ההנהגה הדתית והימנית נגד התנהלות השב"כ

גורמים בהנהגה הדתית והימנית יוצאים נגד התנהלות השב"כ מול העצורים הפרשת כפר דומא: "מדינה דמוקרטית איננה יכולה להרשות לעצמה פעולה פסולה כזאת"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 14/12/15 08:59 ב בטבת התשעו

ההנהגה הדתית והימנית נגד התנהלות השב"כ
shutterstock, צילום: shutterstock

פרשיית החשודים העצורים בהצתה של בני משפחת דוואבשה בכפר דומא מסרבת לרדת מהכותרות. חלק מהחשודים עצורים למעלה משבועיים ללא האפשרות להיפגש עם עורכי דין, אתמול הוגשה בקשה להארכת איסור המפגש לאחד הנערים ב-3 ימים נוספים. הדיון בעניין ההארכה מתקיים ללא עורכי דין בבית המשפט המחוזי בלוד.

בשבוע שעבר התפרסם כי חלק מהעצורים לא זוכים לקבל זכויות דתיות בסיסיות כגון הדלקת נרות חנוכה והנחת תפילין. יו"ר מועצת יש"ע אמר בסוף השבוע האחרון במפגן שקיימו באחד מיישובי יהודה ושומרון, כי "אין מצב שבעם ישראל יתנפלו על יהודי בגלל שהוא נראה כיהודי". דוידי בן ציון, סגן ראש המועצה האזורית שומרון ביקר גם כן את התנהלות השב"כ ואמר "לי זה נשמע פסיכי לגמרי. מזכיר לי שיטות זוועתיות של משטרים אפלים. אם זו לא הייתה המדינה שלי לא הייתי כותב כלום, אבל זו המדינה שלי".

רב הישוב בו גר אחד העצורים אמר במכתב שנשלח בשבוע שעבר למספר חברי כנסת כי התנאים הקשים בהם נמצאים העצורים, אינם מקובלים על דעת הנהגת היישוב, וכן לא מקובל שנעצר, לדעתם אדם שנחשב לחף מפשע ואין לו קשר לפרשייה "או שהשב"כ פשוט לא רציניים, או שבמסגרת הניסיון לפתור את פרשת דומא הם מרשים לעצמם לפגוע בכל מי שנדמה להם שנקרה בדרכם", נאמר במכתב.

בימים האחרונים נקטו בשב"כ פעולות חקירה שונות נגד בני משפחות ומקורבים לחשודים ברצח משפחת דוואבשה. בעקבות פעולות אלו גברה הביקורת נגד השב"כ, גם בקרב גורמים הנחשבים מתונים בהנהגת הימין. הדברים מצטרפים למכתב שהפיצו רבני היישובים בשומרון שבו האשימו את השב"כ בגרימת עוול לאנשים חפים מפשע: "השיטה הבהולה, מעידה על אבדן עשתונות של שירות הביטחון, ועל שימוש פסול, באזרח נאמן ושומר חוק וסדר, וזאת, אך ורק כדי להשתמש בו כמנוף לחץ על נחקר אחר. מדינה דמוקרטית איננה יכולה להרשות לעצמה פעולה פסולה כזאת" בין החותמים על המכתב: הרב אליקים לבנון, הרב אליעזר מלמד, הרב דוד דודקביץ ועוד.האשמה זו יש לומר אינה נוגעת לצעירים שנעצרו בחשד לביצוע הפיגוע בדומא, אלא למעגלים רחבים יותר.

דביר קריב, לשעבר רכז בחטיבה היהודית אמר אמש (א') בערוץ 10: "מדובר בטרור יהודי לכל דבר ועניין ופיגוע מאוד קשה. השב"כ חייב ל'הוריד את הכפפות' ולהשתמש בכל האמצעים הלגיטימיים העומדים לרשותו. אני דווקא מצפה ממנהיגי הימין המתון, אנשים שהם אנשי ציבור, לגבות את השב"כ ולהבהיר שטרור יהודי הוא מחוץ למחנה".