נשבר הסטטוס קוו: היועמ"ש אישר כשרות למסעדות ללא הרבנות

החלטה שנויה במחלוקת של היועמ"ש, יהודה ויינשטיין קובעת שניתן להכריז על מסעדה כמחזיקה בכשרות אלטרנטיבית גם ללא אישור הרבנות הראשית שתתכנס היום לישיבת חירום בנושא

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/05/15 09:26 יז באייר התשעה

נשבר הסטטוס קוו: היועמ"ש אישר כשרות למסעדות ללא הרבנות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אחרי שנים של שמירת הסטטוס קוו בנושא הכשרות קבע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין כי מעתה יוכלו בעלי מסעדות להציג תעודת השגחה, אף שהיא לא מטעם הרבנות הראשית לישראל כפי שחייב החוק עד כה. המשמעות המשפטית של ההחלטה היא שהכשרות האלטרנטיבית הנהוגה במסעדות מסוימות ברחבי הארץ - קיבלה הכשר מצד המדינה, כך דווח הבוקר בגל"צ.

וכבר יש חוגגים, עורכת הדין ריקי שפירא רונזברג, שמייצגת שני בעלי מסעדות מירושלים שעתרו לבגץ בטענה שהאוכל שהם מוכרים כשר - אף על פי שהרבנות היא לא זו שמפקחת עליו: "אנחנו מברכים על החלטת היועץ המשפטי, יחד עם זאת אנחנו סבורים כי ישי מקום לקבוע שבעלי מסעדות אלה יוכלו להציג את עצמם ככשרים. לדבריה, המילה "כשר" אינה שמורה רק לבעלי תעודות מהרבנות הראשית.

מדובר בשבירה ברורה של הסטטוס קוו בנושא הכשרות שכן עד עתה על פי חוק איסור הונאה בכשרות רק הרבנות הייתה רשאית להחליט איזה עסק יקרא כשר ואילו מי שקרא לעצמו כשר בלעדיה עבר עבירה פלילית.

למרות צהלות השמחה של אנשי הכשרות האלטרנטיבית יש לסייג ולומר שוינשטיין מבהיר כי בכל מקרה אסור לבעל העסק להציג את המסעדה שבבעלותו במפורש ככשרה, אלא כאמור כבעלת השגחה אלטרנטיבית.

היום יכנסו הרבניים הראשיים לישראל ישיבת חירום בסוגיה, אך יצוין, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים עם יהדות התורה, נאמר כי יישמר הסטטוס קוו בענייני הכשרות - דבר שאמור למנוע פרשנויות מעין אלה של ויינשטיין.

ממכון כושרות נמסר בתגובה: "חוק איסור הונאה בכשרות הבא להגן על הצרכנים מגופי כשרות קיקיונים, מחייב כל בית עסק שמציין את עצמו כשר להיות עם הכשר הרבנות המקומית, ורק על גביו להוסיף כשרות פרטית כמו בד"ץ.

בפרשנות תקדימית של היועמ"ש לממשלה - מבוטל למעשה חוק איסור הונאה בכשרות וכל אחד יוכל לתת תעודת כשרות, מצב זה ידרדר אותנו לשוק פרוץ לחלוטין שיקרא כשר.

חשוב מאוד לעורר את הציבור למצב החדש, ועל הצורך לפתוח 7 עיניים על כל תעודת השגחה או כשרות שרואים. הפתרון נמצא בכנסת החדשה שיכולה לתקן את חוק איסור הונאה בכשרות".