נציגי הגרעין התורני בלוד הצטרפו לסיור השמאל של "זוכרות"

יוסי לונדין ורפי ורד, חברי הגרעין התורני בלוד, הצטרפו לסיור עמותת השמאל "זוכרות" כדי לשמוע מקרוב על "הנכבה של לוד". הסיור התחיל באווירה טובה, שהסתבכה בהמשך

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 22/10/12 13:30 ו בחשון התשעג

נציגי הגרעין התורני בלוד הצטרפו לסיור השמאל של "זוכרות"
קובי קואנקס, צילום: קובי קואנקס

מה עשו נציגי הגרעין התורני בלוד בסיור של עמותת השמאל "זוכרות"? יוסי לונדין ורפי ורד, מהגרעין התורני המקומי, הצטרפו לסיור שקיימו 40 חברי העמותה סביב "הנכבה של לוד" - כך הציגו המדריכים את שארע ביולי 1948, עת התרוקנה העיר מתושביה הערביים בעקבות "מבצע דני".

"בתחילה, 'זוכרות' קיבלו אותנו מאוד יפה", מספר לכיפה יוסי לונדין, "הייתה אווירה נעימה, הקשבנו וכתבנו, לא דיברנו". לאחר שעתיים וחצי, כשהגיע הסיור לסופו האווירה הנעימה התחלפה במהרה. הקבוצה נכנסה לסניף מפלגת חד"ש על מנת לצפות בעדויות של אנשי פלמ"ח שפעלו בעיר. בשלב זה, שלושה אנשי חד"ש, ממוצא ערבי, מנעו את כניסתם של יוסי ורפי.

"הם שאלו אם אנחנו מלוד ואמרנו שאנחנו כבר 10 שנים בעיר", מספר רפי, "הם הבינו שאנחנו מהגרעין התורני ואמרו שאנחנו לא רצויים שם. ביקשנו שיאפשרו לנו להיכנס אולם נתקלנו בכתף קרה. הייתה תחושה לא נעימה שכולם נכנסו ורק אנחנו לא". במוצאי שבת של אותו השבוע שיגר רפי מכתב לדב חנין מחד"ש שם כתב אודות האירוע ושטח בפניו וטען כי מדובר על אפליה על רקע דתי. עד היום טרם זכה לתגובה על מכתבו.

יוסי ורפי, מה חיפשתם בסיור כזה מלכתחילה?

"כתחביב אני ויוסי מדריכי טיולים בלוד בעקבות ההיסטוריה של העיר, המסתכמת באירועים של כ-6,000 שנה", מסביר רפי. "הגעתי לסיור כי רציתי לקבל עוד מידע, למרות שידעתי שרוב מה שיגידו, כנראה, יהיה מוטה או לא נכון. חיפשנו את האמת. למדתי דברים שלא ידעתי שמאוד מעניינם ורצינו ללמוד את העמדה שלהם כי בסיורים שלי אני רוצה להבהיר ולהדגיש איך הערבים רואים את לוד. רצינו לראות איך הם מתארים את זה".

"החבר'ה של הגרעין חוקרים את נושא הערבים בעיר וזה התמקדות נכונה לדעתי, לא להתעלם ולא לברוח ממה שהם מציגים אבל גם לא להתנצל", מסביר לונדין, "נודע לנו שעמותת 'זוכרות' עושים סיור בנושא. מאוד עניין אותנו וריצינו לדעת את הגרסה שלהם, ידענו לאן אנחנו הולכים".

"חוסר שביעות הרצון של גורמים מקומיים בלוד רק מוכיחה כי אנו עושים פעילות חשובה של ריבוי יהודי בשכונות שיהודים נעלמו מהם", מסכם זאת רפי. יוסי מוסיף על דבריו ואומר: "אותי זה מדרבן להמשיך בפעילות החשובה של הגרעין".

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן