נפתלי בנט: התחמושת של צה"ל לא מועילה מול 15 לוחמי קומנדו חמאס נחושים

לדברי בנט התפיסה הביטחונית של ישראל אינה רלוונטית. "מה יעזור לנו כל הנשק בעולם אם ידינו קשורות?"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 19/01/16 10:00 ט בשבט התשעו

נפתלי בנט: התחמושת של צה"ל לא מועילה מול 15 לוחמי קומנדו חמאס נחושים
ששון תירם, צילום: ששון תירם

"בשנים האחרונות, האויבים שלנו הבינו שהם לא יצליחו לגבור על צה"ל ולכן פנו לחזיתות ומימדים חדשים." כך אמר בנט הבוקר (ג') בכנס השנתי למחקרי ביטחון לאומי. כדוגמא למימדים החדשים ציין בנט את ירי הרקטות של ארגון חמאס מתוך אוכלוסייה אזרחית ואת הלוחמה התת קרקעית.

לדבריו של בנט, ישראל נכשלת בתפיסה המדינית והביטחונית מכיוון שהיא פועלת לרכישת כלי נשק רבים, אך לא משנה את התפיסה ההסברתית והתפיסה התודעתית סביבה :"החדשנות משבשת את יסוד המודל העסקי שפעל עד כה בהצלחה רבה, חדשנות קיימת לא רק בעולם הכלכלי, אלא בעיקר בתחום המדיני בטחוני. החדשנות משבשת - של אוייבינו היא הופכת אותנו ללא רלוונטים, רק סובבנו את הראש והאויב נמצא במימד הפעלה אחר".

"מול החדשנו של חמאס נותרנו מאחור. לכן עלינו להתחדש בתפיסות ולא רק בכלי נשק. מטוסי האף 16 שלנו לא עוזרים מול 15 לוחמי קומנדו חמאס מיומנים מכיוון שיש מתקפה שהפכה לאבן יסוד לגיטימית, נגדנו. מה יעזור לנו כל הנשק בעולם אם ידינו קשורות? אם מול החדשנות אנחנו צריכים לייצר תפיסה מדינית בטחונית חדשנית וברורה".

בנט ציין כי הכישלון במלחמת לבנון השנייה לא התרחש בגלל חוסר אימונים של הלוחמים אלא בגלל הרוח והתפיסה שליוותה אותם "יתרון תפיסתי הוא שמכריע את המערכה, למצב הזה אני נחשפתי במלחמת לבנון השנייה. מלחמה שבמהלכה נדהמתי לגלות, איך מדינה ריבונית עם צבא ענק לא מצליח להכריע ארגון קטן. הבעיה הייתה לא רק תפקוד הכוחות או העדר אימונים, גם אם הכוחות היו עומדים ביעדים שלהם, מדינת ישראל לא הייתה מגיעה לשום הישג. גם אם הכוחות היו כובשים את לבנון, הבעיה הייתה בקונספציה".

"כולנו יודעים שיש פה במדינה את הכוחות והמוחות, את היוזמה להפוך את האדמה השמימה לחלקה ירוקה. בכל תחנה אפשרית אנחנו עושים את הבלתי אפשרי. ישראל מוכיחה מדי יום שיש לה את היכולות לחשב מסלול מחדש. כך למשל בהיי טק. זה בא לידי ביטוי בתעשייה.במקום לרכוש עוד ועוד מטוסים, צריך לחשב מסלול מחדש ולאתר את השינויים שיובילו אותנו לדרך אחרת".