ניסן סלומינסקי על העצורים בפרשת כפר דומא:"התנהלות השב"כ תקינה"

בדיון שנערך בוועדת חוקה ומשפט, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי כי "עד כה, השב"כ מציג התנהלות תקינה ועמידה בלוח הזמנים".

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 14/12/15 15:28 ב בטבת התשעו

ניסן סלומינסקי על העצורים בפרשת כפר דומא:"התנהלות השב"כ תקינה"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת האריכה בשנה את הוראת השעה המאפשרת לגורמי החקירה להשהות הבאת חשוד בעבירות ביטחון לביהמ"ש, עד 96 שעות, ולהסמיך את ביהמ"ש להאריך את מעצרו שלא בנוכחות החשוד.

יו"ר ועדת חוקה ומשפט ח"כ ניסן סלומינסקי אמר לכיפה כי לפי הדברים שהושמעו בדיון, התנהלות השב"כ עד כה עם החשודים בפרשיית ההצתה בכפר דומא, היא התנהלות תקינה :"אני אמרתי שאני שומע ממעגלים רחבים שנעשים דברים שהם בניגוד לחוק. בינתיים לפי מה שאני שמעתי בדיון לגבי התנהלות השב"כ, נראה שהם עומדים בזמנים ושהכל תקין".

סלומינסקי הוסיף כי אם ישמע שיש חריגה בתנאי המעצר או במספר הימים בהם החשודים עצורים, הוא ידאג שזה יעלה בוועדה "עשיתי איתם בירור, אמרתי להם מהם התחושות והציבור והם הכחישו. אני חושב שזה ייצור הרתעה והם יבדקו את זה. רז נזרי אמר שהוא בדק אישית את כל התנאים, לגבי זכויות דתיות או חקירה בתנאים של לחץ ועד כה הכל בסדר. במידה ויהיה צורך, נקיים דיון מיוחד בוועדה".

את הדברים הללו אומר סלומינסקי לאחר שהבוקר פורסם ב'כיפה' כי ההנהגה הדתית יצאה במכתב חריף נגד שירות הביטחון הכללי, שנוקט לטענתם באמצעים לא חוקיים, בחקירת החשודים בהצתת בני משפחה דוואבשה. בין הטענות שהושמעו, היו חקירה בלחץ, אי נתינת זכויות דת בסיסיות כגון הנחת תפילין והדלקת נרות חנוכה, וכן מניעת פגישה עם עורכי דין.

לדברי נזרי, המישנה ליועץ המשפטי לממשלה, "הנתונים מראים שהשב"כ עושה שימוש מושכל ומאופק. אנו סבורים שהצעת החוק מאזנת בין הפגיעה בחיי אדם, לזכות חשוד לפגוש עו"ד". במענה לשאלת ח"כ רויטל סויד בעניין מעצר קטינים בעבירות בטחון אמר נזרי "בכוונה אין החרגה בחוק. יש החרגה ברמת השימוש הזהיר שלנו". לשאלת חברי הכנסת מה נהוג בעולם, אמר נזרי "אני יכול לגלות לכם שמדינות בעולם מבקשות ללמוד מאיתנו על חוקים ועל השימוש שלנו בחוק למניעת טרור".