית והמשטרה הכבידה את הנהלים על המבקרים היהודים להר הבית. ההבנות קרסו בתחילת השנת בזמן חגי תשרי, לאחר שהשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הורה על הרחקת נשות המורביטאת מההר ושר החקלאות, אורי אריאל, עלה לביקור בהר. שני הצעדים האלו נתפסו בירדן כהפרת הסיכומים על ידי ישראל, והעימותים בהר התחדשו.

פעיל הר הבת ועיתונאי מקור ראשון, ארנון סגל מסר בתגובה לנתונים על הירידה במספר המבקרים: "הירידה היא יחסית זניחה וקטנה ובסה"כ אפשר לראות שיחסית ללפני עשור יש פה מגמת עליה די עקבית. הירידה במספר המבקרים היהודים לא נובעת מחוסר רצון של אנשים לעלות, אלא מהעובדה שהמשטרה בעקבות הוראות מפורשות של ראש הממשלה, מווסתת את מספר העולים היהודים להר. הם עכשיו מתירים רק כ- 15 בקבוצה, וקבוצה אחת בכל רגע נתון על ההר. ברור שעם הוראות כאלה המספרים ירדו".

סגל מאשים את מדיניות ראש הממשלה שלא הייתה עוברת כלפי אף מגזר אחר: "לגופו של עניין אם היה מדובר על מוסלמים, בוודאי אנשים שמפלים אותם לרעה על לא עוול בכפם ובצורה כ"כ בוטה בצורה גזענית, ברור שזה לא היה עובר בשקט ופה כולם עוברים על זה בשתיקה. אם הייתה אפליה של שחורים, או נשים או להט"בים אף אחד לא היה עובר על זה בשתיקה. כאן, הרשויות עצמן עוברות על החוק, רה"מ מפר בעצמו חוקים מפורשים כמו"חוק המקומות הקדושים" שאסור לפגוע ברגשות אדם מאמין כלפי המקומות המקודשים בעיניו. למיטב זכרוני מדובר ב-5 שנות מאסר. אם רה"מ מפר את זה ויהיה זה הטיעון הבטחוני החשוב ביותר שיהיה, זה מאוד מאוד מטריד".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לפרסום בעיתון 'הארץ' כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התחייב בשום שלב להגביל עליית יהודים להר הבית, וכמובן שלא להגביל עליית יהודים דתיים. ההגבלה היחידה היא על ח"כים ושרים, ערבים ויהודים, שנשארת בתוקף בשלב זה. ממשלת ישראל שומרת על הסטטוס קוו ומחויבת לו. לקראת חג הפסח נדרשים כל הגורמים לגלות אחריות ואיפוק על מנת לשמור על השקט בהר הבית".