נפתלי בנט: החייל אינו רוצח

שר החינוך התייחס לנושא החייל היורה ואמר כי האירוע צריך להיות מתוחקר בצורה מקצועית לפני שדברים נקבעים. "בדיקה לא נעשית בישיבה בסלון הבית וצפיה בסרטון ״בצלם״ ביוטיוב של שניות אחרי פיגוע"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/03/16 21:51 טז באדר ב'

שר החינוך, נפתלי בנט, הגיב הערב לסערה שסביב החייל שירה במחבל בחברון לאחר ששכב כבר על הרצפה וקבע נחרצות: "החייל אינו רוצח".

בפוסט אותו פרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב בנט: "האם יצאנו מדעתנו? אנחנו במלחמה. מלחמה נגד טרור אכזרי. ייתכן שהחייל טעה, ייתכן שלא. ייתכן שסבר שהמחבל עם מטען ועלול להפעילו בכל רגע, ובירי הוא מציל חיים ומונע פיגוע המשך".

בנט טען כי יש לתחקר את האירוע בצורה מקצועית ולא להיסתמך על צילום חובבני ומוטה, "הכל צריך להיבדק ברמות הגבוהות ביותר, כפי שנוהג הצבא המוסרי בעולם. אך בדיקה לא נעשית בישיבה בסלון הבית וצפיה בסרטון ״בצלם״ ביוטיוב של שניות אחרי פיגוע", אמר בנט והוסיף, "צריך לתחקר את הארוע עד תום, אך צריך לתחקר זאת כארוע מבצעי בשטח מסוכן".

בנט תקף גם את ההתנפלות של פוליטיקאים על החייל ואמר: "אם כך למה, למען השם, ההתנפלות המהירה של פוליטיקאים ושל התקשורת? מדוע החופזה לגנות את החייל בעקבות הסרטון?".

גיבוי של לוחמי צה״ל אינו במילים. לא חכמה לגבות לאחר מבצע מוצלח. כמפקד וכחייל למדתי מהו גיבוי, החכמה של מנהיגות היא לגבות כשקשה. והמינימום הוא להמתין לחקירה יסודית והוגנת לפני שחורצים דין.

בנט הזהיר כי התנהלות כזו מול החיילים תפגע בהם בסופו של דבר, "צריך לזכור שכרגע יש אלפי חיילים הנושאים אלינו את עיניהם, חיילים שיצטרכו עוד רגע להציל אזרחים מהפיגוע הבא. ואולי לשלם בנפשם על כך. חיילי צה״ל, אנחנו איתכם. תמיד.", חתם בנט.

גם ח"כ שולי מועלם רפאלי, יו"ר סיעת הבית היהודי נחלצה לסיועו של החייל ואמרה: "אני לא מבינה את אלו הטוענים שחיל צהל ירה אתמול בפלשתיני חף מפשע. מישהו שכח שהפלשתיני הזה בא לרצוח? לדקור יהודים ולצערנו גם הצליח. בימים טרופים אלו חיילי צהל זקוקים למלוא הגיבוי , רק בזכות גבורתם ואומץ ליבם חיי אדם ניצלים בכל יום ולכן אני קוראת למפקדים לחזק את הלוחמים ולא לרפות את ידיהם כמו שנעשה אמש. החיל שירה במחבל מבין שדינו מוות. אני ורבים בציבור עומדים מאחוריו ומאחורי חבריו , הוא צריך לקבל צל"ש ולא חקירה ומעצר".

כזכור, שני מחבלים חמושים בסכינים הגיעו בשבוע שעבר (יום ה') יום פורים, לעמדה צבאית, ליד תל רומיידה שבחברון ודקרו את אחד החיילים. לוחמים מחטיבת כפיר שהיו במקום ירו במחבלים והרגו אותם. החייל, כבן 20, פונה במצב בינוני ולאחר בדיקה בבית החולים מצבו הוגדר קל.

אחד המחבלים, לפי סרטון שהופץ, נראה כי נוטרל על ידי החיילים, ובזמן שכבר שכב על הקרקע, אחד החיילים ירה בו שוב, על מנת לוודא הריגה. מהתחקיר עלה כי הירי בוצע שש דקות לאחר הפיגוע, ולטענת קצינים ששהו בסביבה הם הופתעו מהירי, מכיוון שלדבריהם החייל החליט על דעת עצמו לפתוח באש. הרמטכ"ל גדי איזנקוט עודכן בפרטי התחקיר ואמר שצה"ל ייתן גיבוי מוחלט למפקדים על שגיאות, אך לא על התנהגות שאינה הולמת.

מאוחר יותר עלו הטענות כי המחבל שהיה לבוש במעיל עבה למרות החום הרב ששרר באותו יום המשיך לזוז והעלה חשש אמיתי כי הוא נושא מטען נפץ אותו הוא מנסה לפוצץ ולכן נורה על ידי החייל.