נשים עם שריון

חדשות כיפה אלעד רותם 08/05/07 00:00 כ באייר התשסז

מסתבר שנשות "קולך" הן לא היחידות שדואגות למעמדה של האישה הדתית. בעקבות דרישת נשות "אמונה" אישרה השבוע ועידת המפד"ל תיקון בחוקת המפלגה - ולפיו ייקבע מעתה ייצוג מגדרי של לפחות 20% לנשים בכל מוסדותיה. הוראה זאת תחול על הועידה, המרכז, הלשכה, המזכירות וכל הועדות.

גורמים במרכז המפד"ל מציינים כי עיקר ההישג הוא בהכנסתן של הנשים ל"לשכה" - הגוף המנהל של המפלגה שבסמכותו לגבש את עמדות המפלגה ולפקח על פעילותם של נציגיו בנושאים מדיניים - הצטרפות לממשלה וכדומה. הלשכה מורכבת מ-51 מחברי המרכז אשר נבחרו לתפקיד, יחד עם בכירי המפלגה ונציגי מספר מוסדות ארציים של הציונות הדתית.

ההחלטה על שריון מקום לנשים בגוף זה, יחד עם החלטה נוספת על שריון 4 מקומות לצעירים, עשויה אולי להפיח קצת חיים בגוף שעד עתה היה מורכב בעיקר מ"זקני השבט".

בנוסף, החלטה זו מבטיחה ייצוג נשי בכל חמישיה ברשימת המועמדים לכנסת. עם זאת, מאחר והמקום הרביעי כבר שוריין לנשים בכנסת הקודמת, קשה לראות בכך הישג בעיקר לאור העובדה שגם את אותה אישה, גילה פינקלשטיין, לא הצליחה המפד"ל להכניס בעקבות מספר הקולות הנמוך לו זכתה.

יו"ר "אמונה", ליאורה מינקה, שהעלתה את ההצעה בפני הועדה המתמדת, בה הוכנו דיוני הועידה, הסבירה כי זהו צעד חשוב והכרחי, גם אם מינימלי ולא מספיק, במאבק לקידום השוויון בין המינים בהנהגה הציבורית. לטענתה, במפלגות הציוניות בישראל, וכן בארגונים ובמוסדות ציבור אחרים, ניתן ביטוי רב יותר למעמדה ולמקומה של האשה.

לאחר שההחלטה התקדימית בועידת המפד"ל התקבלה ללא התנגדות אמרה מינקה כי "השריון הזה מבדיל אותנו בשלב זה, לפחות, מן המפלגות החרדיות והערביות. הסקרים בקרב הציבור הדתי מוכיחים שזהו מהלך מתבקש. אמנם הנשים מהוות למעלה מ-50% באוכלוסיה, ובסקטור הפרטי גדל בהדרגה משקלן וייצוגן, אולם גם ההחלטה הזאת היא, ללא ספק, פריצת דרך ובשורה חשובה עבור הציבור הדתי-לאומי בכללו, ועבור האשה הדתית בפרט".